عربستان بلوف می‎زند؛ ریاض توانایی رویارویی با تهران را ندارد

8:30 - 18 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۵۹۶۰
پایگاه شبکه خبری «الجزیره» در گزارشی با اشاره به تحولات اخیر در فضای سیاسی پادشاهی عربستان سعودی می‌نویسد: به ظاهر تحولات داخلی اخیر در خاندان سعودی و اظهارات تند مقامات آن‌ها خطر یک رویارویی در منطقه به ویژه با ایران را اعلام می‌کند، اما در زمین واقع و تحولات عینی منطقه این رویکرد عربستان به بلوف شبیه است.

به گزارش گروه بین‌الملل ، محمد بن سلمان، شاهزاده جوان و بلندپرواز خاندان سعودی و ولیعهد این کشور، روز شنبه هفته جاری در ادامه کودتای نرم خود علیه مخالفان ۱۱ نفر از شاهزادگان مخالف و ۳۸ نفر از وزیران فعلی و سابق این کشور را بازداشت کرد.


«الجزیره» با اشاره به دو واقعه تقریبا همزمان حمله موشکی یگان‌های مردمی انصارالله یمن به فرودگاه ریاض و استعفای «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان با چاشنی سخنانی اتهام‌آمیز علیه ایران و حزب‌الله لبنان می‌‎نویسد: عادل الجبیر وزیر خارجه و دیگر مقامات عربستان مدعی شدند که موشک شلیک‌ شده از خاک یمن به فرودگاه ریاض ساخت ایران بوده و ریاض آن را اقدام نطامی مستقیم ایران علیه پادشاهی عربستان تلقی می‌کند و این حق را برای خود قائل است تا در وقت مناسب، پاسخ مناسب به چنین اقدامی بدهد.

عربستان


پایگاه الجزیره در ادامه دلایلی را برمی‌شمارد که چرا این رویکرد به‌‎ظاهر تهاجمی مقامات سعودی هیچ پایه‌ای در دنیای واقعی فضای داخلی عربستان و منطقه ندارد و بیشتر تلاشی برای انحراف اذهان از مشکلات داخلی است تا آماده‌سازی برای راه‌اندازی جنگی در منطقه.


نخست اینکه لفاطی‌ها و سخنان تهاجمی سعودی‌‎ها، هیچ تطابقی با رویکرد سیاست خارجی کنونی پادشاهی عربستان ندارد؛ دو سفیری که وزارت خارجه عربستان در هفته‌های گذشته در کشور‌های عراق و لبنان منصوب کرده نشان‌دهنده تمایل این کشور برای همکاری بیشتر در منطقه است تا راه‌اندازی جنگ و پی‌گیری سیاست‌های تنش‌زا.

عربستان


از سویی دیگر اینکه عربستان پس از سال‌ها به امید افزایش نفوذ سیاسی در عراق و بهره‌برداری اقتصادی از این کشور، در حال تلاش برای بهبود روابط خود با بغداد است، رویارویی نظامی با ایران دقیقا ضد سیاست حضور در عراق است. عربستان سعودی اگرچه سال‌ها در سوریه هزینه کرده و پشتیبانی مالی و سیاسی فراوانی از گروه‌های تروریستی انجام داده، اما اکنون نفوذ دولت عربستان محدود به عناصر خارج از کشور سوریه است.

عربستان


«الجزیره» در پایان نتیجه می‌گیرد اظهارات تهاجمی مقامات سعودی در عرصه سیاست خارجی پس از پاکسازی کامل مخالفان «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان به‌یک‌باره فروکش کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *