قاچاق، نظم بازار لاستیک را برهم زد

10:36 - 22 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۷۲۱۲
میرعابدینی گفت: وجود لاستیک‌های قاچاق در کشور، باعث برهم خوردن نظم این بازار شده و به دنبال آن مشکلات زیادی را در فروش به وجود آورده است.

قاچاق، نظم بازار لاستیک را برهم زدبه گزارش گروه فضای مجازی ،محمد میرعابدینی دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو در خصوص اینکه آیا لاستیک می تواند از طریق رینگ بورس کالا از شفافیت برخوردار شود، اظهار کرد: در صورت راه اندازی سامانه جامع تجارت کالا توسط وزارت صنعت معدن و تجارت اقدامات بسیار خوبی در راستای شفاف سازی روند واردات لاستیک انجام می شود که بر اساس آن اعداد تعریف شده در این سامانه به تفکیک تولیدکننده، نام کمپانی، کشور سازنده، شرکت واردکننده، نوع لاستیک و سایز لاستیک مشخص می شود. البته این امر، پروسه ای زمان‌بر بوده اما میزان قاچاق را به عدد صفر خواهد رساند.

وی با اشاره به برخورداری برخی شرکت های تولیدی بورسی از حاشیه سود مناسب در این صنعت تصریح کرد: آمارها نشان از افزایش فروش لاستیک تولیدکنندگان داخلی نسبت به مدت سال گذشته داشته، اما همچنان شرکتهای داخلی اصرار بر افزایش نرخ دارند، درحالیکه قیمت تمام شده هرکیلو تایر در دیگر عمده مناطق دنیا سه دلار است.

میرعابدینی در ادامه افزود: برخی از برندهای مطرح چینی که به کشورهای امریکایی و اروپایی صادرات دارند، قیمت تمام شده را تا کمتر از 2.5دلار کاهش داده اند اما در مقابل این عدد بیش از 4 دلار بوده که با توجه به قیمت تمام شده تولید داخلی، خطر بزرگی برای صنعت لاستیک کشور است.

به گفته وی با وجود حاشیه سود مناسب فروش، اما اینکه چرا شرکت های داخلی به دنبال افزایش تعرفه واردات هستند هنوز برای کارشناسان معلوم نیست، زیرا نازل ترین برند وارداتی، گران‌تر از تولید داخلی بفروش می رسد و به همین خاطر هیچ‌گونه خطری برای تولیدکنندگان داخلی ندارند.
بازار غیر شفاف لاستیکی ها و جای خالی بازار متشکل

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک در خصوص تاثیرات کاهش عوارض واردات بر تولید داخل و تثبیت نرخ ارز بیان کرد: 32 درصد تعرفه واردات کالا، 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده، هزینه نمونه گیری برای استاندارد، هزینه حمل و نقل و انبار داری موجب می شود تا قیمت کالای یک واردکننده حدود 50 درصد افزایش یابد، به همین سبب بالا رفتن تعرفه، تاثیر مستقیم بر افزایش میزان قاچاق در کشور دارد.

میرعابدینی در این راستا افزود: بخش زیادی از کالاها و برندهای موجود در بازار کشور، ثبت نمایندگی نشده اند و متاسفانه هنوز در خصوص جلوگیری از ورود این دسته از کالاها اقدامی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی تولیدکنندگان و واردکنندگان وجود لاستیک های قاچاق در کشور بوده که باعث برهم خوردن نظم بازار شده و به دنبال آن مشکلات زیادی را در فروش به وجود آورده، ادامه داد: اختلاف قیمت بین کالایی که رسمی وارد کشور شده با کالایی که بطور قاچاق وارد شده ، بسیار زیاد است که یکی از علل های اصلی آن تعرفه بالا است.

این مقام مسوول بازار لاستیک گفت: تعرفه بالا موجب افزایش رغبت افراد به قاچاق شده است، در حالیکه اگر دولت به تولیدکنندگان و واردکنندگان به ترتیب سوبسید و ارز مبادله ای بپردازد، وضعیت برای هر دو گروه مطلوب خواهد شد.

 

 

 

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

 

 

 
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *