بیماری «سل» تا سال ۲۰۳۰ ریشه‌کن می‌شود/ کشف راز بیماری هولناک ابولا/ تب در بزرگسالان چه زمانی خطرناک است؟

10:37 - 29 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۹۱۵۰
بیماری «سل» تا سال ۲۰۳۰ ریشه‌کن می‌شود، کشف راز بیماری هولناک ابولا، تب در بزرگسالان چه زمانی خطرناک است؟ و ... را در بسته سلامت امروز بخوانید.

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، بیماری «سل» تا سال ۲۰۳۰ ریشه‌کن می‌شود، کشف راز بیماری هولناک ابولا، تب در بزرگسالان چه زمانی خطرناک است؟ و ... را در بسته سلامت امروز بخوانید.

ریشه کنی بیماری «سل» تا سال ۲۰۳۰ در سراسر دنیا

مهر: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی تلاش ها برای ریشه کن کردن بیماری سل تا سال ۲۰۳۰ به نتیجه خواهد رسید. نمایندگان ۱۱۴ کشور موافقت کرده اند برای پایان دادن به بیماری سل اقدامات فوری خود را انجام دهند. نمایندگان این کشورها برای اولین بار در کنفرانس جهانی پایان دادن به سل در مسکو گرد هم آمده اند. طبق وعده نمایندگان، تقویت سیستم سلامت و بهبود دسترسی مردم به شرایط پیشگیری و مراقبت در آینده موجب ریشه کنی کامل بیماری سل خواهد شد. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، با وجود اقدامات جهانی مبارزه با بیماری سل از سال ۲۰۰۰ تاکنون جان بالغ بر ۵۳ میلیون نفر نجات یافته و نرخ مرگ و میر ناشی از این بیماری تا ۳۷ درصد کاهش یافته است. طبق گزارشات، همچنان مرگ و میر ناشی از بیماری سل بیش از سایر بیماری های عفونی است. به دلیل مقاومت آنتی میکروبی این بیماری، بیماری سل همچنان قاتل اصلی افراد مبتلا به HIV است.

بیماری «سل» تا سال ۲۰۳۰ ریشه‌کن می‌شود/ کشف راز بیماری هولناک ابولا/ تب در بزرگسالان چه زمانی خطرناک است؟


درمان بیماری لثه راهکاری برای کنترل فشارخون

تحقیق جدید نشان می دهد درمان تهاجمی بیماری لثه می تواند به کاهش فشارخون در افراد در معرض ریسک فشارخون بالا کمک کند. این مطالعه شامل ۱۰۷ زن و مرد چینی ۱۸ سال به بالا بود که مبتلا به علائم پیش فشارخون (فشارخون در انتهای حد نرمال) و بیماری لثه متوسط تا شدید بودند. نیمی از آنها تحت درمان وسیع بیماری لثه قرار گرفتند و نیمی فقط درمان استاندارد را دریافت کردند. درمان استاندارد شامل دستورالعمل های اولیه حفظ بهداشت دهان و دندان و تمیز کردن دندان ها با حذف پلاک بالای خط دندان بود. درمان وسیع و گسترده شامل درمان استاندارد و همچنین تمیز کردن ریشه دندان ها، درمان آنتی بیوتیک و کشیدن دندان، در صورت لزوم بود. یافته ها نشان داد یک ماه بعد از درمان بیماری لثه، فشارخون سیستولیک (عدد بالا) در گروه تحت درمان گسترده در مقایسه با گروه درمان استاندارد ۳ عدد پایین تر بود. البته هیچ تفاوتی در فشارخون دیاستولیک (عدد پایین) مشاهده نشد. سه ماه بعد از درمان، فشارخون سیستولیک حدود ۸ عدد پایین تر و فشارخون دیاستولیک حدود ۴ عدد در گروه درمان گسترده پایین تر بود. شش ماه بعد از درمان، فشارخون سیستولیک حدود ۱۱ عدد و فشارخون دیاستولیک حدود ۱۰ عدد در گروه درمان گسترده پایین تر بود. سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه سان یات سن چین، در این باره می گوید که ما برای اولین بار اثبات کردیم که تنها درمان گسترده لثه می تواند میزان فشارخون را کاهش دهد، از التهاب پیشگیری کرده و عملکرد اندوتلیال را بهبود بخشد.

بیماری «سل» تا سال ۲۰۳۰ ریشه‌کن می‌شود/ کشف راز بیماری هولناک ابولا/ تب در بزرگسالان چه زمانی خطرناک است؟


رژیم غذایی کاهش وزن موجب افزایش طول عمر می شود

شواهد جدید پزشکی نشان می دهد افراد چاقی که از یک رژیم غذایی کاهش وزن کم چرب پیروی می کنند می توانند به طول عمرشان بیفزایند. محققان دریافتند رژیم غذایی کم چرب به کاهش ریسک کلی مرگ در افراد چاق تا ۱۸ درصد کمک می کند. سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه آبردین اسکاتلند در این باره می گوید: که کاهش وزن از طریق کاهش مصرف کالری با رژیم های غذایی کم چرب که حاوی قند و کربوهیدرات های تصفیه شده کمی هم هستند، موجب کاهش مرگ زودهنگام در افراد چاق می شود. با این حال هنوز این مطالعه مشخص نکرده است که آیا این رژیم های غذایی ریسک سرطان یا بیماری قلبی را کاهش می دهند. آوونل در ادامه می افزاید: رژیم های غذایی کاهش وزن به مراتب بهتر از ورزش به تنهایی به کاهش وزن کمک می کنند. اما ورزش مخصوصا به حفظ وزن مناسب در بلندمدت کمک می کند و فواید متعدد دیگری برای سلامت دارد. چاقی با افزایش ریسک بسیاری از بیماری ها و فاکتورهای پرخطر منجر به مرگ می شود. این بیماری ها شامل دیابت نوع۲، بیماری قلبی، فشارخون بالا و کلسترول بالا هستند. محققان در این مطالعه داده های ۵۴ مطالعه بالینی شامل بیش از ۳۰ هزار فرد بزرگسال را بررسی کردند. آنها در ۳۴ مطالعه دریافتند رژیم های کاهش وزن ریسک مرگ را در افراد بزرگسال مبتلا به چاقی کاهش می دهد.

بیماری «سل» تا سال ۲۰۳۰ ریشه‌کن می‌شود/ کشف راز بیماری هولناک ابولا/ تب در بزرگسالان چه زمانی خطرناک است؟


بذر چـاقی از کودکی کاشته می‌شود

جام جم: مصرف غذاهای سالم و در پیش گرفتن سبک زندگی سلامت‌محور، موضوعی است که فقط اختصاص به بزرگسالان ندارد و این سبک زندگی باید از کودکی در افراد نهادینه شود و توصیه می‌شود به کودکان در هر وعده غذایی مقدار کمی غذا داده شود و تعداد وعده‌های غذایی افزایش پیدا کند. استفاده از بشقاب مخصوص بزرگسالان برای کودکان ممکن است کودک را تشویق به زیاد خوردن کند. به همین دلیل، بهتر است ظروف صرف غذا نیز مخصوص کودک باشد. مساله چاقی و اثرات جانبی مثل بیماری‌های قلبی و عروقی که در بزرگسالان وجود دارد، از کودکی و نوجوانی افراد آغاز می‌شود. به علت شیوع چاقی در سال‌های اخیر، درصدی از کودکان ما دچار مقاومت به انسولین و دیابت نوع دو می‌شوند. یکی از مهم‌ترین دلایل چاقی دوران کودکی نیز فعالیت‌ فیزیکی بسیار کم در مدارس است. چاقی حتی در دوران کودکی،‌ عوارض متعدد فیزیکی و روانی برای کودک دارد. در کودکان چاق مشکلات تنفسی، دردهای مفصلی، بالا بودن چربی و کلسترول خون بیشتر دیده می‌شود. از نظر روانی نیز کودکان چاق بیش از حد نگران چاقی خود هستند و تصور از اندام در این کودکان نامناسب و همراه با احساس خجالت و نگرانی از آینده است. در مجموع مشکلات جسمی و روانی در کودکان و نوجوانان چاق بیش از دیگر افراد است. احتمال زیادی وجود دارد که نوجوانان چاق در بزرگسالی کماکان چاق باقی بمانند و با مشکلات بیشتری مثل بیماری‌های قلبی عروقی، تصلب شرایین و دیابت مواجه شوند. چربی خون، کلسترول، بالا بودن قند، اوره و به دنبال آن دردهای مفصلی و استخوانی از دیگر عوارض چاقی است که از کودکی همراه فرد باقی می‌ماند. در کنار این موضوعات، بعضی متخصصان معتقدند، بسیاری از بیماری‌های نادر و سرطان‌ها برای افراد چاق بیشتر اتفاق می‌افتد. معمولا چاقی والدین منجر به چاقی کودکان می‌شود و بخشی از این چاقی می‌تواند وراثتی باشد. با وجود این، حتی افرادی که ژن چاقی دارند، با رعایت رژیم غذایی و سبک زندگی متناسب، در حفظ تناسب وزن کودکان تاثیرگذار خواهند بود. این رفتار می‌تواند به طور غیرمستقیم به اعضای جوان‌تر خانواده و به نسل‌های بعدی آموزش داده شود. هنگامی که غذاهای پرکالری و مواد قندی به وفور در خانه مصرف شود، کودک با این تصور که می‌تواند براحتی این مواد غذایی را مصرف کند، عادت به خوردن چنین غذاهایی پیدا می‌کند. این در حالی است که پدر و مادر نباید در مصرف غذاهای فست‌فود، سرخ‌کردنی و نوشابه‌ها کودک را همراهی کنند. همچنین اگر چنین مواد غذایی در خانه وجود نداشته باشد، کودک در فضای بیرون از خانه نیز تمایلی به استفاده از آنها نشان نمی‌دهد.

بیماری «سل» تا سال ۲۰۳۰ ریشه‌کن می‌شود/ کشف راز بیماری هولناک ابولا/ تب در بزرگسالان چه زمانی خطرناک است؟


مراقب دیسک‌تان باشید

دیسک به خاطر ساختارش بشدت در برابر ضربه مقاوم است. ممکن است افرادی درد گردن یا کمر داشته باشند، اما هیچ اطلاعی از مشکل دیسک خود نداشته باشند. این افراد به علت تصادف و بعد از انجام آزمایشاتی مثل ام‌آرآی برای پیداکردن شکستگی احتمالی، به طور اتفاقی متوجه مشکل دیسک‌شان می‌شوند. البته این که تصادف یا ضربه باعث بیرون‌زدگی یا فتق دیسک یا پارگی دیسک شود، بسیار نادر است‌. دیسک پاره شده به علت تصادف یا ضربه را مثل شکستگی مهره، صدمه به ستون فقرات یا آسیب لیگامان درمان می‌کنیم. زمینه ژنتیک و عوامل محیطی روی فرسایش یا تخریب آن موثرند. الگوی زندگی افراد نیز نقش مهمی دارد. زندگی پشت میزنشینی،‌ استفاده زیاد از رایانه، تبلت و تلفن همراه، مصرف سیگار و دخانیات روند فرسایش دیسک را تسریع می‌کنند. ما حتی بیماران 16یا 18ساله‌ای را مشاهده می‌کنیم که به خاطر مصرف سیگار دیسک‌های متعدد کم آب دارند. تا حدی که دیسک برایش مشکل‌ساز شده است. بلند کردن وزنه سنگین هرچند بلافاصله مشکل‌ساز نمی‌شود، ولی می‌تواند در طول زمان روند فرسایش دیسک را تسهیل کند. فتق دیسک بین مهره‌ای بسته به شدت آن، علائم یکطرفه یا دوطرفه ایجاد می‌کند. اگر در ناحیه کمر باشد درد به پاها می‌زند‌. اگر در گردن باشد درد به دست می‌زند. اگر در ناحیه پشتی باشد درد کمربندی و ضعف اندام تحتانی را ایجاد می‌کند. آسیب به دیسک درد تیــر کشــــنده ایجاد می‌کند،‌ ولی وقتی آسیب به عصب وارد می‌شود، علاوه بردرد تیرکشنده، بیمار گزگز و مورمورشدن، سوزن سوزن شدن و ضعف اندام را هم حس می‌کند. البته دیابت پنهان هم شبیه این دردها را اما با یک مقدار تفاوت ایجاد می‌کند.

بیماری «سل» تا سال ۲۰۳۰ ریشه‌کن می‌شود/ کشف راز بیماری هولناک ابولا/ تب در بزرگسالان چه زمانی خطرناک است؟


تب در بزرگسالان چه زمانی خطرناک است؟

بعضی بیماری‌ها باعث می‌شود، دماسنج دهانی درجه پایینی از تب (کمی بالاتر از 38 درجه سانتی‌گراد) را نشان بدهد. این میزان تب را براحتی می‌توان با مصرف مایعات و استراحت و آرامش کنترل کرد. زمانی که تب به حدود 39 درجه سانتی‌گراد می‌رسد، ممکن است علاوه بر این موارد، بدن برای پایین آوردن تب نیاز به مصرف یک داروی بدون نسخه مانند استامینوفن داشته باشد، اما اگر دمای دهانی یک فرد بزرگسال به بالاتر از 39 درجه سانتی‌گراد برسد، می‌تواند نگران‌کننده باشد. یک تب رو به افزایش می‌تواند خطرناک باشد و اغلب به مداخلات پزشکی نیاز دارد، بخصوص اگر بیش از 72 ساعت به طول بینجامد. به گفته پزشکان دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی، ادامه یافتن تب بالا می‌تواند خطرناک باشد و نشانه‌ای از وجود یک وضعیت پزشکی جدی تلقی شود. در این شرایط به منظور تشخیص و همچنین دریافت داروهای لازم برای کاهش تب، مراجعه به پزشک ضروری است. بر خلاف باور عمومی، فقط درجات بالای تب نیست که می‌تواند خطرناک باشد بلکه یک تب درجه پایین هم گاه به همان اندازه خطرناک است، بویژه اگر تداوم داشته باشد. به گفته کارشناسان کلینیک مایو، درجات پایین تب ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل ساده مثل عفونت دستگاه ادراری باشد یا از یک بیماری شدیدتر حکایت داشته باشد. لیمفوما یا سرطان لنفی و سایر انواع سرطان می‌توانند با تب‌هایی با درجات پایین ظاهر شوند. این شرایط در صورت تشخیص، اغلب با مصرف دارو قابل کنترل و درمان است. علائمی که همراه با تب ظاهر می‌شوند، می‌توانند به اندازه خود تب خطرناک باشند. به گفته پزشکان دانشگاه ویرجینیا، علائمی مانند بی‌اشتهایی، تنفس غیر طبیعی، بروز جوش‌های پوستی و سفتی گردن باید فورا به پرسنل پزشکی گزارش داده شود. تب بالا نیز می‌تواند باعث ایجاد گیجی و تشنج در بزرگسالان شود که در این صورت به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارد.

بیماری «سل» تا سال ۲۰۳۰ ریشه‌کن می‌شود/ کشف راز بیماری هولناک ابولا/ تب در بزرگسالان چه زمانی خطرناک است؟


اسپند ضدعفونی کننده است

فارس: اسپند در بعضی از نازایی‌های ثانویه که جامعه ما درگیر آن شده بسیار مفید است، این ماده در طب روایی و نیز در دیدگاه حکمایی ما از حلق گرفته، تا اعماق بدن تأثیرگذار است؛ همچنین خوراکی آن به صورت شربت وجود دارد و به دلیل مزاج گرم و خشک به عفونت‌های دستگاه تنفسی، تنگی نفس و انواع عفونت‌های گوارشی کمک می‌کند. دود اسپند خواص میکروب‌کشی بسیار مناسبی دارد؛ توصیه می‌شود در مکان‌هایی که ازدحام جمعیت زیاد و در فضا احتمال وجود عفونت است مانند مهد کودک‌ها، مدارس و پادگان‌ها اسپند دود شود. معمولاً از گیاه اسپند بیش‌تر به عنوان خوشبوکننده هوا استفاده می‌شود و شکل خوراکی آن کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد چراکه مصرف ناصحیح آن باعث تهوع و ترشح بیش از حد بزاق می‌شود.

بیماری «سل» تا سال ۲۰۳۰ ریشه‌کن می‌شود/ کشف راز بیماری هولناک ابولا/ تب در بزرگسالان چه زمانی خطرناک است؟


مرگبارترین شیرینی در خوراکی‌های پرطرفدار کودکان

باشگاه خبرنگاران: تحقیقات نشان می‌دهد شیرین کننده‌‌های موجود در بستنی و نوشابه باعث اختلال در عملکرد و خرابی کبد کودکان می‌شود. مطالعات محققان دانشگاه بوستون نشان می‌دهد فروکتوز مانند الکل برای اندام انسان به خصوص کودکان و نوجوانان بسیار خطرناک است. از پرسش‌هایی که در این تحقیقات مطرح شده، این بود که نقش فروکتوز در مقایسه با گلوکز در رژیم غذایی چیست؟ مصرف زیاد فروکتوز یا مصرف چربی بالا تا چه اندازه بر کبد اثر گذار هستند و کدام یک مخرب تر است؟ نتایج تحقیقات جدید هشدار می‌دهد، شیرین کننده‌ای که در نوشابه‌های گازدار، کیک، بیسکویت و بستنی استفاده می‌شود، کودکان را به یک بیماری بالقوه کبدی کشنده تهدید می‌کند. فروکتوز، مرگبارترین شکل شکر است و برای سلامتی انسان نسبت به گلوکز بسیار مضرتر است. فروکتوز بسیار سریع تر از چربی، جوانان را به بیماری کبد چرب مبتلا می‌کند. همچنین می تواند منجر به سرطان، سکته مغزی و مشکلات قلبی شود. مطاعات اخیر نشان می‌دهد که افزایش قند خون در کودکان یک مسئله رو به رشد است. در حال حاضر، یکی از چهار کودک زیر پانزده سال در جهان چاق و یا مستعد چاقی هستند. این بیماری در یک کودک 13 ساله که طی چند سال از کبد طبیعی به کبد چرب و التهاب کبدی می رسد؛ نسبت به افرادی که 30 سال اضافه وزن دارند، بسیار نگران کننده‌تر است. همچنین کودکان قند بیشتری نسبت به بزرگسالان می خورند، بنابراین فروکتوز ممکن است حتی در سال‌های سالخوردگی او نیز یک عامل بسیار خطرناک محسوب شود. قند طبیعی به طور معمول در میوه یافت می‌شود، اما تولید کنندگان برای سرعت بیشتر در دست یابی به این محصولات فیبر و مواد مغذی آن را از بین می‌برند.

بیماری «سل» تا سال ۲۰۳۰ ریشه‌کن می‌شود/ کشف راز بیماری هولناک ابولا/ تب در بزرگسالان چه زمانی خطرناک است؟


کشف راز بیماری هولناک ابولا

ساینس‌دیلی: بیماری ویروسی ابولا یا تب هموراژیک ابولا نوعی بیماری انسانی است که از ویروس ابولا ناشی می‌شود. نشانه‌های این بیماری معمولا دو روز تا سه هفته بعد از تماس با ویروس و به صورت تب، گلودرد، دردهای ماهیچه‌ای و سردرد ظاهر می‌شوند. معمولا حالت تهوع، استفراغ و اسهال و همچنین کاهش عملکرد کبد و کلیه ها به دنبال این موارد می‌ آیند. در این زمان، مبتلایان دچار خونریزی می‌شوند. اکنون یک گروه علمی از محققان در یک مطالعه جامع و پیچیده از نمونه های خون بیماران مبتلا به ابولا در سیرالئون موفق به شناسایی علائمی از این بیماری ویروسی شدند که می تواند به تلاش های آتی برای درمان این بیماری کمک کنند. این گروه علمی به هدایت دانشگاه ویسکانسین مدیسون، از همه چیز از آنزیم ها گرفته تا لیپیدها و سیستم ایمنی مرتبط با مولکول ها یک تجزیه و تحلیل جامع انجام دادند. این گروه علمی که شامل محققانی از آزمایشگاه ملی نورث وست پاسفیک، دانشکده پزشکی اکهان در کوه سینا، دانشگاه توکیو و دانشگاه سیرالئون هستند، 11 بیونشانگر کشف کردند که عفونت های کشنده را از غیر کشنده متمایز می کنند و مهم تر از همه این مطالعه نشان داد که سطوح دو بیونشانگر به نام های L-threonine (یک آمینو اسید) و ویتامین D چسبیده به پروتیین می توانند به دقت پیش بینی کنند که کدام بیماران زنده می مانند و کدام بیماران می میرند. یکی از استادان ویروس شناسی در دانشکده دامپزشکی ویسکانسین مدیسون می گوید، پزشکان با استفاده از این علائم می توانند به منابع نادر درمانی اولویت داده و از بیمارترین بیماران مراقبت کنند. محققان امیدوارند که با استفاده از نتایج این مطالعه بهتر به علت وجود تفاوت ها در نحوه واکنش بدن بیماران به عفونت و اینکه چرا برخی بیماران می میرند و برخی زنده می مانند پی ببرند. به گفته محققان، نتایج این مطالعه اطلاعات گرانبهایی در اختیار محققانی قرار می دهد که می خواهند در مورد ابولا مطالعه کنند.

بیماری «سل» تا سال ۲۰۳۰ ریشه‌کن می‌شود/ کشف راز بیماری هولناک ابولا/ تب در بزرگسالان چه زمانی خطرناک است؟


فندق؛ خوراکی معجزه آسا برای سلامتی

آوای سلامت: فندق با اسیدهای چرب اشباع نشده یعنی همان چربی های خوب غنی شده است و مصرف آن به کاهش کلسترول ال دی ال و افزایش اچ دی ال و در نهایت ترویج سلامت قلب کمک می کند. مصرف این میوه به دلیل محتوای فیبر آن، موجب احساس سیری طولانی مدت می شود و خود راهی برای جلوگیری از پرخوری و در نتیجه کاهش وزن است. مصرف فندق در هر وعده در حدود 46 میلی گرم منیزیم به بدن می رساند. مصرف منیزیم با کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت ارتباط دارد. هر وعده مصرف فندق 32 میلی گرم کلسیم به بدن می رساند و این خود راهی برای افزایش سلامت استخوان ها بخصوص برای کسانی است که از مصرف مواد لبنی اجتناب می کنند. بتاسیتوسترول که به مقدار زیادی در فندق یافت می ‌شود، اثر فوق ‌العاده‌ای در کاهش کلسترول و پیشگیری از سرطان دارد. همچنین فندق سرشار از ویتامین ای است و اگر سرطان قبلا در بدن شکل گرفته باشد، ویتامینEبا سلول‌ های سرطانی می‌ جنگد. ویتامین E موجود در فندق خاصیت ضد التهابی دارد و موجب کاهش سطوح استرس و اضطراب و در نتیجه فقط سلامت مغز می شود. علاوه بر این، فندق یک منبع خوب از ویتامین‌ های ب 1، ب2، و ب 6 است. این ویتامین ‌ها برای حفظ سلامت مغز و خون ‌سازی ضروری هستند، مخصوصا برای کودکان در حال رشد.

بیماری «سل» تا سال ۲۰۳۰ ریشه‌کن می‌شود/ کشف راز بیماری هولناک ابولا/ تب در بزرگسالان چه زمانی خطرناک است؟
 


برچسب ها: سلامت مغز

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *