ورود مدعی العموم به موضوع گران‌فروشی اصناف/ تعداد قابل توجهی از واحد‌های صنفی فعال در سیرجان فاقد پروانه کسب معتبر هستند

9:31 - 27 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۸۶۲۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
دادستان عمومی و انقلاب سیرجان از راه‌اندازی «کمیته صیانت از حقوق عامه» در دادسرای شهرستان خبر داد و گفت: بر اساس قانون یکی از وظایف دادستان به عنوان «مدعی‌العموم» حفظ حقوق عامه است.

ورود مدعی العموم برای مبارزه با گران‌فروشی در سیرجان/ تشکیل کمیته صیانت از حقوق عامه در دادسرامحسن نیک‌ورز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی از راه‌اندازی «کمیته صیانت از حقوق عامه» در دادسرای شهرستان خبر داد و گفت: بر اساس قانون یکی از وظایف دادستان به عنوان «مدعی‌العموم» حفظ حقوق عامه است.

وی افزود: دادستان کل کشور در دیدار با دادستان‌های شهرستان‌ها نیز تأکید ویژه‌ای به این موضوع داشته و بنا بر درخواست‌های متعدد مردمی، به عنوان اولین اقدام، نظارت بر اصناف، خصوصاً صنوف عرضه کننده ارزاق عمومی مردم را در دستور کار قرار دادیم و امیدواریم با همکاری مردم و بازرسی از واحد‌های صنفی برخورد جدی با متخلفان انجام شود.

این مقام قضایی از کلیه شهروندان خواست تا نسبت به مطالبه حقوق قانونی خود بی‌تفاوت نباشند و موارد را از طریق دستگاه متولی پیگیری کنند.

دادستان سیرجان ضمن انتقاد از ضعف مراجع نظارتی اصناف شهرستان، ادامه داد: بر اساس قانون نظام صنفی یکی از وظایف اتحادیه‌ها، درخواست پلمب واحد‌های صنفی فاقد پروانه کسب است؛ اما تعدادی از اتحادیه‌ها صرفاً به دریافت حق عضویت اکتفا کرده و تأکیدی به داشتن پروانه کسب ندارند.

عضو شورای تأمین شهرستان سیرجان اضافه کرد: ما گزارش‌های متعدد موثق داریم که تعداد قابل توجهی از واحد‌های صنفی فعال در شهرستان، فاقد پروانه کسب معتبر هستند.

نیک‌ورز گرانی برخی کالا‌ها و خدمات ارائه شده را از عمده‌ترین تخلفات صنفی در سیرجان عنوان کرد و افزود: عدم رعایت ضوابط نرخ‌گذاری و بی‌اطلاعی و بی‌توجهی مشتریان به حقوق خود از یک سو و عدم نظارت و برخورد جدی ناظران قانونی باعث شده گران‌فروشی برخی از کالا‌ها و خدمات از جمله میوه به موضوعی عادی تبدیل شود.

وی ادامه داد: علاوه بر گران‌فروشی، کم‌فروشی، تقلب در کسب، عرضه و فروش کالای قاچاق، عدم درج قیمت و عدم صدور صورتحساب و فاکتور از دیگر تخلفات مهم واحد‌های صنفی هستند که به موجب قانون بر اساس دفعات تکرار برای آن جریمه و در مواردی تعطیلی واحد صنفی پیش‌بینی شده است.

دادستان سیرجان از مردم خواست جهت تنبیه متخلفان صنفی خصوصاً گران‌فروشان با حضور در اداره تعزیرات حکومتی نسبت به شکایت اقدام و توجهی به کم یا زیاد بودن مبلغ نداشته باشند و حق قانونی خود را پیگیری کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *