ژنرال دوستم پس از بازگشت به "افغانستان" همچنان معاون اول رئیس‌جمهور است

19:40 - 23 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۷۵۰۸
سخنگوی حزب جنبش ملی اسلامی در افغانستان اعلام کرد ژنرال دوستم در دو هفته آینده به کابل بازخواهد گشت و همچنان معاونت اول رئیس‌جمهور این کشور را به‌عهده خواهد داشت.

به گزارش سرویس بین الملل ، بشیر احمد ته ینج سخنگوی حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان گفت ژنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور افغانستان پس از بازگشت از ترکیه در دفتر کارش در کابل مستقر خواهد شد.

وی افزود: ژنرال دوستم تا دو هفته دیگر وارد افغانستان خواهد شد و به حمایت از حکومت وحدت ملی ادامه می‌دهد.

از سوی دیگر یک منبع در دولت افغانستان در گفت‌وگو با رادیو آزادی نیز احتمال حضور ژنرال دوستم در افغانستان را تأیید کرده است.

چندی قبل از این شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی اشرف غنی نیز اظهار داشت مقامات دولت افغانستان امیدوارند که دوستم پس از درمان از ترکیه به این کشور بازگردد.

با این حال، «محمد محقق» معاون دوم رئیس اجرایی دولت افغانستان نیز گفته که دولت کابل تأکید کرده برای حضور ژنرال دوستم در افغانستان مانعی وجود ندارد.

این در حالی است که برخی از رسانه‌ها تیرماه سال جاری نیز گزارش دادند که هواپیمای حامل ژنرال دوستم اجازه نشست در فرودگاه «مزارشریف» مرکز ولایت بلخ در شمال افغانستان را نیافته است.

گفته می‌شود که نیروهای آلمانی مستقر در فرودگاه مزارشریف در حالی مانع فرود این هواپیما شده‌ بودند که «عطامحمدنور» والی بلخ برای استقبال از وی در فرودگاه حضور داشته است.

ژنرال دوستم پس از اتهام بدرفتاری و آزار جنسی «ایشچی» والی سابق «جوزجان»، به‌گفته اطرافیانش برای درمان به ترکیه رفت.

سخنگوی حزب جنبش ملی همچنین گفته که عبدالرشید دوستم در حال حاضر در آنکارا به‌سر می‌برد و وضعیت جسمی او کاملاً بهبود یافته است.

بشیر احمد ته ینج می‌گوید در مدت زمان حضور دوستم در ترکیه، تماس‌هایی با مقام‌های حکومت افغانستان داشته است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که چندی قبل رسانه‌های افغانستان از دیدار تعدادی از رهبران حزب جنبش با اشرف غنی خبر داده بودند.

در پی دیدار تعدادی از رهبران حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان با اشرف غنی، ارگ ریاست جمهوری افغانستان تلاش‌هایش را برای جایگزینی ژنرال دوستم معاون اول رئیس جمهور آغاز کرده است.

مولوی «عبدالله قرلق» نماینده ولایت قندوز در پارلمان و از افراد نزدیک به ژنرال دوستم رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان گفته بود که اعضای این حزب بدون هماهنگی با رهبری این حزب با اشرف غنی دیدار کرده‌اند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *