"افغانستان" نمی‌خواهد تجربه انتخابات سال ۲۰۱۴ تکرار شود

14:32 - 29 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۹۱۹۵
رییس اجراییه دولت افغانستان گفت: دولت وحدت ملی به برگزاری انتخابات شفاف و سالم و سراسری پایبند است و از تجربه‌های سالیان قبل درس‌های خوبی آموخته است و نمی‌خواهد تجربه انتخابات سال ۲۰۱۴ بار دیگر تکرار شود.

به گزارش سرویس بین الملل ، عبدالله عبدالله رییس اجراییه دولت افغانستان در نشست امنیتی بین‌المللی هالیفاکس که با حضور شمار زیادی از شخصیت‌های بین‌المللی و کارشناسان و متخصصان امور امنیتی از کشورهای مختلف برگزار شده بود، استراتژی جدید آمریکا را گامی در راستای تحقق صلح و ثبات در منطقه عنوان کرد.

رییس اجراییه دولت افغانستان درباره ابعاد استراتژی جدید صحبت کرد و گفت: در راهبرد تازه به موضوع پناهگاه‌های تروریست‌ها طور روشن پرداخته شده است. و ابراز امیدواری کرد که اعمال فشار جدی بر طالبان و پرداختن به موضوع پناهگاه‌ها بتواند طالبان را به شکست کامل مواجه سازد و یا آنان را وارد به مذاکره نماید.

عبدالله در پاسخ به این پرسش ‌که آمریکا دیگر در پی ملت‌سازی در افغانستان نیست، گفت: ملت‌سازی و پرداختن به قضایای داخلی در مرحله کنونی و پس از ۱۶ سال همکاری مشترک میان ما و جامعه بین‌المللی بیش‌تر مربوط افغان‌ها و دولت افغانستان می‌شود.

وی تأکید کرد که اصلاحات در قدم نخست وظیفه دولت افغانستان است و ما در همکاری با جامعه بین‌المللی و آمریکا برنامه اصلاحات را در بخش غیرنظامی٬‌ استخدام کارمندان دولت٬‌ در بخش نظامی و در زمینه انتخابات به صورت جدی دنبال می‌کنیم.

رییس اجراییه دولت افغانستان در پیوند به طولانی‌شدن جنگ افغانستان گفت: آمریکا و جامعه جهانی بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ برای جنگ با القاعده و طالبان وارد افغانستان شدند٬ ولی به زودی موضوع حمله به عراق رخ ‌داد و بیش‌ترین امکانات و توج به عراق معطوف شد قبل از این‌که کار طالبان و القاعده در افغانستان یکسره شده باشد.

عبدالله تصریح کرد: بازی دوگانه پاکستان و حمایت از طالبان، زمینه ظهور مجدد آنان را فراهم ساخت. برنامه خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان از سوی اداره قبلی در سال ۲۰۱۴ نیز پیامدهای منفی داشت و زمینه حضور و فعالیت درازمدت طالبان را فراهم ساخت.

وی گفت: به رغم آن٬ طالبان در افغانستان تضعیف شده‌اند و در مقابل نیروهای ما شکست خورده‌اند. اکنون در سایه استراتژی جدید می‌توانیم بقایای طالبان را با پرداختن به موضوع پناهگاه‌های این جریان و دیگر جریان‌های تروریستی در افغانستان و منطقه نابود سازیم.

رییس اجراییه دولت افغانستان بر بازبودن درهای مذاکره و گفتگو با طالبان تأکید ورزید و گفت: هرلحظه‌یی‌که طالبان تروریسم و خشونت را کنار بگذارند و با پذیرفتن کلیت نظام آماده مذاکره شوند٬ دروازه‌های دولت برای پذیرش آنان باز است. هیچ مانعی برای فعالیت‌های سیاسی طالبان در این صورت برای کسب قدرت از راه‌های مشروع و طبق قانون وجود ندارد.

عبدالله افزود: آنها می‌توانند دیدگاه‌های خود را از طریق مسالمت‌آمیز و مبارزه سیاسی برای مردم افغانستان ارایه نمایند و مطمین هستیم که اکثریت قاطع مردم افغانستان دیدگاه‌های افراطی را رد می‌کنند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره حقوق زنان گفت: وضعیت زنان در سال ۲۰۱۷ در عرصه‌های مختلف با وضعیت آنان در سال‌های بیش از ۲۰۰۱ قابل مقایسه نیست. زنان در نظام تحت اداره طالبان از هیچ‌نوع حقوقی بهره‌منده نبودند و با آنان به عنوان انسان‌های دست دوم برخورد می‌شد. اما در افغانستان امروز زنان در تمام عرصه‌ها حضور دارند و دوشادوش مردان برای ساختن کشور خویش تلاش و فعالیت می‌کنند.

رییس اجراییه دولت افغانستان در بخش دیگر از صحبت‌های خویش گفت: دولت وحدت ملی به برگزاری انتخابات شفاف و سالم و سراسری پایبند است و از تجربه‌های سالیان قبل درس‌های خوبی آموخته است و نمی‌خواهد تجربه انتخابات سال ۲۰۱۴ بار دیگر تکرار شود.

عبدالله در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: به آینده افغانستان امیدوار است و رشد یک نسل تحصیل کرده نو با توجه به همکاری‌های جامعه بین‌المللی، می‌تواند این آینده را تضمین نماید.

/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *