رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

دلایل تیرباران شدن پیکر مطهر امام حسن(ع)

18:14 - 26 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۸۵۵۹
در خصوص حوادث مربوط به شهادت و وصیت امام مجتبی (ع) اختلافاتی در منابع حدیثی و تاریخی مشاهده می شود.

به گزارش گروه فضای مجازی ، محسن عرفائی استاد حوزه علمیه قم و مدیر بنیاد علمی فرهنگی فؤاد درخصوص اینکه چرا پیکر امام حسن(ع) را پس از شهادت تیرباران کردند گفت:در خصوص حوادث مربوط به شهادت و وصیت امام مجتبی (ع) اختلافاتی در منابع حدیثی و تاریخی مشاهده می شود.مثلا با وجود این که در برخی منابع تاریخی مانند فتوح ابن اعثم کوفی آمده است:

 

فأوصى للإمام الحسين بأمر الإمامة وقال له: ادفني إلى جانب رسول الله صلّى الله عليه وسلم. إن غلب على ظنك عدم قيام فتنة تكون سببا لإراقة الدماء وإلا فادفني في بقيع الغرقد. (ج 4، ص 319) که می رساند وصیت امام حسن (ع) مبنی بر دفن در جوار رسول خدا (ص) بوده است.

اما در روایت کافی شریف از امام باقر (ع) چنین نقل شده که امام حسن (ع) تنها سفارش کردند که برای تجدید عهد با رسول الله (ص) بدنشان به کنار قبر پیامبر (ص) برده شود و سپس در بقیع به خاک سپرده شود:

 دلایل تیرباران شدن پیکر مطهر امام حسن(ع)

سمعت أبا جعفر عليه السلام يقول: لما حضر الحسن بن علي عليهما السلام الوفاة قال للحسين عليه السلام: يا أخي إني أوصيك بوصية فاحفظها، إذا أنا مت فهيئني ثم وجهني إلى رسول الله صلى الله عليه وآله لأحدث به عهدا ثم اصرفني إلى أمي عليها السلام ثم ردني فادفني بالبقيع ... (کافی، ج 1، ص 300)

 

طبق این روایت وصیت امام حسن(ع)این بود که بدن مطهرشان ابتدا نزد قبر نورانی پیامبر (ص) سپس نزد مدفن مطهر مادرشان فاطمه زهرا (سلام الله علیها) برده شود و سرانجام در بقیع دفن گردند.

وی افزود: در ادامه روایت آمده است که جاسوسی بر خلاف واقع به عایشه خبر داد که قرار است بدن امام حسن (ع) را در کنار قبر پیامبر (ص) که در منزل عایشه بود دفن کنند.

عایشه و بنی امیه و حزب اموی مدینه مثل مروان که دشمنی دیرینه با امام مجتبی (ع) داشتند به خیال خود خواستند مانع از دفن امام حسن (ع )در جوار پیامبر گردند و لباس جنگ پوشیدند و به سمت تابوت امام حسن (ع) تیر پرتاب شد که در فرازی از زیارت، خطاب به امام حسن(ع) ماجرای شهادت آن حضرت را از زبان امام باقر(ع) چنین نقل می‌کند:

 

ای سروران من! بعضی از شما شهیدی هستید که دشمنان اسلام بر جنازه شما تیراندازی کردند، به طوری که کفنتان سوراخ سوراخ گردید.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *