تلاش ایران برای رسیدن به هاب ترانزیت دیتا در منطقه

11:24 - 29 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۹۲۱۹
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
ترانزیت ارتباطات مخابراتی یکی از فعالیت‌های شرکت ارتباطات زیرساخت به حساب می‌آید که در صورت اجرا شدن طرح‌های مربوطه علاوه بر تبدیل شدن ایران به هاب منطقه درآمد قابل توجهی نیز نصیب کشور خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ،ترانزیت ارتباطات مخابراتی یا ترانزیت ارتباط ترافیک دیتا مخابراتی به انتقال اطلاعات مخابراتی از یک مکان و منطقه به مقصدی دیگر را گفته می‌شود که استفاده از این امکان با توجه به موقعیت جغرافیایی می‌تواند برای کشور درآمد زا باشد.

در ایران نیز طی سال‌های گذشته طرح‌هایی برای ترانزیت اینترنت اروپا از خاک ایران مطرح شد که بنا بر مسئولان وقت با سرمایه گذاری 300 میلیون یورویی، پس از بهره برداری سالانه می‌توان 200 میلیون یورو از محل ترانزیت ارزآوری داشته باشیم که این طرح عملیاتی نشد.

پس از آن نیز محمود واعظی وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات سال گذشته خبر از آمادگی ایران در حوزه ترانزیت دیتا به کشورهای دنیا داد و گفت: 60 کشور بزرگ دنیا با ایران در این زمینه اعلام آمادگی برای همکاری کرده اند.

با گذشت یک سال از آخرین اخبار این حوزه، میرزایی مدیر کل بازاریابی و امور تجاری زیر ساخت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در جدیدترین اظهارات خود خبر از افزایش پنجاه درصدی ترانزیت دیتای کشور در صد روز نخست دولت دوازدهم داد و گفت: در راستای اجرای برنامه ششم توسعه و به منظور توسعه ظرفیت ترانزیتی کشور برای فروش 300 گیگابیت برثانیه ظرفیت ترانزیت جنوب به شمال سفارش قطعی گرفته و قرارداد منعقد شده است.

وی با اشاره به اینکه با اجرای قرارداد ظرفیت فعلی ترانزیت یک و نیم برابر می‌شود، اعلام کرد: در حال حاضر از این سفارش به میزان 110 گیگا بیت آن فعال شده و مابقی نیز به سرعت عملیاتی می‌شود.

این حجم ترانزیت معادل 50 درصد حجم ظرفیت فعلی ترانزیت از ایران است و این مسیر نخستین مسیر دایر شده ترانزیتی از جنوب به شمال به حساب می آید که با اجرای کامل آن ایران در تبدیل شدن به هاب منطقه گام موثری برداشته است.


برچسب ها: اینترنت ارتباطات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *