بازی تخت سلطنتی/ پیغامی کوتاه برای آقای مکرون! / اهداف استعفای حریری و آینده ماجرا

16:10 - 20 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۶۵۷۴
پس از صدور فرمان سلمان، شاه عربستان سعودی در مورد مبارزه با فساد، بازداشت‌های گسترده در این کشور آغاز شد. ۱۱ تن از اعضای خاندان سلطنتی سعودی، ۴ وزیر کنونی و «ده‌ها» وزیر سابق به فساد متهم شدند.

بازی تخت سلطنتی/ پیغامی کوتاه برای آقای مکرون! / اهداف استعفای حریری و آینده ماجرابه گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، رسانه‌ها در فضای خبری روزانه خود اخبار اختصاصی و عمومی مختلفی را منتشر می‌کنند که این اخبار بعضا فقط در یک رسانه منتشر شده است. گروه فضای مجازی در نظر دارد هر روز اخبار منتخب فضای مجازی را از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها و حتی کانال‌های تلگرامی مختلف جمع‌آوری کرده و در قالب یک بسته خبری منتشر کند. در این بسته همه خبر‌ها و آیتم‌ها با ذکر منبع منتشر می‌شوند و انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست.

 

 

پيغام فرمانده اسبق سپاه به رئيس جمهور فرانسه

محسن رضایی فرمانده اسبق سپاه در پيغامی به رئيس جمهور فرانسه آقای مکرون نوشت که به پادشاه عربستان توصیه کنید دست از ماجراجویی بردارد.

بازی تخت سلطنتی/ پیغامی کوتاه برای آقای مکرون! / اهداف استعفای حریری و آینده ماجرا


تحولات دربار عربستان از نگاه کارشناسان روس/ بازی تخت سلطنتی

مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه: روزنامه روسی «ار ب کا» در یادداشتی با عنوان «بازی تخت سلطنتی» به تحلیل تحولات دربار عربستان از نگاه کارشناسان روس پرداخت که به این شرح است: پس از صدور فرمان سلمان، شاه عربستان سعودی در مورد مبارزه با فساد، بازداشت‌های گسترده در این کشور آغاز شد. 11 تن از اعضای خاندان سلطنتی سعودی، 4 وزیر کنونی و «ده‌ها» وزیر سابق به فساد متهم شدند. خبرگزاری بلومبرگ در این رابطه نوشت سلمان به این ترتیب راه فرزند 32 ساله خود به سوی تخت سلطنت را هموار می‌کند. در نتیجه بازداشت‌های اخیر یکی از نزدیکان شاهزاده محمد به سمت رئیس گارد ملی منصوب شد. هانی صبرا کارشناس امور خاورمیانه به بلومبرگ گفت تقویت موضع شاهزاده جانشین سلطنت باعث ناخرسندی بسیاری از نمایندگان بانفوذ خاندان سعودی شده بود. اما اینک، پس از انتصاب خالد عیاف (حامی عبدالله شاه قبلی) به سمت رئیس گارد ملی پیش‌بینی واکنش درون خاندان سلطنتی فی‌الواقع غیرممکن می‌‌شود. بازداشت الولید بن طلال سرمایه گذار بزرگ با ناخرسندی پدرش از انتصاب فرزند سلمان به سمت جانشین تخت سلطنت ارتباط داده می‌‌شود. سرعت تصفیه در داخل خاندان حاکم با قصد شاه سلمان برای کناره گرفتن در آینده نزدیک ارتباط داده می‌‌شود. بازداشت الولید شرکای تجاری وی را متحیر کرد. «فوربس» دارایی وی را 18 میلیارد دلار ارزیابی می‌کند. روزنامه نیویورک تایمز نوشته است بازداشت الولید با تقویت دوستی شاهزاده محمد جانشین سلطنت با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مصادف شد. الولید برغم روابط بغرنج ریاض با تهران چند سال قصد سرمایه گذاری در اقتصاد ایران را داشت و فقط زیر فشار موضع سخت شاه سلمان از این اقدام خودداری کرد، اما محمد از لحاظ دیدگاه منفی نسبت به ایران از ترامپ عقب نمانده است. ضمناً الولید و ترامپ با یکدیگر روابط چندان خوبی نداشتند. الولید ترامپ را مایه شرمندگی آمریکا نامیده بود، اما ترامپ در تویتر گفته بود او «شاهزاده قراضه‌ای است که می‌خواهد سیاستمداران آمریکایی را با پول بابایش بخرد». یوری بارمین کارشناس شورای روابط بین‌الملل روسيه معتقد است كه امروز دشوار است تخمین زد سطح مخالفت‌ها با خط مشی شاهزاده محمد بن سلمان در عربستان سعودی تا چه حد بالا بوده است. برخی وقایع ماه‌های اخیر نشان می‌دهد خطری برای انتقال قدرت از پدر به پسر وجود داشت. بار مسئولیت‌های سنگین چون جنگ یمن، تحریم قطر و همچنین پیاده کردن اصلاحات اقتصادی به دوش فرزند 32 ساله و بی‌تجربه سلمان گذاشته شده و نتایج حاصله در این جهات فوق العاده ناچیز بوده است. بلند پروازی‌های زیاده از حد محمد باعث می‌‌شود او بیشتر به عنوان یک ماجراجو نمایان شود تا رهبر واقع بین؛ چراکه برغم حمایت ظاهری از سیاست شاهزاده، نارضایتی از تصمیم‌های وی بین نخبگان شدت می‌یابد. مخالفت ها ماهیت غیرعلنی دارد و از قرار مقابله با آنها هم به این شکل (بازداشت‌های اخیر به اتهام فساد-م) ترتیب داده می‌‌شود. در مجموع بازداشت‌ها نشان داد شاهزاده جوان و پدرش در تلاش برای فراهم کردن شرایط انتقال ملایم قدرت، ناخواسته باعث بی‌ثباتی بیشتر سامانه اداره امور کشور می‌شوند و همراه با نزدیک‌تر شدن تاریخ به تخت نشستن شاهزاد این تضادها فقط شدت خواهد یافت.

بازی تخت سلطنتی/ پیغامی کوتاه برای آقای مکرون! / اهداف استعفای حریری و آینده ماجرا


اهداف استعفای حریری و آینده ماجرا

محمد عبدالهی فعال رسانه ای: سعد حریری نخست وزیر لبنان، در خاک عربستان استعفا میدهد و با خواندن از روی بیانیه ای علت این کار را شباهت فضای کنونی لبنان به زمان قبل از ترور پدرش «رفیق حریری» و بیم ترور شدن! اعلام میکند! رفیق حریری، سرمایه دار سنی مذهب لبنانی، مخالف حضور سوریه در لبنان، که تلاش میکرد خود را معمار نوسازی اقتصادی لبنان ترسیم کند، در اکتبر 2004 از نخست وزیری استعفا داد، چند ماه بعد ترور شد، ترور او به گردن نیروهای سوری انداخته شد (آنها از زمان اشغال لبنان توسط اسرائیل، برای کمک به لبنان آمده بودند) و دو ماه بعد از آن با لشکرکشی خیابانی هوادارانش، با فشار شورای امنیت نیروهای سوری از لبنان خارج شدند. چند ماه بعد هم در ژوئیه 2006 اسرائیل به لبنان حمله کرد تا حزب الله را هم خلع سلاح کند. اما مقاومت حزب الله، 33 روز طول کشید و برعکس، حزب الله قوی تر شد. بیایید به سال 2017. داعش در سوریه و عراق در حال مرگ است و جنگ رو به پایان! صدها میلیارد دلار هزینه برای گروهکهای تروریستی به شکست انجامیده، عربستان پس از 3 جنگ فرسایشی در یمن، هنوز نتوانسته یمن را شکست دهد، حتی قطر راه خود را از عربستان جدا میکند و به زنجیره شکستهای متوالی عربستان اضافه میشود. فورا توطئه پفکی کردستان عراق با عمله دیگر اسرائیل (بارزانی) علم میشود اما در اندک زمانی خنثی میشود. و حالا لبنان. آن هم درست 1 سال پس از تشکیل دولت ائتلافی و ثبات نسبی لبنان (پس از 2 سال و نیم بی ثباتی سیاسی). سعد حریری در عربستان همچون یک گروگان، به شکل تحقیرآمیزی در قامت یک فراری ترسیده از ترور! استعفای خود را ترسان و با لحنی پر از استرس میخواند. تحلیلگران علت این رفتار حریری را «معامله او با عربستان» بر سر بدهی هایش میخوانند و اینکه او مجبور شده بین ورشکستگی اقتصادی و ورشکستگی سیاسی، دومی را انتخاب کند. اما اهداف عربستان و اسرائیل از این تنش آفرینی منطقه ای چیست؟ حزب الله در کسوت یک ارتش همیشه پیروز و فاتح و مقتدر، باید ضعیف شود. درست به شیوه دوقطبی سازی پس از «ترور رفیق حریری» و با یادآوری خاطره آن! ناامن سازی محیط سیاسی لبنان، بحران دوباره یافتن نخست وزیر سنی و ممانعت از حضور حزب الله در دولت بعدی! فرو بردن حزب الله در هرج و مرج و بحران سیاسی داخلی، اسرائیل را امن تر نگه خواهد داشت. مشروعیت بخشیدن به تحریم های جدید آمریکا علیه حزب الله، خلق بحرانی جدید برای منطقه و حوزه های نفوذ ایران در عصر پساداعش و کاستن از قدرت تاثیرگذاری ایران و محور مقاومت

آینده چه می‌شود؟

تضعیف سیاسی حزب الله گام اول این توطئه است که همزمان با تضعیف اقتصادی و تحریم حزب الله توسط آمریکا صورت میگیرد. احتمال جنگ نظامی علیه لبنان یا حزب الله حداقل در مقطع فعلی بعید است. آنها برای فتنه داخلی مستعدترند. آیا اسرائیل به لبنان حمله خواهد کرد؟ در مقطع کنونی ابدا. اسرائیل از اینکه یک آژیر خطر در شهرکی در شمال به صدا درآید، وحشت دارد. اسرائیل صحنه گردان و تماشاگر ماجراست. آنها فقط میخواهند منطقه غرب آسیا با هم بجنگند ولی اسرائیلی ها خود در سواحل، دوش آفتاب بگیرند. لبنان میتواند بسرعت یک نخست وزیر میانه رو سنی مذهب را جایگزین حریری کند و از بی ثباتی مجدد و فتنه طائفه ای جلوگیری کند. راستی: رفیق حریری، دست راست و مشاور سیاسی «بندر بن سلطان» بود. شاهزاده و سفیر عربستان در آمریکا. که او هم این روزها توسط بن سلمان دستگیر شده است!

بازی تخت سلطنتی/ پیغامی کوتاه برای آقای مکرون! / اهداف استعفای حریری و آینده ماجرا

صبحانه رئیس اسبق با سیروس مقدم

سید عزت الله ضرغامی رئیس اسبق سازمان صدا و سیما عکسی از خودش در کنار سیروس مقدم کارگردان معروف در کانال شخصی تلگرامش به اشتراک گذاشت و نوشت: کارنامه او در سریال سازی به لحاظ کمی وکیفی بی‌نظیر است، به قول خودش از میدان انقلاب به پایین می‌سازد. متواضع و مردمی است؛ سکانس دوپینگ نقی در پایتخت از زیباترین عاشقانه‌هاست.

بازی تخت سلطنتی/ پیغامی کوتاه برای آقای مکرون! / اهداف استعفای حریری و آینده ماجرا



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *