تناقض آشکار مقامات مسئول در مورد علت قطع شدن مراودات یک بانک اماراتی با ایرانیها/ بانک مرکزی: این بانک سالهاست با ایرانیها کار نمی کند!/ رییس اتاق ایران و امارات: بانک اماراتی با ایرانیها کار می کند و نامه فقط برای یک ایرانی ارسال شده!

16:14 - 23 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۷۶۲۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
انتشار خبری مبنی بر لغو شدن مراودات اقتصادی یک بانک اماراتی با ایرانیان و بسته شدن حساب بانکی ایرانیان موجب اظهار نظرهای متناقضی از سوی مسئولین بخش تجارت در این‌باره شده است این در حالی است که انتظار می رود حل مشکل به وجود امده به جای اظهار نظرهای غیرهماهنگ باید در دستور کار باشد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، در روز یکشنبه همین هفته گزارشی مستند با عنوان "بانک اماراتی حساب بانکی ایرانی‌ها را بست" در  منتشر شد که بازتاب بسیاری در رسانه‌ها داشت.

تناقض در اظهارات مسئولین دولتی

براساس این گزارش، جمعی از تجار ایرانی فعال در امارات، با در اختیار قرار دادن نامه ای که از طریق بانک NBD امارات به آن ها ابلاغ شده بود، اعلام کردند بانک اماراتی از آن ها خواسته است پس از 30 روز از زمان ارسال نامه پول خود را از این بانک خارج کرده و به بانک‌هایی دیگر منتقل کنند.

در نامه بانک "امارات ان بی دی" آمده است: "به عنوان بخشی از بررسی‌های در حال انجام، ما به این نتیجه رسیده‌ایم که بیش از این حساب‌های شما متناسب با معیارهای ما نیستند...به شما توصیه می‌کنیم که قادر به ادامه ارتباط با شما نبوده و با احترام از شما خواستاریم حساب خود را بسته و اقدامات بانکی دیگری را جایگزین آن کنید".

این تجار ایرانی اعلام کردند که این نامه در تاریخ 5 نوامبر 2017 (یکشنبه 14 آبان ماه 1396) بدون هیچ توضیحی به دست آنها رسیده است.

همان یادداشت یاد اور شد که اماده انتشار نظر مسوولین زیربط در مورد مشکل مطرح شده از ناحیه تجاری ایرانی در امارات می باشد.

با انتشار این خبر حسین یعقوبی میاب، مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی بلافاصله در گفت و گویی ضمن تایید ارسال نامه به برخی تجار در عین حال موضوع را اینطور توجیه کرد که بانک اماراتی NBD یکی از بانک‌هایی است که بعد از تشدید شدن تحریم های بین المللی علیه شبکه بانکی کشور، رابطه کارگزاری خود را با شبکه بانکی ایران قطع کرده و اطلاعیه اخیر این بانک گویای اعمال محدودیت برای معدود ایرانی هایی است که نزد این بانک در امارات متحده عربی حساب بانکی داشته اند. ( این در حالی است که تجار ارسال کننده مدارک به میزان می گویند سالهاست به وسیله این بانک مراودات اقتصادی خود را انجام می دهند)

در همین راستا، صبح امروز در اتفاقی عجیب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران - امارات در گفت و گویی با یکی از خبرگزاری‌های دولتی، مدعی شد موضوع ارسال نامه بانک اماراتی به تجار ایرانی صحیح و این اتفاق تنها برای یک نفر افتاده است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات در حالی چنین اظهاراتی را مطرح میکند بر اساس اسناد ارسالی به میزان نامه فوق، البته با فرمتی یکسان اما به گروهی از تجار و مشتری‌های مختلف ارسال شده است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات، علی رغم اینکه باید در حوزه مبادلات تجاری ایران و امارات اطلاعات کافی داشته باشد، در حالی مدعی می‌شود ارسال نامه ممنوعیت ادامه فعالیت تجار بانک NDB برای دیگر تجار ایرانی که در این بانک حساب دارند نیفتاده است که مدیر کل بانک مرکزی پیش از این گفته بود "بعد از تشدید شدن تحریم های بین المللی علیه شبکه بانکی کشور، رابطه کارگزاری خود را با شبکه بانکی ایران قطع کرده و اطلاعیه اخیر این بانک گویای اعمال محدودیت برای معدود ایرانی هایی است که نزد این بانک در امارات متحده عربی حساب بانکی داشته اند."

این گونه اظهار نظرهای متناقض و عجیب در حوزه اقتصادی برای توجیه کردن مشکل مطرح شده از سوی تجار ایرانی حاضر در امارات به جای پیگیری حل مشکل سوال برانگیز است.

این در حالی است که سید حسین سلیمی عضو اتاق ایران در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصاد نیز ادعا ی مطرح شده از سوی رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات را رد کرد و خود روایتی متفاوت از دو مسئول دیگر شرح داد.

سلیمی در خصوص بسته شدن حساب برخی از تجار در بانک NBD اماراتی اظهار کرد: اطلاع رسانی از سوی این بانک چند روز گذشته در قالب مصوبه‌ای ارسال و درتوضیحات آن به مشترکین ۳۰ روز فرصت در راستای تعیین تکلیف حساب‌ها داده شده است که برخی از تجار ایرانی نیز این ایمیل را دریافت کردند.

سلیمی ارسال ایمیل از بانک "ان‌بی‌دی" امارات را در راستای اجرای قوانین بین المللی دانست و گفت: بانک‌های خارجی برای کسانی که مقیم آن کشور نیستند محدودیت‌هایی را اعمال کرده و از این رو ایمیل‌هایی برای تجار ایرانی هم ارسال شده است.

عضو اتاق ایران با ابراز عقیده مبنی بر اینکه ارسال ایمیل‌ها به بحث تحریم‌ها ارتباطی ندارد عنوان کرد: بانک‌های خارجی برای جلوگیری از پرداخت جریمه‌های سنگین طبق قوانین بین المللی در راستای (با پوشش) مبارزه با پولشویی عمل کردند و به برخی از تجار ایمیل را ارسال کردند و ممکن است در روز‌های آینده نیز این روند ارسال ایمیل برای برخی دیگر از تجار اتفاق بیافتد.

به گزارش میزان، جمعی از تجار ایرانی حاضر در امارات مدارک و مستنداتی را در مورد اقدام بانک اماراتی برای قطع ارتباط با آنها به میزان منتشر کردند با توجه به تایید خبر ارسال نامه بانک اماراتی به تجار ایرانی مبنی بر خالی کردن حساب‌هایشان تا موعد مقرر، علت دستپاچگی مقامات مسوول برای تکذیب این موضوع مشخص نیست. در شرایط این چنینی بهتر است مسئولین به جای دست‎پاچگی و پاسخ متناقض به یک خبر، به دنبال فکر چاره ای برای حل اینگونه مشکلات باشند .



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *