بزرگترین شبکه ریلی تندرو جهان در چین+عکس

11:49 - 22 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۷۲۵۴
آمارهای رسمی نشان می دهد چین با دارا بودن 22 هزار کیلومتر شبکه ریلی تندرو، رتبه نخست جهان را در زمینه قطارهای تندرو به خود اختصاص داده به طوری که نزدیک به 60 درصد از کل خطوط آهن تندرو دنیا متعلق به چین است.

به گزارش گروه فضای مجازی ،شمار کل مسافرانی که سالانه در چین با قطارهای تندرو سفر می کنند هم اکنون به مرز یک میلیارد و 600 میلیون نفر رسیده که معادل نیمی از کل مسافرانی است که در این کشور از خط آهن برای سفر بهره می گیرند.

چین توانست در سال 2016 میلادی طول خطوط راه آهن تندرو را به خصوص در مناطق غربی و مرکزی افزایش دهد به طوری که نزدیک به 13 هزار کیلومتر خط آهن تنها در این سال ساخته است.

تا سال 2020 میلادی 11 هزار کیلومتر خط آهن تندرو دیگر در این کشور ساخته خواهد شد و 80 درصد شهرهای مهم کشور نیز با قطارهای تندرو مرتبط خواهند شد.

سرعت قطارهای تندرو در چین بر اساس استقبال و خواست مسافران از 200 کیلومتر در ساعت شروع می شود و تا 400 کیلومتر در ساعت افزایش می یابد که سریع ترین آن مربوط به خط آهن شهر پکن به شانگهای از شمال به شرق چین است.

بیشتر قطارهای تندرویی که قبل از این در خاک چین تردد می کردند در نهایت 300 کیلومتر در ساعت سرعت داشتند، اما چند ماه پیش چین موفق به ساخت قطارهای تندرو از نسل جدید شد که به گفته مسئولان راه آهن این کشور با سرعتی معادل 400 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند.

چین اکنون دو هزار و 700 قطار تندرو دارد که روزانه چهار هزار و 500 سفر انجام می دهند خط آهن پکن - شانگهای پرترددترین راه آهن در چین محسوب می شود و روزانه بیش از 500 هزار نفر در این مسیر تردد می کنند.

چین از سال 2004 میلادی دانش ساخت و توسعه قطارهای سریع السیر خود را فرا گرفته است و با بسیاری از کشورهای دیگر هم حتی قراردادهایی امضا کرده که به آنها امکان می دهد از این فناوری بهره مند شوند این کشور در حال حاضر رقیب بزرگی برای کشورهایی چون آلمان، فرانسه و ژاپن است.

پشتیبانی از ساخت و ساز راه آهن همواره در توسعه اقتصادی چین نقش بسیار مهمی ایفا کرده است به طوری که این کشور تا کنون برای توسعه خط آهن تندرو بیش از 360 میلیارد دلار هزینه کرده است.

*برنامه چین برای راه اندازی قطار پروازی چین

به دنبال توسعه شبکه ریلی تندرو چین و ارتقا سرعت قطاهرای این خط به حذوذ 400 میلومتر در ساعت ، این کشور اکنون به فکر ساخت خط آهن فضایی است.

در برنامه توسعه فضایی شرکت گروه علم و صنعت فضاپیمایی چین، پروژه قطار پروازی تندرو وارد مرحله بیان و اثبات شده است و قرار است در آینده با استفاده از فناوری فضاپیمایی حرکت سریع قطار محقق شود.

به گفته مسئولان این کشور ، سرعت حرکت قطار پروازی در مقایسه با قطارهای تندرو سنتی، 10 برابر بیشتر است در گام اول این پروژه، قطارهایی با سرعت 1000 کیلومتر در ساعت ساخته می شوند تا پاسخگوی تقاضای حمل و نقل بین شهرها باشند.

گام دوم، ساخت قطارهایی با سرعت 2000 کیلومتر در ساعت و در نهایت ساخت قطار با سرعت 4000 کیلومتر در ساعت محقق خواهد شد.

قطار پروازی تندرو نه تنها فاصله و زمان بین شهرها را کوتاه می کند، بلکه در عین حال تحت تاثیر آب و هوا قرار نمی گیرد و همچنین انرژی فسیلی مصرف نمی کند به متروی شهری متصل می شود.

کارشناسان معتقدند با توجه به اولویت های متعدد، چنین قطاری نماینده توسعه حمل و نقل و پیشرفته ترین فناوریها در آینده خواهد بود.

قطار سریع السیر نه تنها یک وسیله نقلیه برای چینی‌ها است، بلکه نماد کالاهای تولید چین نیز به شمار می‎رود.

خطوط راه‌آهن سریع‌السیر چین اکنون با اتکا به تکنولوژی سطح بالا، قابلیت سازگاری قوی و شاخص عملکرد هزینه مناسب، به کشورهای آسیایی، اروپایی، آمریکایی و آفریقایی نیز راه یافته است.

 

 بزرگترین شبکه ریلی تندرو جهان در چین

 

 

منبع:ایرنا

 

 

 
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *