نیازی به واردات کیوی نداریم/ رشد قابل توجه تولید در دو دهه اخیر

6:00 - 27 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۸۱۵۴
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
نائب رئیس اتحادیه باغداران با بیان اینکه ایران در زمینه صادرات کیوی شرایط مطلوبی دارد، گفت: در دو دهه اخیر ایران در تولید و صادرات کیوی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است و درحال حاضر به کشور‌های مختلف صادرات را انجام می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، ایران در تولید میوه و سبزی رتبه هشتم را در بین کشور‌های جهان دارد از این رو در بحث صادرات نیز اغلب مرکبات و صیفی جات را به نقاط مختلف جهان صادر می‌کند.
چندی پیش خبری مبنی بر امضای قرار داد واردات کیوی از کشور نیوزیلند خبر ساز شد که با واکنش برخی رسانه‌ها همراه بود.

این توافق نامه برای واردات کیوی از نیوزلند درحالی امضا شده است که براساس ماده ۱۶ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، واردات تمام میوه‌ها به کشور به استثنای موز، انبه، نارگیل و آناناس ممنوع بوده است.

در همین راستا مجتبی شادلو نائب رئیس اتحادیه باغداران در گفت‌وگو با خبرنگار میزان در زمینه شرایط تولید کیوی در کشور گفت: اگرچه قدمت دیرینه‌ای در تولید کیوی نداریم، اما در دو دهه اخیر رشد قابل توجهی در زمینه تولید و صادرات این محصول نصیب کشور شده است.

وی افزود: باتوجه به کیفیت بالای محصول کیوی و بهره وری خوب در زمینه تولید این محصول در صورت داشتن شرایط مناسب تولید کیوی می‌تواند تا دو یا سه برابر رشد داشته باشد و باید بازار‌های جهانی را در صادرات هرچه بیشتر این محصول شناسایی کرد.

نائب رئیس اتحادیه باغداران با بیان سرمازدگی سال گذشته خاطرنشان کرد: در سال گذشته بیشتر کیوی قبل از سرمازدگی برداشت شد و پیش بینی‌ها به گونه‌ای بود که ۶۰ تا ۶۵ درصد آن قبل از سرمازدگی برداشت و حدود ۳۰ درصد دچار سرمازدگی شد که با توجه به فراوانی این میوه در بازار در تامین نیاز مشکلی ایجاد نکرد.

شادلو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کیوی به صورت رسمی به کشور وارد شده است یا خیر عنوان کرد: با وجود تولید مناسب کیوی در کشور و علاوه بر استفاده آن در پاییز در سه فصل دیگر امکان ذخیره سازی این محصول در سردخانه‌ها وجود دارد و نیازی به واردات این محصول نیست و تا به حال هم وارداتی انجام نشده است.

وی افزود: خوشبختانه کیوی از جمله میوه هایی است که ماندگاری بالا دارد و با وجود اینکه در پاییز برداشت می‌شود امکان نگهداری تا تابستان سال بعد را داشته و به مرور زمان عرضه می‌شود که از لحاظ اقتصادی برای باغداران مفید است.

نائب رئیس اتحادیه باغداران در خصوص واردات کیوی از اتحادیه اروپا و تبعات آن خاطرنشان کرد: مباحثی که در زمینه تعاملات با اتحادیه اروپا مطرح می‌شود در صورتی که واردات محور و فروش محصولات آن‌ها در راس باشد به نفع کشور نیست.

شادلو با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ درصد باغات کیوی کشور تازه کاشته شده است تصریح کرد: با به بار نشینی این درختان در چند سال آینده و با اقداماتی در راستای بالا بردن بهره وری بر روی درختان می‌توانیم در تولید و صادرات کیوی جهش چشمگیری داشته باشیم.

با این تفاسیر جای تعجب دارد که با وجود تولید بالای محصول کیوی در داخل کشور و صادرات این محصول به کشور‌های جهان چرا خبر‌هایی مبنی بر واردات این محصول از کشوری چون نیوزیلند و امضای قرارداد بین آنها منتشر می‌شود و مسئولان هم در این رابطه سکوت می‌کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *