رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

همگرایی ايران، روسيه و ترکیه، آمریکا را از معادلات سیاسی سوریه حذف کرد

7:30 - 29 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۹۰۹۴
پایگاه جروزالم‌پست در تحلیل همگرایی روزافزون ایران،‌ روسیه و ترکیه در خصوص بحران سوریه و به‌ویژه نشست آتی سه کشور در شهر سوچی اعتقاد دارد که نشست سوچی شکست راهبرد آمریکا در منطقه است و پیامدهای این نشست پیامدهای منفی زیادی برای هم‌پیمانان آمریکا در سوریه دارد.

نشست سوچی نشانه شکست راهبرد آمریکا در سوریه است؛ همگرایی تهران، مسکو و آنکارا، آمریکا را از معادلات سیاسی سوریه حذف کرده استبه گزارش گروه بین‌الملل ، پایگاه جروزالم پست در گزارشی با اشاره به دیدار سه‌جانبه روز یکشنبه وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه در شهر آنتالیا ترکیه نوشت که تهران، مسکو و آنکارا در حال ارسال این پیام نمادین به واشنگتن هستند که آمریکایی‌ها در دوران پس از داعش جایی ندارند.


مجمد جواد ظریف، مولود چاووش اوغلو و سرگئی لاوروف، وزرای خارجه ایران، ترکیه و روسیه روز یکشنبه در شهر آنتالیای ترکیه گرد هم آمدند تا روند نشست‌های آستانه درباره بحران سوریه را بررسی و همچنین زمینه را برای برگزاری نشست رؤسای جمهور سه کشور  در ارتباط با موضوع سوریه در شهر سوچی فراهم کنند.


جروزالم‌پست با اشاره به نشست آتی رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در شهر سوچی روسیه می‌نویسد به نظر می‌رسد تمرکز اصلی این نشست بررسی موضوع سوریه باشد، اما هدف اصلی آن در واقع، بخشی از تلاش بزرگتر روسیه برای نشان‌دادن نفوذ خود در خاورمیانه است.


به نوشته جروزالم‌پست این نشست‌های سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه در واقع ارسال این پیام به واشنگتن است که آمریکا در تحولات آتی خاورمیانه جایی ندارد و قدرت‌های منطقه به خوبی می‌توانند سیاست‌های خود را در دوران پساداعش بر این منطقه دیکته کنند.


جروزالم‌پست با اشاره به تنش‎های آنکارا و واشنگتن بر سر ارسال سلاح‌های آمریکایی به نیرو‌های کُرد سوریه و حمایت آمریکا از آن‌ها می‌افزاید: سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در مسئله سوریه اختلافاتی دارند، اما طی یک‌سال گذشته ظاهرا هماهنگی بین آن‌ها بیشتر شده و هر چه بیشتر آمریکا را از معادلات سوریه خارج کرده‌اند.


نگارنده تصریح می‌کند که بحران سیاسی بین کشور‌های عربی و محاصره اقتصادی وسیاسی قطر، موجب نزدیکی بیشتر ایران و ترکیه شد و از سویی دیگر آنکارا و مسکو نیز بحران سرنگونی جنگنده سوخوی روسیه از سوی ترکیه در سال ۲۰۱۵ را پشت‌سر گذاشته‌اند.


وی با بیان اینکه نشست سوچی درست یک‌ هفته‌ و نیم پس از دیدار پوتین و دونالد ترامپ و توافق آن‌ها در خصوص برخی از مسائل صورت می‌گیرد؛ تأکید می‌کند: نشست سوچی در واقع گامی دیپلماتیک مهمی است که پیامد‌های گسترد‌ه‌ای برای منطقه دارد.


این پایگاه در پایان به این مسئله اشاره می‌کند که آمریکا هیچ راهبرد مشخصی برای دوران پساداعش در عراق و سوریه ندارد و نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه بیشتر از هر چیزی عدم توانایی پیشرفت راهبرد آمریکا در منطقه است. ایران، به عنوان دشمن آمریکا با ترکیه، همپیمان ناتو واشنگتن و روسیه نشست سه‌جانبه درباره سوریه برگزار می‌کنند.


برچسب ها: نشست سوچی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *