تحول برنامه های علوم پزشکی برای 4 سال آینده

12:09 - 21 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۶۸۵۸
دسته بندی: جامعه ، عمومی
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: برای 4 سال آینده تحول در برنامه های علوم پزشکی را دنبال می کنیم.

تحول برنامه های علوم پزشکی برای 4 سال آیندهبه گزارش خبرنگار جامعه ، باقر لاریجانی در جمع خبرنگاران گفت: نیازمند همه رشته‌های پزشکی هستیم اما آنچه که ما به عنوان آموزش پزشکی در رشته ها بر عهده داریم  بحث آمایش سطح علمی در گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مصوبه شورای انقلاب فرهنگی است که یکی از مصوبات مهم که آینده کشور نیز نسبت به ثمرات آن درک بیشتری خواهند داشت. توسعه همگون و به‌هنجار دانشگاه‌های مختلف کشور در حوزه آموزش پزشکی است که در حال حاضر این روند را پیش می‌بریم.

وی افزود: مناطق کشور به 10 قسمت تقسیم شده است که به تدریج همه اینها می‌توانند خوشه‌هایی از توسعه علم را سامان دهند.  در شورای انقلاب فرهنگی هم بر اساس مصوبات سخنان ریاست جمهوری بر آن تأکید دارد که وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی این مسیر را در توسعه آمایشی طی کنند چرا که این کار منجر می‌شود جهت‌گیری رشته‌ای را در مناطق مختلف کشور توسعه دهیم. در حال حاضر برنامه‌ریزی‌های لازم برای بهره‌مندی این مناطق از نیازهای آموزشی در طی 5 سال آتی انجام شده است و توسعه‌های رشته‌ای را با نیازهای منطقه‌ای منطبق خواهیم کرد.

باقر لاریجانی در ادامه خاطرنشان کرد: متناسب با بحث آموزش دانشگاه‌ها را به طرف مدیریت گرایی سوق می‌دهیم. دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مسئولیت‌های سنگینی را بر عهده دارند که هم در آموزش، پژوهش و ارائه خدمات ملزم به فعالیت هستند. اما این دانشگاه‌ها باید در برخی از زمینه‌ها در کشور ما به صورت حرفه‌ای شناخته شوند. نکته‌ای که بنابر تأکید مقام معظم رهبری بر مرجعیت ایران در حوزه چشم‌انداز علمی به آن پرداخته شده این است که در حوزه پزشکی به مرجعیت برسیم و امیدواریم دانشگاه‌ها بحث مأموریت‌گرایی را در خود نهادینه کنند. این در حالی است که دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف فعال هستند و در برخی حوزه‌ها سرآمدی خود را می‌توانند حفظ کنند و به‌عنوان مشاورینی برای کل کشور در آن زمینه فعالیت کنند.


وی عنوان کرد: جهت‌گیری ما این است که بتوانیم شبکه‌های علمی را به مأموریت‌هایی دانشگاه‌ها وصل کرده و آنها بتوانند توسعه مناسب را برای کشور تأمین کنند. جهت‌گیری مهم دانشگاه‌های علوم پزشکی به غیر از آمایش و ملیت‌گرایی که در این دانشگاه‌ها در حال اعمال است این است که حوزه‌های شلوغ آموزش پزشکی و نکات مربوط به آن به‌عنوان بحث های تحول بررسی شود. مباحث توجه به دانشگاه با نسل‌های جدید، توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، مباحث مجازی سازی در دانشگاه علوم پزشکی و ایجاد بسترهای لازم برای استفاده تمامی دانشگاه‌ها علوم پزشکی در کشور در مناطق مختلف مورد توجه قرار گیرد و با هم‌افزایی آن کشور می‌تواند به تحولات زیادی دست یابد.


معاون آموزشی وزارت بهداشت اذعان داشت: آمایش بین‌المللی را می‌توانیم با یک ضابطه دنبال کنیم و ارتباط‌بخشی مؤسسات، بررسی و ارزیابی آنها کاری است که در نقشه تحول و نوآوری در دانشگاه علوم پزشکی در حال انجام است که این رسالت‌ها در این جلسات بر آن بحث می‌کنیم در این مذاکرات معاونین آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مشارکت دارند و بنا شده است که بر اساس برنامه تحول که در دست داشتیم این آموزش‌ها را به روز کرده و متناسب با نیازها برای 4 سال آتی در حوزه آموزش پزشکی انجام دهیم.

وی در ادامه درخصوص وضعیت آموزش ایران در منطقه یادآور شد: واقعیت این است که ما در آموزش پزشکی آموزش و پژوهش و ارائه خدمات اگر ارزیابی منطقی داشته باشیم ما در همه زمینه‌ها پیشرفت‌های بسیار زیادی نسبت به دهه‌های قبل داریم و آن به علت تلاش‌های بسیاری است که در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور داشته‌ایم که تحت تجربه و توان کشور صورت گرفته است. شاخص‌های آن هم این است که امروز برای درمان و تشخیص نیازمند ارسال بیمه به خارج از کشور نیستیم و به‌طور کلی برخی از پیوندها و تبعات تخصصی به ازای جمعیت و اعمال جراحی پیشرفته و تشخیص‌های مختلف تعداد مقالات پزشکی در کشور در حدی است که در زمینه ارائه خدمات و پژوهش پزشکی کشور سرمایه‌های خوبی داریم.

لاریجانی تاکید کرد:این بدان معنا نیست که ما مشکلی نداریم چرا که ما هنوز برای رسیدن به علم راه‌های بسیاری داریم و برای افزایش توان دانشگاه‌ها باید نسبت به آن اقدام کنیم. تاکنون همین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور توانسته‌اند نیازهای بسیاری را تأمین کنند و دانش‌یافتگان آنها در سراسر کشور می‌توانند نیازهای کشور را برآورده کنند. در برخی از زمینه‌های نیازمندی‌های کشور لازم است آموزش‌ها را افزایش دهیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در پایان اذعان داشت: آموزش‌ها باید ارتباط خوبی با آموزش‌های بین‌المللی داشته باشند تا بتوانیم در منطقه و دنیا شناخت شویم و بتوانیم در آموزش‌های مدرن دستی داشته باشیم اما در مجموع می‌توان گفت حوزه آموزش، پژوهش و ارائه خدمات یکی از حوزه‌های پیشرفته علوم پزشکی است که در کنار آن چالش‌هایی دارد که مرتباً در حال برطرف کردن آن هستیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *