زندگی و شهادت امام رضا(ع)/ خدمات ثامن الحجج در زمینه انتشار دین و علم بی نظیر است

14:30 - 28 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۸۷۵۱
کارشناس علوم قرآنی گفت: خدماتی که امام هشتم در زمینه انتشار دین اسلام و علوم دینی انجام دادند بی نظیر است.

سعید شمس در گفت و گو با خبرنگار درباره اتفاقات قبل از شهادت امام رضا(ع) گفت: از اباصلت نقل شده است که من در خدمت امام هشتم بودم که خبر از شهادت خود با زهر به دست مامون داد و به من فرمود:"ای اباصلت داخل این قبّه ای که قبر هارون است، برو و از چهار طرف آن کمی خاک بردار و بیاور." من رفتم و خاک ها را آوردم. امام خاک‌ها را بویید و فرمود:" می‌خواهند مرا پشت سر هارون دفن کنند، ولی در آنجا سنگی ظاهر می شود که اگر همه کلنگ‌های خراسان را بیاورند، نمی توانند آن را بکَنند." و این سخن را در مورد بالای سر و پایین پای هارون فرمود.

وی افزود: وقتی حضرت خاک پیش روی هارون یعنی طرف قبله را بویید، فرمود: "این خاک، جایگاه قبر من است. ای اباصلت، وقتی قبر من ظاهر شد، رطوبتی پیدا می شود. من دعایی به تو تعلیم می کنم. آن را بخوان. قبر پر از آب می شود. در آن آب ماهی های کوچکی ظاهر می شوند. این نان را که به تو می دهم برای آنها خرد کن. آنها نان را می خورند. سپس ماهی بزرگی ظاهر می شود و تمام آن ماهی های کوچک را می بلعد و بعد غایب می شود. در آن هنگام دست خود را روی آب بگذار و این دعا را که به تو می‌آموزم بخوان. همه‌ آب‌ها فرو می روند. همه‌ این کارها را در حضور مأمون انجام ده." سپس فرمود: "ای اباصلت من فردا نزد این مرد فاجر و تبهکار می روم. وقتی از نزد او خارج شدم، اگر سرم با عبایم پوشانده بودم، دیگر با من حرف نزن و بدان که مرا مسموم کرده است."

این کارشناس علوم قرآنی درباره شهادت امام رضا (ع) اظهار کرد: مأمون امام رضا (ع) را به بصره فرا خواند و از ایشان خواست که انگور میل کنند اما ایشان پرهیز کردند و فرمود: "میل ندارم". مأمون دوباره اصرار کرد که این انگور برای شما آماده شده و گوارا است و امام دوباره فرمود: "میل ندارم". سپس مامون گفت شما ناچار به خوردن این انگور هستید و نمی‌توانید پرهیز کنید بنابراین امام رضا(ع) را اجبار می کند که انگور را بخورند. امام انگور را می‌خورند و سپس به سمت در خروجی قصر حرکت می‌کنند. مامون گفت به کجا می روید؟ و امام فرمود: "به همان جا می‌روم که تو می خواستی مرا بفرستی". امام هشتم با حالتی که زهر در ایشان اثر کرد به خانه رفتند، در آغوش اباصلت قرار گرفتند و به او فرمود: "امشب پسرم جواد برای خاکسپاری من می‌آید."

شمس در ادامه تصریح کرد: مامون قصد داشت که بر پیکر امام رضا(ع) نماز بخواند اما از آن جا که فقط امام بر پیکر امام نماز می‌خواند اجازه این کار داده نشد.

وی درباره ویژگی شخصیت امام رضا (ع) توضیح داد: امام در کنار خصلت‌های ویژه ای چون احسان به دیگران دارای درجه علمی بالایی بود به شکلی که در مجلس مامون بسیاری از دانشمندان علمی مذاهب دیگر تحت تاثیر علوم او قرار گرفتند. خدماتی که امام هشتم در زمینه انتشار دین اسلام و علوم دینی انجام دادند بی نظیر است.

شمس درباره تاثیرگذاری‌های امام رضا(ع) نیز خاطرنشان کرد: امام هشتم در تصمیمات و اعمال خود دقت نظر داشتند به همین دلیل در ماجرای دعای باران که خشکسالی سرزمین مرو را فرا گرفته بود وقتی مردم و حکومت از ایشان تقاضای کمک کردند با تأمل و دقت لازم به شکلی عمل کردند که تأثیر لازم را داشته باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *