هشدار؛ بیماری‌های خطرناکی که در محل کار به آن‌ها مبتلا می‌شوید/ راز‌های کنترل دیابت/ مسواک‌زدن با دست مخالف برای مغز مفید است؟!

9:16 - 27 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۸۶۳۴
بیماری‌های خطرناکی که در محل کار به آن‌ها مبتلا می‌شوید، راز‌های کنترل دیابت، افزایش عمر با رژیم غذایی مفید و ... را در بسته سلامت امروز بخوانید.

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، بیماری‌های خطرناکی که در محل کار به آن ‌ها مبتلا می‌شوید، رازهای کنترل دیابت، افزایش عمر با رژیم غذایی مفید و ... را در بسته سلامت امروز بخوانید.

قابل توجه مادران باردار؛ چاقی بیش از حد در دوران بارداری ممنوع!

دیلی میل: کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند مادرانی که در دوران بارداری مواد غذایی بیش از حد می‌خورند و این تصور اشتباه را دارند که جنین به این ترتیب بهتر رشد می‌کند، ناخواسته فرزند خود را در معرض خطر ابتلا به این بیماری‌های مرگبار قرار می‌دهند. براساس پژوهش ها، جنین اگر رشد غیرطبیعی و بیش از حد داشته باشد در سال‌های آینده دچار بیماری هایی، چون قند و فشارخون بالا، چربی خون و چاقی می‌شود. کارشناسان موسسه ملی سلامت این یافته‌ها را با پژوهش بر روی بیش از ۲۸۰۰ مادر باردار آمریکایی در بازه زمانی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ به دست آورده اند. چاقی جنین و اضافه وزن در زمان بارداری می‌تواند سبب زایمان زودرس، سختی زایمان طبیعی مادر و بالارفتن درصد نیاز به جراحی سزارین، خونریزی بیش از اندازه و بالارفتن فشارخون در زمان زایمان و نیز ومشکل در بازگشت به وزن قبل از بارداری درمادر شود. به ویژه پس از زایمان مادر به دلیل شیردهی باید مواد مغذی کافی مصرف کند و نمی‌تواند یک رژیم غذایی بسیار سنگین بگیرد به همین دلیل مادرانی که اضافه وزن زیاد دردوران بارداری دارند پس از زایمان با چاقی مواجه می‌شوند؛ براساس آمار‌ها تنها درسال ۲۰۱۴ بیش از ۵۰ درصد از زنان باردار آمریکایی دچار افزایش وزن غیرطبیعی بوده اند. کارشناسان براین اساس به مادران باردار توصیه می‌کنند نظارت دقیقی بروزن خود داشته باشند وبه طور منظم خود را وزن و آن را یادداشت کنند، از مواد غذایی سالم شامل انواع میوه و سبزی‌های تازه، پروتئین حیوانی کم چرب، ماهی و آبزیان دریایی، حبوبات، غلات، دانه‌های آجیل، شیر و مواد لنبی استفاده کنند. درطول بارداری با نظارت پزشک ورزش‌های سبک برای افزایش توان زایمان طبیعی و محکم شدن پرده شکمی استفاده کنند، خواب به اندازه داشته باشند، هرگونه سابقه ابتلا به بیماری درخود و اقوام را به اطلاع پزشک برسانند، از داشتن استرس خودداری کنند، فست فود و مواد غذایی فرآوری شده مصرف نکنند و به اندازه غذا بخورند تا سلامت آن‌ها و جنین حفظ شود.

هشدار؛ بیماری‌های خطرناکی که در محل کار به آن‌ها مبتلا می‌شوید/ راز‌های کنترل دیابت/ مسواک‌زدن با دست مخالف برای مغز مفید است؟!


بیماری‌هایی خطرناک که به دلیل محیط کارنامناسب به آن‌ مبتلا می‌شوید

کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند دعوا، استرس، اضطراب، پرخاشگری، قلدری، خودخواهی و داشتن غرور در محل کار می‌تواند زمینه ساز ابتلای افراد به بیماری‌های مختلف از جمله دیابت نوع دو به میزان ۴۶ درصد شود. خشونت فیزیکی وعاطفی در محل کار افزون بر هموار کردن خطر دیابت می‌تواند سبب ابتلا به بیماری های، چون آسم، تنگی نفس، فشارخون بالا، ریزش موی سر، چاقی یا لاغری شدید، سردرد‌های میگرنی، لرزش دست و ابتلا به پارکینسون، خطر بروز حمله قلبی و سکته مغزی، لکنت زبان و مواردی ازاین دست شود. کارشناسان دانمارکی دانشگاه کپنهاگ، این نتیجه‌ها را با بررسی برروی بیش از ۴۶ هزار داوطلب در شغل‌های مختلف به دست آورده اند. به ویژه افرادی که دعوا می‌کنند و دچار فشار و استرس‌های روحی هستند بیشتر از سایرهمکاران خود در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها قرار دارند. کارشناسان علت ابتلا به بیماری‌ها را به دلیل ترشح هورمون‌های استرس می‌دانند که سبب آسیب به سوخت و ساز بدن و برهم خوردن تعادل هورمونی می‌شود. ساعت‌های کار طولانی، خستگی، فشارکاری، استرس و مسئولیت فراوان، کم شدن زمان فراغت و استراحت، جواب دادن به ارباب رجوع و مشتریان، تهیه گزارش و شرکت در کلاس‌های آموزشی، دگرگون شدن سمت سازمانی، ورشکستگی، تاخیر در پرداخت بدهی ها، همگی به شدت در ایجاد استرس و تنش در محل کار نقش دارد. براین اساس کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند برای حفظ سلامت جسمی و روحی خود در محل کار با همکاران خود تعامل داشته باشند. اگر دچار اختلاف نظر با همکاران خود هستند با راه‌های معقول و به آرامی مشکل را با آن‌ها درمیان گذارند. از دعوا و مشاجره با دیگران پرهیز کنند؛ درصورت ادامه داشتن استرس و اختلاف به مشاور مراجعه کنند ودر نهایت اگر قادربه رفع مشکل نیستند محل کار خود را عوض کنند.

هشدار؛ بیماری‌های خطرناکی که در محل کار به آن‌ها مبتلا می‌شوید/ راز‌های کنترل دیابت/ مسواک‌زدن با دست مخالف برای مغز مفید است؟!


ادویه‌های لاغر کننده را بشناسید

همشهری آنلاین: زیره متابولیسم را افزایش می‌دهد و علاوه بر کاهش وزن، طیف وسیعی از خواص را دارد از جمله بهبود فرایند هضم، کاهش التهاب و از بین بردن نفخ، جلوگیری از یبوست، و از بین بردن بافت‌های چربی. شما می‌توانید فلفل سیاه را هر روز در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. علاوه بر این نقش این ادویه در سرعت بخشیدن به فرایندهای گوارشی، کاهش تولید گاز، جلوگیری از کم آبی بدن، تنظیم فشار خون و ... شناخته شده است. توانایی هل در کمک به فرآیند گوارش و بهبود عملکرد سوخت و ساز باعث می‌شود برای کاهش وزن ایده ‌آل باشد. پژوهش‌ها نشان داده ‌است که طعم لذیذ و بوی هل نیز روشی فوق‌العاده برای تسکین افسردگی به‌ طور طبیعی است. دانه‌های خردل با افزایش دمای بدن، منجر به افزایش سوخت کالری می‌شود. شما می‌توانید سه قاشق چای خوری از دانه‌های خردل را قبل از شروع تمرینات ورزشی بخورید تا از مزایای آن در از دست دادن کالری بیشتر بهره ببرید. مطالعات نشان داده که زردچوبه می‌تواند تشکیل بافت چربی را کاهش دهد پس مصرف آن راه خوبی برای جلوگیری از اضافه وزن نیز هست. مصرف زردچوبه برای پیشگیری از دیابت و جلوگیری از افزایش مقاومت به انسولین نیز مفید است. زنجبیل نه تنها نقش مهمی در سوزاندن چربی‌های اضافه دارد بلکه به لطف خواص ضد التهابی‌اش، دستگاه گوارش را آرام می‌کند. ساده‌ترین راه این است که هر روز یک فنجان چای زنجبیل را در وعده صبحانه مصرف کنید.

هشدار؛ بیماری‌های خطرناکی که در محل کار به آن‌ها مبتلا می‌شوید/ راز‌های کنترل دیابت/ مسواک‌زدن با دست مخالف برای مغز مفید است؟!


رازهای کنترل دیابت

جام جم: هرچقدر چربی بیشتری مصرف کنید، کنترل قند خون برای بدن شما آسان‌تر خواهد بود. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید مصرف نوع مناسب چربی یعنی اسیدهای چرب غیراشباع امگا3 است. منابع عمده این چربی شامل ماهی، تخم‌مرغ و گوشت گاو ارگانیک یا گوشت گاو تغذیه شده با علف است. معمولا همه ورزش‌هایی که پزشک به شما توصیه می‌کند کمک مختصری به جذب انسولین می‌کند اما برای این که بتوانید کنترل بیشتری بر سلامت بدن‌تان داشته باشید، باید تمام بدن را در حرکت ورزشی مشارکت دهید. بهترین راه برای این کار این است که روی انواع ورزش‌های قدرتی تمرکز کنید. عادت کردن به انجام چند حرکت شنا به طور روزانه کمک خواهد کرد قند خون‌تان را بهتر کنترل کنید. به پشت درازکشیدن و استراحت کردن راه ساده‌ای است که می‌تواند نقش عمده‌ای در تنظیم قند خون داشته باشد. استرس عامل ایجاد اختلالات فیزیکی در بدن است و این اختلالات می‌تواند بر سطح قند خون تاثیر بگذارد. استراحت، تمرینات تنفسی و مدیتیشن از راه‌های مقابله با استرس هستند که به کنترل قند خون نیز کمک می‌کند.

هشدار؛ بیماری‌های خطرناکی که در محل کار به آن‌ها مبتلا می‌شوید/ راز‌های کنترل دیابت/ مسواک‌زدن با دست مخالف برای مغز مفید است؟!


چگونه از بلای زلزله در امان بمانیم؟

پناهگیری هنگام وقوع زلزله کار ساده‌ای نیست و تمرین و تکرار آن موجب افزایش سرعت عمل می‌شود .در زمان وقوع زلزله فرار نکنید؛ چون در حین حرکت، تعادل خود را از دست خواهید داد و زیر آوار می‌مانید . زیر اشیای محکمی که اطراف آن باز است همچون میزهای محکم و مقاوم و نه شیشه‌ای پناه بگیرید و با گرفتن پایه‌های میز از حرکت و پرتاب شدن خود و میز جلوگیری کنید. گوشه دیوارهای داخلی خانه از مقاومت نسبتا خوبی برخوردارند. در حالت ایستاده دو دست خود را باز کنید و محکم به دیوار بچسبید . اگر نتوانستید زیر میز یا در زاویه دیوار پناه بگیرید در کنار ستون‌ها یا راهروهای کم عرض بنشینید و از سر و گردن با دو دست محافظت کنید . اگر هنگام زلزله روی تخت کنار دیوار بودید خود را به دیوار چسبانده و از سرد و گردن با بالش یا پتو محافظت کنید. در صورتی که در زمان لرزش زمین در اماکن عمومی بودید هرگز به سمت درهای خروجی هجوم نبرید و کنار دیوارهای شیشه‌ای پناه نگیرید .در زمان رانندگی به‌دلیل این‌که لرزش‌ها از تسلط شما بر خودرو می‌کاهد بهتر است در سمت راست خیابان متوقف شوید .سه دقیقه پس از وقوع زلزله، مکان ناامن را به آرامی و با خونسردی کامل ترک کنید .سه ساعت پس از زلزله، مراقب پس لرزه‌ها باشید و از دیوارها و اجسام ناپایدار فاصله بگیرید. تا سه روز پس از زلزله از ورود به ساختمان‌های آسیب دیده خودداری کنید و فقط از آب و غذاهایی که توسط نیروهای امدادی توزیع می‌شود، استفاده کنید. بهترین راه برای درخواست کمک از زیر آوار این است که به آرامی ضربات ممتدی به لوله یا دیوار زده یا در صورت ضرورت سوت بزنید و از فریاد زدن و درخواست کمک به‌صورت مکرر بپرهیزید، چون باعث هدر رفتن انرژی و ورود گرد و خاک به مجاری تنفسی می‌شود.

هشدار؛ بیماری‌های خطرناکی که در محل کار به آن‌ها مبتلا می‌شوید/ راز‌های کنترل دیابت/ مسواک‌زدن با دست مخالف برای مغز مفید است؟!


عمر طولانی با یک رژیم غذایی مفید

ایسنا: بازبینی جدید مطالعات و شواهد پزشکی نشان می‌دهد افراد چاقی که یک «رژیم غذایی کم‌چرب برای کاهش وزن» را دنبال می‌کنند چند سال به عمرشان اضافه می‌شود. متخصصان سلامت و پزشکان تغذیه در این مطالعه یادآور شدند: به نظر می‌رسد که این نوع رژیم غذایی خطر مرگ زودرس در افراد چاق را به طور کلی تا ۱۸ درصد کاهش می‌دهد. متخصصان علوم پزشکی در اسکاتلند می‌گویند: کاهش وزن از طریق کاهش مصرف کالری با کمک رژیم‌های غذایی کم چرب که در عین حال مقدار قند و کربوهیدرات سفید آنها نیز پایین باشد ظاهرا خطر مرگ و میر زودرس را در افراد چاق کاهش داده و به طول عمر آنها اضافه می‌کند. با این حال در این بازبینی مشخص نشد که این نوع رژیم‌ غذایی می‌تواند خطر بیماری قلبی یا سرطان را نیز کاهش دهد. به گفته پزشکان، چاقی مخرب بدن است و با افزایش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و فاکتورهای خطرزا مثل دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و فشار خون و کلسترول، خطر مرگ زودرس را تشدید می‌کند.

هشدار؛ بیماری‌های خطرناکی که در محل کار به آن‌ها مبتلا می‌شوید/ راز‌های کنترل دیابت/ مسواک‌زدن با دست مخالف برای مغز مفید است؟!


آیا به‌عکس بستن ساعت و مسواک‌زدن با دست مخالف برای مغز مفید است

تسنیم: برخی مواقع در فضاهای مجازی مطالبی عنوان می‌شود که برای تمرین و تقویت مغز باید کارهایی از جمله به‌عکس بستن ساعت و یا مسواک زدن با دست مخالف را انجام داد، حال آیا متخصصان علوم اعصاب نیز چنین مواردی را تایید می‌کنند؟ و چه پیشنهاداتی برای تحریک مفید مغز به‌صورت علمی ارائه می‌شود؟ در این رابطه رئیس هیئت مدیره انجمن علوم و فناوری‌های شناختی کشور می گوید که خیر چنین مواردی (به‌عکس بستن ساعت و یا مسواک زدن با دست مخالف) که مثال زده شد کاربردی ندارد. بنابراین شواهدی برای اینکه این‌گونه کارها فایده‌ای دارد وجود ندارد. و بهترین پیشنهاد در این رابطه، مطالعه، زندگی سالم از لحاظ تغذیه، ورزش و حفظ سلامت روان است که بیش از همه موارد بالا مفید است.

هشدار؛ بیماری‌های خطرناکی که در محل کار به آن‌ها مبتلا می‌شوید/ راز‌های کنترل دیابت/ مسواک‌زدن با دست مخالف برای مغز مفید است؟!



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *