فرماندهان ارتش و سپاه؛ میدان‌دار امدادرسانی به زلزله‌زدگان/ تقسیم‌کار بین برادران

0:01 - 23 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۷۴۳۰
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
فرماندهان کل سپاه و ارتش جمهوری اسلامی ایران پیرو پیام رهبر معظم انقلاب - که همه مسئولان را به تلاش برای کمک به آسیب‌دیدگان زلزله به‌ویژه در زیرآوارماندگان فراخواندند - با حضور در مناطق زلزله‌زده، فرماندهی میدانی امدادرسانی نیرو‌های تحت امر خود را بر عهده گرفتند.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، پس از وقوع زلزله یکشنبه شب که منجر به فوت و زخمی شدن تعداد قابل توجهی از هموطنانمان در غرب کشور شد، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با حضور گسترده در مناطق حادثه دیده، هم در امدادرسانی و هم در اسکان زلزله‌زدگان، اقدامات قابل توجهی را انجام دادند.

فرماندهان کل سپاه و ارتش جمهوری اسلامی ایران پیرو پیام رهبر معظم انقلاب - که همه مسئولان را به تلاش برای کمک به آسیب‌دیدگان زلزله به‌ویژه در زیرآوارماندگان فراخواندند - با حضور در مناطق زلزله‌زده، فرماندهی میدانی امدادرسانی نیرو‌های تحت امر خود را بر عهده گرفتند.

 
گزارش

فرمانده کل سپاه
سرلشکر محمدعلی جعفری در گفت‌وگویی تلویزیونی پیرامون وضعیت مناطق زلزله زده غرب کشور اظهار کرد: کانون زلزله دیشب سرپل ذهاب است و تعدادی از روستا‌های شمالی این شهرستان تخریب شده است.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد تعداد کمی زیر آوار مانده باشند، افزود: بر اساس تقسیم کاری که صورت گرفته، برادران ارتشی با توجه به پادگانی که در شهر سرپل ذهاب داشتند، امدادرسانی به این شهر را بر عهده دارند و سپاه نیز امدادرسانی به روستا‌های این شهرستان که تعداد قابل توجهی هستند را بر عهده گرفته است.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه چادر، آب و غذا سه مشکل اصلی مردم به ترتیب اولویت هستند که از استان‌های اطراف در حال ارسال است، گفت: امکانات سپاه نیز بسیج شده و در حال ارسال است که میان مردم توزیع شود و امیدواریم تا شب چادر‌ها برسد تا مردم از سرما اذیت نشوند.

سردار جعفری در پایان با بیان اینکه به نظر می‌رسد کار جستجو تا امشب به پایان می‌رسد، عنوان کرد: با توجه به اینکه منطقه سرپل ذهاب یک منطقه جنگی بود و در زمان جنگ خراب شده و پس از جنگ بازسازی شده بود، اغلب منازل و ساختمان‌ها تازه ساز هستند و روستا‌های این منطقه، روستا‌هایی خشتی و گِلی نیستند و اکثرا دارای جاده و قابل دسترسی هستند.
 
گزارش
 
فرمانده کل ارتش
امیر سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» در بدو ورود به استان کرمانشاه با اشاره به آخرین وضعیت امدادرسانی در این استان اظهار داشت: از زمانی که اولین خبر زلزله مخابره شد، تمام یگان‌های ارتش در منطقه شروع به امداد رسانی کردند.

وی ادامه داد: یگان هوانیروز ما نیز از بامداد امروز وارد عمل شده است و بیمارستان‌های صحرایی نیروی زمینی و نیروی هوایی به حالت آماده باش کامل در آمده‌اند و یگان‌هایی که برای امدادرسانی به اربعین رفته بودند به کرمانشاه اعزام و مستقر شدند.

سرلشکر موسوی گفت: با اینکه فرمانده نیروی زمینی از نیمه شب گذشته وارد منطقه شده بود، حسب امر فرمانده معظم کل قوا تصمیم گرفتم تا در منطقه حاضر شده و فرماندهی ارتش را در منطقه به عهده بگیرم.
 
گزارش
ماشین آلات قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) سپاه در خدمت مناطق زلزله‌زده
سردار سرتیپ پاسدار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) گفت: پس از وقوع زلزله نیرو‌ها و ماشین آلات کارگاه‌های مستقر در استان‌های ایلام و کرمانشاه به مناطق زلزله زده گسیل شدند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) گفت: پس از وقوع زلزله نیرو‌ها و ماشین آلات کارگاه‌های مستقر در استان‌های ایلام و کرمانشاه به مناطق زلزله زده گسیل شدند و هم اکنون در حال امدادرسانی و آواربرداری هستند.
 
گزارش

تشریح امدادرسانی نیروی زمینی ارتش
امیر «شیرزاد علیپور» رئیس ستاد مدیریت بحران نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه تمام یگان‌های نزاجا مستقر در مناطق زلزله‌زده از جمله «تیپ‌های ۷۰۱، ۳۵، ۱۸۱ و ۲۸۱»، «گروه ۳۳ توپخانه»، «پشتیبانی منطقه»، «بیمارستان منطقه‌ای» و «فرماندهی منطقه غرب»، همگی آماده‌باش هستند، گفت: نیروی زمین ارتش از شب گذشته تا این لحظه دو بیمارستان صحرایی را در مرز خسروی و سرپل‌ذهاب مستقر و بیش از ۱۵ تیم پزشکی را با تمام امکانات به سرپل‌ذهاب اعزام کرده است.

ادامه داد: «استقرار ۱۲ فروند بالگرد در پادگان ابوذر برای کمک رسانی به زلزله زدگان»، «آواربرداری و امدادرسانی توسط نیروی انسانی تیپ‌های ۱۸۱، ۲۸۱، ۳۵ و ۷۱»، «پخت نان در سطح وسیع برای زلزله زدگان»، «گسیل آمبولانس‌ها به مناطق حادثه دیده»، «تامین کلیه پمپ بنزین‌های شهرستان‌های اسلام آباد، سرپل ذهاب و قصرشیرین»، «برپایی تعداد ۲۰۰ تخته چادر در منطقه سرپل‌ذهاب توسط تیپ ۱۸۱»، «در اختیارگذاشتن تعداد قابل توجهی تویوتای هاردتاپ برای انتقال مجروحین و اجساد در صورت کمبود آمبولانس» و همچنین «ارسال و بکارگیری وسایل مهندسی جهت بازکردن جاده‌های مسدود و آواربرداری توسط گروه‌های مهندسی تیپ‌ها و گروه مهندسی ۴۱۱»، از جمله اقدامات نیروی زمینی ارتش در امدادرسانی به زلزله زدگان غرب کشور بوده است.

وی همچنین عنوان کرد: حدود ۱۴۵ بالگرد را در کرمانشاه به حالت آماده باش داریم که به محض اعلام نیاز، از آن‌ها استفاده خواهد شد.

امیر علیپور با بیان اینکه پادگان ابوذر را به صورت کامل تخلیه و به شکل یک بیمارستان منطقه‌ای درآمده، گفت: تمام آسایشگاه‌های این پادگان را تجهیز کردیم و تا این لحظه ۲۵۰ مجروح را در آنجا مستقر کرده‌ایم.

رئیس ستاد مدیریت بحران نیروی زمینی ارتش همچنین گفت: ارتباط تاکتیکی در منطقه زلزله زده توسط گروه ۴۰۴ فاوا نزاجا برقرار شده و با توجه به امکان قطعی اختلال ارتباطات شهری، برای برقراری ارتباط از این تاکتیک استفاده کردیم.

امیر علیپور همچنین با اشاره به تخلیه ۲۰ جسد از زیر آوار توسط گردان ۷۶۷ تیپ ۳۵ نیرو مخصوص و تحویل به بیمارستان شهدای سرپل‌ذهاب، خاطرنشان کرد: دو پسربچه مجروح نیز از زیر آوار توسط اعضای گردان ۷۶۷ تیپ ۳۵ نیرو مخصوص بیرون آورده شدند.

تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان صحرایی بالاست
امیر سرتیپ دوم «شهنام بابلی» که از صبح امروز در مناطق زلزله‌زده سرپل‌ذهاب حضور یافته است، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، اظهار کرد: بسیار از مجروحان زلزله، در بیمارستان صحرایی نزاجا به صورت اولیه مداوا شده و سپس با بالگرد‌های هوانیروز ارتش به بیمارستان‌های کرمانشاه منتقل می‌شوند.

وی با بیان اینکه همه تخصص‌ها و تجهیزات در بیمارستان صحرایی نیروی زمینی ارتش وجود دارد، افزود: به دلیل وسعت حادثه، تعداد مراجعه کنندگان به بیمارستان صحرایی بالاست، اما ما از بابت خدماتی که به آن‌ها ارائه می‌دهیم نگرانی نداریم.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *