رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

موگابه استعفا نداد

2:16 - 29 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۹۰۹۹
موگابه ساعتی پیش نطق تلویزیونی خود را با تقدیر از تلاش های ارتش زیمبابوه و شب به خیر به مردم پایان داد و تهدید مخالفان مبنی بر استیضاح را جدی تر کرد.

از ریاست جمهوری زیمبابوه کناره‌گیری نخواهم کردبه گزارش گروه بین‌الملل ، رئیس جمهوری زیمبابوه که انتظار می رفت استعفای خود را در نطق تلویزیونی یکشنبه شب اعلام کند، سخنانش را بدون اعلام کناره گیری از قدرت به پایان برد تا تهدید مخالفان به استیضاح جدی تر شود.

به نقل از خبرگزاری رویترز، در حالی که خبرها حاکی از آن بود که رابرت موگابه کناره گیری از قدرت در زیمبابوه را پذیرفته و در نطق تلویزیون خود آن را اعلام خواهد کرد، او از اعلام استعفا خودداری کرد.


موگابه ساعتی پیش نطق تلویزیونی خود را با تقدیر از تلاش های ارتش زیمبابوه و شب به خیر به مردم پایان داد و تهدید مخالفان مبنی بر استیضاح را جدی تر کرد.


لحظاتی پس از سخنرانی موگابه، «کریستوفر موتسوانگوآ» رهبر کهنه سربازان زیمبابوه گفت که استیضاح رئیس جمهوری این کشور فردا کلید می خورد و مردم نیز روز چهارشنبه به خیابان های حراره می ریزند.


رابرت موگابه رئیس جمهوری 93 ساله زیمبابوه که 37 سال است قدرت را در دست دارد، ظهر روز یکشنبه از سوی حزب حاکم «زانو پی اف» از رهبری این حزب برکنار شد.


این حزب تا ظهر روز دوشنبه به موگابه فرصت داده بود تا از سمت خود استعفا دهد و تهدید کرده بود که در غیر این صورت او را در پارلمان استیضاح خواهند کرد.


ارتش زیمبابوه روز سه شنبه گذشته کنترل این کشور را در دست گرفته، موگابه را در بازداشت خانگی قرار داد و به وی 24 ساعت فرصت داده بود تا استعفای خود را اعلام کند.


تنش بین موگابه و تشکیلات نظامی زیمبابوه که از مدت ها قبل، حکومت وی را استوار نگه داشته، در هفته های اخیر نمود علنی یافته است.


ورود ارتش به صحنه سیاسی زیمبابوه به دنبال تنش های اخیر بین موگابه و فرماندهی ارتش این کشور رخ داده است، چرا که وی هفته گذشته امرسون منانگاگوا معاون اول خود را که از سربازان کهنه کار این کشور است از کار بر کنار کرده بود.


تحلیل ها حاکی است که موگابه با کنار زدن معاون و در واقع قائم مقام خود قصد داشته گریس همسر خویش را به عنوان جانشین معرفی کند.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *