بازرسی از پروژه‌های در حال ساخت پایتخت طی یک ماه آینده

10:43 - 24 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۷۹۹۴
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
مدیرکل استاندارد استان تهران گفت:طی یک ماه آینده با بکارگیری ۲۰۰ بازرس از حداقل ۵۰۰ پروژه در حال ساخت شهر تهران بازدید به عمل خواهد آمد و تخلفات به شهرداری اعلام می شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ،کنفرانس خبری مشترک مدیرکل استاندارد استان تهران و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار شد.

مسلم بیات مدیرکل استاندارد استان تهران اظهار کرد: وظایف استاندارد تنها در بخش تولید است و اقدامات مشترک ما با نظام مهندسی برای پوشاندن خلأهای است.

مدیرکل استاندارد تهران در ادامه افزود: طی یک ماه آینده با بکارگیری ۲۰۰ بازرس از حداقل ۵۰۰ پروژه در حال ساخت شهر تهران بازدید بعمل خواهد آمد و تخلفات به شهرداری اعلام می شود.

وی درباره وضعیت مسکن مهر گفت: طی بررسی های که در سال ۹۲ صورت گرفت ۹۶ درصد آسانسورهای مسکن های مهر فاقد استاندارد اعلام شد، همچنین درباره مصالح ساختمانی نیز نتایج خوبی کسب نکرده‌ایم.
 
بیات با بیان اینکه نظام جامع کیفیت در ساخت و ساز نداریم، خاطرنشان کرد: با این ضعف قابلیت ردیابی از مالک سلب می‌شود و نمی توانیم متوجه شویم مشکل از کدام قسمت بوده است.
 
مدیرکل استاندارد تهران تاکید کرد: کیفیت محصول انجام صحیح تمام فعالیت‌ها در یک فرایند است، با نگاه صرف اشتغال نمی توان به دنبال کیفیت بود؛ به عبارتی کیفیت باید محور تمام فعالیت‌ها باشد نه اشتغال.
 
وی با اشاره به اینکه تقریبا هر ۱۰سال یک زلزله بزرگ در کشور داریم گفت: هنوز سازوکار مهندسی و مدیریت جامعی که در مسئله ساخت و ساز و متناسب با زمین ساز هر منطقه و هر استان باشد نداریم.
 
بیات تصریح کرد: طی هشت ماهه سپری شده از ابتدای سال ۱۲۰۶ مورد بازرسی از واحدهای تولیدی صورت گرفته که از طرف اداره کل استاندارد استان تهران، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، سازمان صنعت و معدن و سایر نهادهای ذیربط بوده است. 
 
مدیرکل استاندارد تهران گفت: همچنین 55 هزار بلوک، 2 هزار تن سیمان، پنج خط تولید شن و ماسه با 20 هزار تن شن و ماسه متوقف شده است.
 
واحدهای مسکن مهر خارج از نظارت نظام مهندسی ساخته شدند
 
همچنین در این نشست حسن قربانخانی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز درباره واحدهای مسکن مهر اظهار کرد: واحدهای مسکن مهر به صورت مستقل ساخته شده و خارج از نظارت نظام مهندسی بوده  و ما دخیل نبودیم.
 
وی با بیان اینکه این واحدها مهندس ناظر داشته‌اند اما اینکه صلاحیت‌های آنها چگونه تایید شده در جریان آن نیستیم، گفت: سیاست دولت در آن زمان اینگونه بود که واحدها این چنین ساخته شود.
 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تاکید کرد: بسیاری از ساختمان‌ها در تهران و شهرستان‌ها توسط افراد فاقد صلاحیت ساخته می‌شود به همین دلیل استانداردهای لازم را ندارند.

‌قربانخانی ادامه داد: نظام مهندسی در طول سال درخواست‌های زیادی برای توقف ساخت و ساز به شهرداری اعلام می‌کند اما بسیاری اجرا نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه 68 درصد ساختمان‌های شهر تهران مساحت کمتر از 1500 مترمربع دارند،گفت: این ساختمان‌ها هیچکدام ناظر برق،مکانیک و معماری ندارند و به راحتی از این مسئله عبور می‌شود که می توانند نقش موثری در حفظ جان ساکنین ایفا کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تصریح کرد: 8 هزار بازدید در حوزه‌های مختلف صورت گرفت که 700 مورد آن در خصوص مصالح استاندارد بوده است.

در شهر تهران بافت فرسوده بسیاری وجود دارد که بهروری خود را از دست داده‌اند و 2 میلیون 300 هزار نفر در این بافت‌ها ساکن هستند که در صورت حادثه بسیاری آسیب می‌بینند.

/انتهای پیام



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *