بلاتکلیفی نیروگاه‌های تولید پراکنده سه ماهه شد

8:30 - 29 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۸۷۰۳
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
معضل نیروگاه‌های تولید پراکنده و محاسبه نحوه گاز مصرفی آنها نزدیک سه ماه است گریبانگیر سرمایه گذاران این حوزه شده و در نهایت باعث لطمه دیدن بخش خصوصی فعال در این حوزه شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، نیروگاه‌های تولید پراکنده یا به عبارتی نیروگاه‌های تولید برق با مقیاس کوچک یکی از فناوری‌های به نسبت جدیدی است که طی هدف گذاری های صورت گرفته ظرفیت آن به 3 الی 4 هزار مگاوات طی برنامه ششم توسعه باید برسد که میزان آن در شرایط فعلی چند صد مگاوات است.

در راستا تشویق سرمایه‌گذاران برای حضور در این بازار شرکت توانیر در سال گذشته خبر از خرید تضمینی برق این نیروگاه ها به مدت 5 سال داد.

با وجود این شرایط از اوایل شهریور ماه خبر از توقف صدور مجوز از سوی شرکت توانیر به دستور آرش کردی مدیر عامل توانیر شنیده شد که دلیل آن تعیین تکلیف نشدن قیمت سوخت نیروگاه ها اعلام کردند.

معضل نحوه محاسبه بهای گاز و بدهی نیروگاه‌ها به وزارت نفت که چند ماهی است گریبانگیر سرمایه گذاران این حوزه شده و نتیجه آن تعطیلی تعدادی از نیروگاه‌ها و معلق ماندن صدور مجوز برای سرماه گذاران شده است.

شرکت توانیر مدعی شد، وزارت نفت بر اساس تعهداتش طبق قانون بودجه 94 و 95 پول سوخت را از طریق هدفمندی یارانه باید به شرکت نفت تهاتر کند در شرایط فعلی وزارت نفت اعلام کرده مطابق قانون برای تعرفه نیروگاهی، اگر راندمان تولید این واحدها کمتر از 50 درصد باشد تعرفه گازبهای آنان به صورت صنعتی و در صورتی که راندمان آنها بیشتر از 50 درصد باشد مانند تعرفه نیروگاه‌های بزرگ محاسبه می‌‎شوند.

در خصوص تعداد نیروگاه های تعطیل شده به دلیل اختلاف نظر دو وزارتخانه آمار دقیقی مطرح نشده ولی سعید مومنی مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز در جدیدترین اظهارات خود خبر از وصل گاز 17 نیروگاه های مقیاس کوچک داده است.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز در ادامه وصل گاز نیروگاه ها را تنها با پرداخت تمام مبلغ بدهی میسر می‌‌داند و اعلام کرده شرکت ملی گاز با وجود این بدهی مدت زمان زیادی با این نیروگاه‌ها همکاری کرده بود.

مشکل نحوه محاسبه گازبهای نیروگاه ها و بدهی های آنها با گذشت نزدیک سه ماه همچنان بلاتکلیف مانده و ضررکنندگان اصلی آن بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران هستند که در نهایت دلسرد شدن این بخش و کناره گیری آنها را به دنبال خواهد داشت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *