ادعای رخ دادن پدیده "نور‌های زلزله" در کرمانشاه صحیح نیست/ استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی: گرد و غبار، عامل ایجاد تصاویر عجیب در آسمان مناطق زلزله‌زده

19:09 - 22 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۷۳۷۲
پس از وقوع زلزله کرمانشاه پدیده «نورهای زلزله» به عنوان یک شایعه در حال نشر در فضای مجازی است که صحت و سقم آن از سوی کارشناسان مورد تایید نیست.

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، پس از وقوع زلزله کرمانشاه، تصاویری در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است که در آن ادعا می‌شود، شهروندان گزارش هایی از پدیده ای به نام «نورهای زلزله» ارسال کرده اند. 

براساس تصاویر منتشر شده، مدعی شده است این تصاویر در شهر دالاهو استان کرمانشاه گرفته شده و پدیده earthquake lights به مدت چهل دقیقه ظاهر گردیده است.

براساس گزارش هایی که تاکنون درباره این پدیده در جهان منتشر شده است، پدیده earthquake lights قبل از وقوع زلزله رخ می دهد و می تواند نشانه ای مبنی زمین لرزه باشد. اما تصاویر ادعایی در فضای مجازی ایران بعد از وقوع زمین لرزه کرمانشاه منتشر شده اند.

ادعای رخ دادن پدیده

برای بررسی صحت و سقم این مسئله به سراغ متخصصان این زمینه رفتیم.

مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتور در مورد این پدیده و ادعای دیده شدن آن توسط افراد در کرمانشاه به خبرنگار جامعه گفت: این موضوع به هیچ وجه ربطی به فیزیک، متافیزیک و نجوم ندارد. اینگونه موضوعات به زمین شناسی و لرزه نگاری مربوط می شود اما آن هم تاثیری در زلزله روز گذشته کرمانشاه ندارد.

مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی در خصوص پدیده earquakelights در گفت و گو با خبرنگار جامعه ، در خصوص موضوعات مطرح شده در مورد پدیده " نورهای زلزله" در جریان زلزله کرمانشاه گفت: نورهای زلزله معمولا ناشی از پخش گاز رادانی در هوا است که این گاز باعث تشکیل آن می شود.

وی افزود: پدیده نورهای زلزله شباهت بسیاری به فعالیت آتش فشان ها دارد که معمولا قبل از وقوع زلزله یا هنگام این رخداد طبیعی به شکل روشناسی سرخ در هوا نمایان می شود و شباهت بسیاری به رعد و برق دارد.

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی خاطر نشان کرد: اخبار مربوط به بروز این پدیده در حین وقوع زلزله کرمانشاه در دالاهو و سایر شهرهای این استان، قابل اطمینان نیست چرا که مدت زمان وقوع این اتفاق تنها به یک دقیقه می رسد. در حالیکه در مدارک منتشر شده ادعا شد که این پدید 40 دقیقه رخ داده است.

وی در پایان اذعان داشت: براساس گرد و غبار پخش شده در هوا در زمان وقوع زلزله کرمانشاه احتمال بسیاری وجود دارد که بر اثر مه آلودگی خاک های پراکنده در هوا و نور مهتاب، افراد به اشتباه تصور کرده باشند که پدیده نورهای زلزله رخ داده است.

 انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *