بخشی از مشکلات نشر به دلیل پایین بودن قدرت خرید مردم است

15:32 - 23 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۷۷۷۳
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
عضو «کمیسیون فرهنگی» مجلس گفت: بخشی از مشکلات نشر به دلیل پایین بودن قدرت خرید مردم است به این معنا که اگر اقتصاد پویا شود مشکلات اقتصادی نشر تا حد زیادی برطرف می شود.

بخشی از مشکلات نشر به دلیل پایین بودن قدرت خرید مردم استبه گزارش گروه سیاسی ، برنامه «گفت‌و‌گوی فرهنگی» رادیو گفت‌و‌گو با موضوع اقتصاد نشر در ایران با حضور دکتر حسین نظری، معاون فرهنگی انتشارات سروش و ارتباط تلفنی با حجت‌الاسلام احمد سالک، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس روانه آنتن شد.

در آغاز دکتر نظری، اقتصاد نشر را یک موضوع کلان دانست و اظهار کرد: این مقوله مانند یک زنجیره است که نویسنده ، ناشر و افراد مرتبط با نشر را با مشکلات اقتصادی درگیر کرده است.

وی ادامه داد : متاسفانه کاهش سرانه مطالعه ، رسانه های جایگزین که به طرز نادرستی استفاده می شوند بر روی اقتصاد نشر تاثیر زیادی دارد.همچنین مراکز توزیع خوبی در سطح کشور وجود ندارد و خود ناشر باید کتاب را به افراد معرفی کند که بر اقتصاد این حوزه موثر است.

وی با ابراز تاسف از نزولی بودن آمار در کارنامه نشر ، عنوان کرد : کاهش تیراژ و منابع توزیع کتاب در چندسال اخیر افت داشته است و این موضوع بر اقتصاد نشر موثر خواهد بود.

در ادامه حجت الاسلام احمد سالک در ارتباط تلفنی با رادیو گفت‌و‌گو وجود کتاب در سبد خرید مردم را در ارتقای علمی و رشد آگاهی های اجتماعی بسیار حیاتی دانست و اظهار کرد : شرایط فعلی جامعه ما با تکیه بر رشد ابزار تکنولوژی مانند سایت ها و اینترنت به گونه ای است که فرد می تواند در رایانه خود یک کتابخانه مفصل داشته باشد.بنابراین دلیلی نمی بیند تا پولی برای پرداخت کتاب پرداخت کند.

وی افزود : استقبال بسیار خوبی از نمایشگاه های کتاب داخل و خارج کشور صورت می گیرد اما به دلیل گران بودن قیمت کتاب ها برخی از افراد قادر به خرید نیستند.به این معنا که اگر اقتصاد جامعه بر اساس اصول اقتصاد مقاومتی، پویا شود ، قدرت خرید مردم افزایش می یابد که در اقتصاد کتاب نیز تاثیر خواهد داشت.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه کمیسیون فرهنگی مجلس در این حوزه چه اقداماتی انجام داده است،عنوان کرد : به صورت کلان در این باره بحث شده است اما به صورت جزئی به اقتصاد نشر پرداخته نشده است.اما در آینده جلساتی با وزیر فرهنگ برگزار خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام سالک ادامه داد:جلساتی با چاپخانه ها داشتیم و از آنجایی که صنعت نشر در این چند سال از سنتی به مدرن رشد کرده است ، برخی از آنها به خوبی پیش رفته اند اما برخی خسارات سختی دیده اند که منجر به تغییر شغل آنها شده است.همچنین انجمن های نشر جهت توزیع کتاب نیازمند یک کمک اقتصادی از سوی دولت به صورت یک سوبسید هستند که امیدواریم در کمیسیون فرهنگی به عنوان یک موضوع ویژه در دستور کار قرار گیرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *