هر عمل یا نیتی می‌تواند خیرات باشد/ اثرات خیرات نصیب بازماندگان هم میشود

12:19 - 25 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۸۲۴۴
کارشناس علوم قرآنی گفت: خیرات به گرسنگان، نیازمندان و کسانی که در قید حیات هستند نیز می‌رسد بنابراین کسی که خیرات برای اموات در نظر دارد می تواند هر عمل یا نیتی را به عنوان خیرات به جا آورد.

سعید شمس کارشناس علوم قرآنی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی ، درباره انجام خیرات و آثاری که به همراه دارد گفت: پرونده اعمال انسان‌ها با مرگشان بسته می‌شود و انجام خیرات دعا برای اموات است یعنی بازماندگان، از این دنیا برای کسی که فوت می کند ذخیره عمل می‌فرستند همچنین با انجام خیرات اجر نصیب بازماندگان که بانی خیرات هستند می‌شود همچنین بانیان خیر وقتی دعا می‌کنند یا فاتحه‌ می‌خوانند برایشان اجر به همراه دارد.

اموات
وی افزود: ادای خیرات قطعا به اموات می رسد اما اجر و ثواب این اعمال بیشتر برای افرادی که در قید حیات هستند به کار می‌آید. خیرات حکمت هایی دارد؛ اولین حکمت انجام آن برای بانی خیر این است که فرصتی فراهم می کند تا او به خود آید و به یاد مرگ بیفتد. حکمت دیگری که انجام خیرات دارد این است که بانی خیر ذخیره عملی برای خود ثبت می کند بنابراین خیرات برای افرادی که زنده هستند بیشتر به کار می آید و در عین حال به اموات نیز می‌رسد.

این کارشناس علوم قرآنی درباره کوتاهی و کم کاری های بازماندگان نسبت به انجام خیرات برای اموات اظهار کرد: بخشی از این کوتاهی طبیعی است چون بنای وجودی انسان غفلت و فراموشی است به همین دلیل در قرآن شاهد تذکر و یادآوری بسیار زیاد و  تاکید بر آن هستیم. یکی از حکمت های امر به معروف و نهی از منکر یادآوری به انسان ها است چون همه چیز را فراموش می کنند البته در بعدی دیگر فراموشی برای افراد فوایدی دارد. اصل وجودی غفلت برای انسان چیزی بدی نیست چون از جهتی کمک می‌کند که در مشکلات غوطه ور نشود به طور مثال اگر ما به کسانی که علاقه داریم و به ما نزدیک هستند دچار غفلت نشویم زمانی که آنان از دنیا می روند سختی‌های زیادی می‌کشیم. غفلت و فراموشی از این بعد باعث می شود افراد راحت زندگی کنند اما مضرات هم دارد که غفلت شخص از خدا، خلقت، وظایفی که باید انجام دهد و هدفش از زندگی یکی از این مضرات است.

شمس در ادامه تصریح کرد: گاهی انسان‌ها هدف مقدسی را دنبال می کنند اما اگر به دفعات هدفی که دارند به آنها یادآوری نشود ممکن است راه خود را گم کنند و از آن غافل شوند. اصل غفلت امری طبیعی در وجود انسان‌هاست که در کنار مزایا، مضرات نیز دارد و با یادآوری، تذکر و امر به معروف و نهی از منکر می‌توان غفلت مضر را به سمت غفلت مفید هدایت کرد.

خیرات برای اموات
وی درباره اعمال و اموری که می توان به عنوان خیرات انجام داد خاطرنشان کرد: اصل خیرات به دعا و قرآن و اموری از این دست است اما به این اعمال محدود نمی‌شود. خیرات به گرسنگان، نیازمندان و کسانی که در قید حیات هستند نیز می‌رسد بنابراین کسی که خیرات برای اموات در نظر دارد می تواند هر عمل یا نیتی را به عنوان خیرات به جا آورد.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *