رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

درگذشت 21 دانش آموز در زلزله کرمانشاه/راه اندازی سامانه انتصابات برای انتخاب مدیران

10:40 - 23 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۷۶۱۸
دسته بندی: جامعه ، عمومی
وزیر آموزش و پرورش گفت: 12 دانش آموز در زلزله کرمانشاه جان خود را از دست داده اند.

فوت 12 دانش آموز در زلزله کرمانشاه/ آسیب جدی فضاهای آموزشیبه گزارش خبرنگار گروه جامعه ، سید محمد بطحایی روز سه شنبه در  ابتدای نخستین نشست خبری خودضمن تسلیت به بازماندگان زلزله کرمانشاه برای مصدومان این حادثه ارزوی سلامتی کرد و گفت: مسئولان باید آسیب های وارده به استان کرمانشاه را بازسازی کنند. 

وی افزد: براساس آخرین آمار در استان کرمانشاه در پی زلزله اخیر 21 دانش آموز  جان خود را از دست داده اند. همچنین دو همکارمان فوت و 20 نفر مجروح شده اند. 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تخریب فضاهای آموزشی مناطق زلزله زده خاطر نشان کرد: اگر حادثه زلزله در روز اتفاق می افتاد و کلاس ها برقرار بود، شاهد تلفات دانش اموزان بسیاری بودیم. 

وی عنوان کرد: 43 واحد آموزشی به طور کامل تخریب شده و آسیب به برخی فضاها جدی است و امکان استفاده از آنها دیگر وجود ندارد. 

وزیر آموزش و پرورش گفت: مهم‌ترین برنامه که سرفصل‌ برنامه‌ها و جنبه حاکمیت دارد سند تحول بنیادین است. در حرکت جدیدی که برای این سند شروع کردیم ابتدا یک بررسی داشتیم تا وضعیت آن مشخص شود. سوال اصلی این است که این سند تا چه بخشش عملی‌ شده است؟ جواب این سوال آینده را روشن خواهد کرد. اکنون می‌دانیم در کدام راهکارها به تفکیک عملیات چه درصدی اجرایی شده و سهم هرکدام از راهکارها در استقرار سال‌های گذشته چقدر بوده است؟

بطحایی افزود: براساس این تحقیق این نقشه مقداری نامتوازن است اولین استفاده از این بررسی و مطالعه اصلاح برنامه سال 96 و سال 97 خواهد بود. در این اصلاح طوری برنامه‌ریزی خواهیم کرد که توازن رعایت شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برنامه دوم ما شروع گام اول در شایسته‌سالاری انتصابات و انتخاب مدیران در سطوح مختلف است. بر این اساس فراخوانی را منتشر کرده و از همکاران درخواست کرده‌ایم که نظرات خود را درباره ویژگی و صلاحیت مدیران اعلام کنند.

وی با اشاره به طراحی سامانه‌ای گفت: به‌زودی سامانه‌ای رونمایی خواهد شد که اگر جایی نیاز به مدیر مدرسه داشت در این سامانه اعلام و متقاضیان نیز مشخص شوند.براساس این درخواست کمیته‌ای به متقاضیان امتیازدهی خواهد کرد و نتایج به مدیران آموزش و پرورش منتقل خواهد شد.

بطحایی افزود: این گام کوچکی است و باید به سمت شفاف‌سازی انتصابات برویم. طراحی این سامانه تا پایان دی ماه تمام می‌شود و امیدواریم در سال 97 انتخاب مدیران مدارس با این سامانه اجرایی شود.

وی همچنین گفت: بنا داریم در گام‌های بعدی در سطوح مدیریت مناطق و کارشناسان استانی و به موازات آن در حوزه ستادی از این سامانه استفاده کنند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: سومین برنامه من بحث صندوق ذخیره فرهنگیان است. همکاران درخواست عضویت نماینده در هیئت امنای این صندوق و نظارت بر آن را داشته‌اند تا عملکرد آن شفاف‌تر شود. براین اساس فراخوانی را منتشر خواهیم کرد که تا پایان سال جدید از همکاران معلم دو نفر به هیئت امنا اضافه شود.همچنین یک بازرس ویژه هم به جمع بازرسان صندوق ذخیره ارزی اضافه خواهد شد.

بطحایی در خصوص نقش آموزش و پرورش در آسیب‌های اجتماعی گفت: شاهد آسیب‌های اجتماعی در مدارس کشور هستیم اما درصد این اتفاق نسبت به کل دانش‌آموزان قابل توجه نیست. هرچند اگر یک فرد دارای آسیب اجتماعی باشد باید مهم شمرده شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: برای این آسیب‌ها از سه مجرا کار را آغاز کرده‌ایم بحث نخست آموزش است و ما خواهان آموزش به خانواده‌ها هستیم. پس از آن بحث آموزش مدیران مدارس و معلمان پیگیری خواهد شد. برای این موضوع در مرحله برنامه‌ُسازی هستیم و ظرف دو ماه آینده اجرایی خواهد شد.

وی تأکید کرد: در حوزه آموزش خانواده‌ها،‌آموزش اجباری خواهد بود. تربیت نسل آینده باید با همکاری خانواده و آموزش و پرورش باشد و طی آن این دو نهاد هم‌سو حرکت کنند.

بطحایی افزود: صندوق ذخیره با توجه به اتفاقات یکساله اخیر با چالش های مختلفی مواجه شده. طی ۲ماه اخیر پنج جلسه هیئت امنا را داشتیم و با توجه به سیاست های وزارتخانه تغییر ساختار مناسب برای شرکت های تابعه این صندوق خواهیم داشت تا سود دهی بیشتری داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: طی سال های ۷۴ تا ۹۵ نرخ سهم الشركه اعضا سالانه ۱۷/۹میانگین سوددهی داشته و در برخی شرکت ها علی رغم شرایط اقتصادی موجود شاهد افزایش ۴برابری ارزش دارایی ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه تا پایان سال ۹۶ زمینه تخلفات به صفر نزدیک خواهد شد،افزود: تلاش می کنیم زمینه بروز مشکلات گذشته در صندوق ذخیره فرهنگیان از بین برود همچنین مبالغه هایی که در مورد وضعیت صندوق وجود داشته منجر به کاهش ارزش سهام شرکت های تابعه شده است.

 بطحایی درباره وضعیت آمار نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش گفت: یک جا نیروهایی داریم که ساعت کار کمی دارد. ما کلاسی برای ارائه به آنها نداریم. در منطقه دیگر کمبود نیرو داریم که مجبور هستیم که حق تدریس بگیریم. این اختلال در سازمان دهی نیروی انسانی است. اینکه چرا نمی توانیم تعادل را با جا به جایی نیروها ایجاد کنیم به انگیزش ها و مشوق ها بر می گردد.

وی افزود: در برخی جلسات که آمار نیروها را ارائه می کنیم، دوستان تعجب می کنند. برای همین است که می گوییم آموزش و پرورش یک ساختار گسترده و پیچیده است. در آموزش و پرورش به طور سالانه 26 هزار نیروی انسانی در مرخصی زایمان به سر می برند. این تعداد چند برابر نیروی انسانی بسیاری از دستگاه هاست. 11 هزار نیرو انسانی ما در ماموریت هستند و در دستگاه دیگر خدمت می کنند و 42 هزار نیروی انسانی ما دانشجویان تربیت معلم هستند که در آمار ما جز نیروها اما در حال تحصیل هستند. همین آمار حدود 120 هزار نفر است که 14 درصد کل نیرو انسانی وزارت آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از الویت ها ما اصلاح ساماندهی نیروی انسانی و ایجاد مشوق های لازم برای ایجاد تعادل بین نیروهای انسانی است.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *