رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سازمان سیا در "پاکستان" پرونده‌دار شد/ 24 نوامبر موعد رسیدگی در دادگاه

22:39 - 23 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۷۶۴۰
دادگاه پاکستان با تشکیل پرونده علیه سازمان سیا این سازمان را در زمینه استفاده از پهپادهای آمریکایی برای کشتن مردم قبایلی پاکستان مقصر دانست.

به گزارش سرویس بین الملل ، دادگاه پاکستان با تشکیل پرونده علیه سازمان سیا این سازمان را در زمینه استفاده از پهپادهای آمریکایی برای کشتن مردم قبایلی پاکستان مقصر دانست.

قاضی شوکت عزیز صدیقی مسئول بررسی پرونده عملیات پهپادهای آمریکایی در دادگاه اسلام‌آباد گفت: عملیات‌های سازمان سیا در خاک پاکستان برخلاف تمامیت ارضی و استقلال این کشور است بنابراین دولت همچنین وزارت کشور این موضوع را با جدیت پیگیری کنند.

«عبد الکریم‌خان» که برادرش «آصف اقبال» و فرزندش «زعیم الله» بر اثر حمله پهپادهای آمریکایی در 31 دسامبر سال 2009 در منطقه میر علی کشته شده بودند در دادگاه اسلام‌آباد علیه سازمان سیا تشکیل پرونده داد.

به گزارش نوای وقت، دادگاه بررسی پرونده سازمان سیا را به 24 نوامبر موکول کرد.

بعد از فراهم شدن مقدمه تشکیل پرونده علیه سرویس امنیتی آمریکا این پرونده علیه رئیس سازمان سیا در پاکستان تشکیل شد و دادگاه آن را پیگیری می‌کند.

دادگاه پاکستان در حال برقراری ارتباط با مردم محلی که از حملات پهپادهای آمریکایی در وزیرستان آسیب دیده‌اند، می‌باشد تا مدارک لازم برای ارائه به مقامات آمریکایی در دست داشته باشد.

بعد از تشکیل پرونده علیه «جاناتان بانک» رئیس سازمان سیا در پاکستان امکان تشکیل پرونده علیه تمام اعضای این سازمان فراهم شده است.

آمریکا در سال 2010 به سرعت «جاناتان بانک» را به بهانه اینکه جانش در خطر است از پاکستان خارج کرد قبل از وی «گریک پیترز» از دیگر روسای سازمان سیا نیز به علت فاش شدن نامش به سرعت از پاکستان گریخت.

یکی دیگر از روسای سازمان سیا که مجبور به فرار از پاکستان شد «مارک کارلتن» می‌باشد.

کارلتن در زمان حمله نیروهای آمریکایی به مخفی‌گاه «اسامه بن لادن» در «ابیت‌آباد» یکی از روسای مهم سازمان سیا در پاکستان بود.

تا کنون 3 رئیس سازمان سیا به بهانه‌های مختلف از پاکستان خارج شده‌اند اما پرونده آنها در دادگاه بسته نشده است.

در صورتی که این روند ادامه پیدا کند، واشنگتن مجبور خواهد شد تا رئیس سازمان اطلاعاتی خود را از پاکستان خارج کند.

کارشناسان پاکستانی معتقدند مهم نیست جاناتان بانک یا سایر روسای سازمان سیا در پاکستان مجازات شوند اما این موضوع باعث خواهد شد تا آمریکایی درآینده تمام مسائل را مورد سنجش قرار دهندو بعد از آن دست به اقدام بزنند.

حمله پهپادهای آمریکایی به پاکستان که پس از به قدرت رسیدن باراک اوباما در سال 2009 افزایش قابل ملاحظه‌ای یافت تاکنون باعث مرگ شمار زیادی از غیرنظامیان بی‌گناه شده است.

این موضوع موجب اعتراضات پی در پی مقامات اسلام‌آباد شده و احساسات ضد آمریکایی را در پاکستان به‌شدت افزایش داده است.

بعد از روی کار آمدن ترامپ حمله پهپادهای آمریکایی به خاک پاکستان ادامه پیدا کرد و مواضع شبکه حقانی در مناطق قبایلی این کشور هدف قرار گرفت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *