رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بیکارها در مورد ادغام علوم پزشکی و آموزش عالی حرف می زنند/ افزایش طول عمر به 70 سال

11:38 - 21 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۶۸۴۵
دسته بندی: جامعه ، عمومی
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت :برخی بیکارها در مورد ادغام علوم پزشکی و آموزش عالی حرف می زنند که قابل اعتنا نیست.

به گزارش خبرنگار جامعه ، حسن قاضی زاده روز یکشنبه در حاشیه اجلاس معاونین علوم پزشکی در خصوص اهمیت بحث آموزش گفت: آموزش باعث پیشرفت و توسعه بشر و همه جوامع می‌شود و در حدی اهمیت دارد که هیچ انسانی نمی‌تواند از آن غافل شود. در حوزه پزشکی هم تلاش‌های بسیاری در این زمینه شده است.

وی حاصل تلاش در آموزش پزشکی را عدم اعزام بیماران برای درمان به خارج کشور اعلام کرد و گفت: به اعزام در حیطه تشخیص‌ها و درمان بیماری‌ها نیازی نداریم و درمان در داخل کشور انجام می‌شود.

به گفته وزیر بهداشت در مسیر دانش حرکت می‌کنیم و دانشگاه‌ها ماموریت محور شدند تا بتوانند برنامه‌ها را به نحوی پیش ببرند که باعث عزت و سربلندی کشور و انقلاب باشد و آسایش و رفاه و امنیت مردم کشور را تأمین کند.

 

وی افزود: تأکید بر آن است که دانشگاه‌های علوم پزشکی به سمتی حرکت کنند که نیروی انسانی متخصص بتواند رفاه و آرامش بیشتری را برای مردم فراهم کند و در کنار آن عزت و مسیر فناوری و تحقیق را بپیماید.

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: سهم دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی از نظام آموزش عالی کشور ۴ درصد است. در حالی‌که مولد ۳۰ درصد ازعلم هستند. این یک برنامه بسیار خوب و درخشان  دانشگاه‌ها محسوب می‌شود و باید قدردان تمامی کسانی باشیم که در این حوزه به‌طور ناشناخته فعالیت می‌کنند.

وی تاکید کرد: دولتمردان اعم از مجلس و دولت باید کمک کنند تا بتوانیم پیشرفت‌های بیشتری را در این حوزه شاهد باشیم. این در حالی است که سرمایه‌های خوبی در این زمینه در کشور ما وجود دارد و با مقداری توجه به آموزش می‌توان این روند را به رشد و شکوفایی بالایی رساند چرا که سعادت و خوشبختی ما در گرو علم، ایمان، سعی و تلاش است و با توجه به این ۳ اصول می‌تواند افتخارآفرین برای کشور باشد.

 

وزیر بهداشت  در خصوص ادغام آموزش عالی با آموزش پزشکی عنوان کرد: این بحث اهمیتی ندارد و برخی افراد از سر بیکاری نسبت به این امر نظر داده‌اند به نظر من این مباحث انحرافی است و سیاست‌های کلی آموزش عالی کشور و نظام سلامت تعریف‌شده است که مطرح کردن اینگونه مباحث به معنای فرافکنی مشکلات خود در مسائل آموزش عالی است. این افراد قصد دارند این مشکلات را پنهان کرده و ذهن‌ها را از آن منحرف کنند.

وی اذعان داشت: در زمینه آموزش پزشکی هزینه‌های بسیاری صورت گرفته و این هزینه‌ها با ادغام آموزش پزشکی با آموزش عالی به هیچ‌عنوان قابل بازگشت نیست و رسانه‌ها نباید به اینگونه مباحث توجه کنند چرا که اصل موضوع در حیطه آموزش خروجی دانشگاه‌ها است و وزارت علوم و بهداشت باید در مسیر پیشرفت علمی و آینده کشور حرکت کنند. فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها نباید با اینگونه مسائل روبرو شوند و مباحث حاشیه‌ای آن‌ها را از اصل موضوع دور می‌کند.

وزیر بهداشت در ادامه گفت: مقام معظم رهبری و خانواده شهدا و همه کسانی که دل در گروی پیشرفت کشور دارند منتظرند ما افتخار را برای کشور رقم بزنیم و این امر تنها با سعی و تلاش و تربیت نیرو‌های عالم و ماهر برای خدمت به کشور ممکن می‌شود.

قاضی‌زاده هاشمی در خصوص جدا کردن بیمارستان‌های درمانی از آموزشی خاطرنشان کرد: متأسفانه به دلیل عدم توجه به زیرساخت‌ها در طول ۴۰ سال گذشته، با افزایش جمعیت و بالا رفتن طول عمر مردم از ۵۷ سال به ۷۰ سال، علم در سطح بین‌المللی پیشرفت کرد و روش‌های تشخیصی درمانی جدیدی درحوزه سلامت تعریف شد، اما بیمارستان‌های ما توسعه پیدا نکرد و مراکز آموزشی به مراکز درمانی تبدیل شد.

به گفته وی زحمت زیادی را باید متحمل شویم تا بتوانیم این بخش‌ها را از هم جدا کنیم و دولت، مجلس و بخش خصوصی نیز باید در این زمینه با ما همکاری کنند.

هاشمی عنوان کرد: توجه به جداسازی دانشگاه‌های درمانی از آموزشی اهمیت بسیاری دارد و باید مراکزی مختص آموزش در آینده ایجاد شوند تاکنون ۲۰ هزارتخت بیمارستانی، آموزش‌های مدرن، رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی، کارنامه درخشانی است که در سطح بین المللی نیز می‌توان پیشرفت‌های بیشتری را در آموزش‌های پزشکی رقم زد.

وزیر بهداشت گفت: توجه مسئولین، دولت و مجلس و در عین حال اختصاص زمان لازمه جداسازی این دانشگاه‌ها از هم محسوب می‌شود و در این راستا باید سیاستگذاری‌های لازم اعمال شود. اگر علم و آگاهی و دانش برای ما مهم است برای پیشرفت کشور باید در عمل اقدام کنیم و تنها شعار کافی نیست؛ بنابراین باید مانند ممالک پیشرفته دنیا اعتباری متناسب با جایگاه و اهمیت آموزش در کشور در نظام بودجه به آن اختصاص داده شود و مانند دیگر کشور‌ها بخشی از این بودجه عمومی را به حوزه آموزش و پژوهش اختصاص دهیم. در این راستا می‌توانیم با اختصاص یک صدم از این میزان بودجه به این بخش به پیشرفت‌های بالایی برسیم و در مقابل هزینه‌های اعمالی می‌توانیم از دانشگاه‌ها انتظار عملکرد داشته باشیم.

 


برچسب ها: وزیر بهداشت

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *