باید شکل حسینی را در اعمال خود نشان دهیم

13:30 - 22 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۷۲۹۰
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
کارگردان تهران 1500 گفت: به عنوان یک شیعه باید بتوانم در طول سال خودم را عاشق امام حسین(ع) نشان دهم. نه با مشکی پوشیدن و سینه زدن و گریه کردن بلکه باید بتوانم به عنوان عاشق امام حسین در طول سال در رفتار و اعمالم شکل حسینی را نشان دهم."

به گزارش گروه فرهنگی به نقل از روابط عمومی برنامه "چهل چراغ" بهرام عظیمی؛ کارگردان مطرح سینمای انیمیشن میهمان یکشنبه شب برنامه تلویزیونی چهل چراغ در شبکه سوم سیما بود.

این انیماتور و طراح و کارتونیست در پاسخ به پرسش شهیدی فرد مبنی بر دلیل کم کاری صورت گرفته در موضوعات دینی با فرم انیمیشن، گفت: "آثار مذهبی در 25 سال اخیر در زمینه انیمیشن زیاد ساخته شد و ارگان هایی بودند که همیشه بخش مهمی از سفارش شان آثار مذهبی بود. البته موقعی گاهی کارگردان ها سوژه هایی را انتخاب می کنند که بیشتر مذهبی باشد و امکان ساخت بیشتری داشته باشد. با وجود ساخت آثار زیاد مذهبی مخاطبان کمتر آثار درجه یک را به یاد دارند و به جز "شاهزاده روم" که اثر خوبی بود، به ندرت می توان اثر انیمیشن خوبی در زمینه مذهبی پیدا کرد."

کارگردان فیلم "تهران 1500" دلیل اصلی از عدم ماندگاری آثار انیمیشن را فاصله آن ها با عنصر جذابیت دانست و گفت: "من به عنوان کارگردان چندان اجازه کار در پرداخت موضوع ندارم و بیشتر فیلمنامه های سفارشی از طرف نهادها به هنرمندان انیمیشن داده می شود اما من به عنوان طراح و کارگردان دوست دارم در آن فیلمنامه دخل و تصرفی صورت بدهم و آن را جذاب تر کنم."

وی افزود: "معمولا مدیران خود را مسلمان تر و کارشناس تر از هنرمندان می دانند! برای همین بسیاری از انیمیشن ها به لحاظ انتقال قصه چندان جدید نبوده و همان چیزهایی است که قبلا دیده و شنیده ایم."

بهرام عظیمی تفاوت پرداخت های متفاوت در مدیوم های مختلف رسانه ای را مهم دانست و گفت: "امکان دارد مضمونی از طرف مداحی به شکلی بیان شود و همان موضوع توسط فیلمساز با پرداخت دیگری نشان داده شود. البته اگر یک مداح درجه یک بتواند با فضاسازی مناسب آدم های مختلف را در مجالس ذهبی به وجد درآورد، حتما شرایط این را می تواند داشته باشد که مشاور یک اثر مذهبی انیمیشن شود و حضورش به هنرمند می تواند خیلی کمک کند. در فیلمسازی هم فضاسازی وجود دارد و کارگردان براساس داستان های واقعی باید قدرت این را داشته باشند که مردم را به وجد درآورد."

این کارگردان با تاکید بر دشواربودن ساخت آثار انیمیشن، به شرایط ویژه برای ساخت آثار عاشورایی اشاره داشت و گفت: "برای شخص من سخت است که به عنوان یک مسلمان تنها در ایامی خاصی خود را نشان دهم. نظرم این است که به عنوان یک شیعه باید بتوانم در طول سال خودم را عاشق امام حسین(ع) نشان دهم. نه با مشکی پوشیدن و سینه زدن و گریه کردن بلکه باید بتوانم به عنوان عاشق امام حسین در طول سال در رفتار و اعمالم شکل حسینی را نشان دهم."

بهرام عظیمی با اشاره به 2 اثر شناخته شده کمپانی دیزنی درباره "علاء الدین" و "شیرشاه" گفت: "وقتی غربی ها می خواستند داستان شرقی "علاء الدین" را بسازند، تمام عوامل و انیماتورهای خود را به کشورهای عربی فرستادند. حتی در کمپانی دیزنی یک شخص ایرانی وجود داشت که روی بناهای ایران و مساجد و معماری شرقی کار کرد و ماه ها در کشورهای عربی تحقیق کردند و با حسی که از فضاهای واقعی گرفتند و نکته هایی که دریافت کردند، انیمیشن موفق "علاء الدین" را ساختند. انیمیشن "شیرشاه" هم به همین شکل ساخته شد. این انیمیشن داستان حیوانات جنگل است اما باز ماه ها در کشورهای افریقایی تحقیق کردند و در باغ وحش و کنار حیوانات زندگی کردند و آن ها که نتوانستند سفر کنند، حیوانات افریقایی را برایشان به امریکا آوردند و همه این ها باعث شناخت بیشتر عوامل کار شد. این خیلی مهم است که من فیلمسازی که می خواهم راجع به هر چیزی فیلم بسازم، حس و حال لازم را پیدا کنم و آدم ها و فضای داستانم را بشناسم."

کارگردان آثار موفق تلویزیون با اشاره به حضور کاروان هنرمندان "چهل چراغ" در مراسم پیاده روی اربعین، گفت: "سال گذشته تیم برگزارکننده جشنواره های "چهل چراغ" و "سما" یکسری از هنرمندان را به مراسم اربعین فرستادند. در آن کاروان هنرمندان مختلفی بودند و افرادی که در ساخت آثار هنری نقش مهمی دارند به آن فضا رفتند. من در اولین سفرم شناخت چندانی نداشتم و تنها می دانستم می خواهم جایی بروم که میلیون ها آدم رفته اند و مثلا مادرم دو بار رفته است و هر بار از تلویزیون تصاویری از کربلا و نجف را نشان می داد با اشتیاق همه ما را جمع می کرد و درباره آن جا توضیح می داد. اشتیاقی در مادرم وجود داشت که برای ما تعریف می کرد و درباره مکان های زیارت حرف می زد. من فکر می کردم چرا مادرم به عنوان یک آدم مذهبی که در جلسات قرآن شرکت می کند و بارها به زیارت رفته است، انقدر مشتاقانه برای ما بارها درباره سفر کربلایش می گوید و حتی زندگی همسفرهایش را برای ما شرح می دهد! وقتی سال گذشته برای اولین بار با کاروان «چهل چراغ» به مراسم رفتم واقعا وجود این همه آدم شگفت زده ام کرد."

بهرام عظیمی درباره تاثیر راهپیمایی اربعین برای هنرمندان گفت: "من سفرهای زیادی به کشورهای خارجی انجام دادم و مثلا به دیدن ونیز و رم که برویم کلی جای دیدنی وجود دارد که پراکنده است. اما در مراسم اربعین آدم ها در یک مسیر به شکل گسترده ای حاضر هستند و همه مدل آدمی در آن جا می توان پیدا کرد. من به عنوان فردی که کار انیمیشن انجام می دهم دوست داشتم با تک تک افراد آن جا صحبت کنم و برای دیگر هنرمندان هم این حالت وجود داشت. یک عده آدم در اربعین هستند که دوست داری قصه شان را بشنوی و اگر بتوانی قصه هر کدام شان را درست روایت کنی، فیلمِ درست امام حسینی ساخته می شود."

میهمان برنامه "چهل چراغ" با اشاره به تعمیم پذیری داستان عاشورا در روزگار امروز گفت: "برخی ها فکر می کنند اثر عاشورایی تنها این است که با تغییر لباس و فضا به روایت همان دوران بپردازیم در صورتی که باید من هنرمند به این برسم که اثر واقع عاشورا در زندگی امروز مردم چیست؟ خانمی که با دو بچه کوچک به پیاده روی اربعین می آید، قصه ای دارد. ما تنها یک تصویر مشخص درباره عزاداری عاشورا به یاد داریم اما در راهپیمایی اربعین آدم های متفاوتی می بینیم و داستان های جالبی دارند و همه یک هدف و یک مسیر مشخص دارند."

بهرام عظیمی با تاکید بر عظمت و گستردگی واقعه عاشورا از لزوم اعتماد به هنرمندان برای به تصویردرآوردن زوایای مختلف مباحث دینی گفت و افزود: "همان طور که فیلم "الرساله" و آثار دیگر مانند "روز واقعه" روی ما تاثیر گذاشت، لازم است آثار دینی ساخته شود. ارزش فیلمی مانند "روز واقعه" به دلیل دوری از کلیشه ها بود و پایه داستان واقعی وجود داشت اما از یک زاویه دیگری به ماجرا نگاه کرد.» این کارگردان از علاقه بسیار خود و هنرمندان دیگر برای ساخت آثار دینی گفت و افزود: "مشکل اصلی ما عدم اعتماد به بچه ها است وگرنه من و دوستان دیگری هستند که علاقه زیادی برای فعالیت در این زمینه دارند."



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *