رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تامین خوراک با ارز آزاد فشار مضاعف بر واحدهای پتروشیمی

6:00 - 18 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۵۸۸۶
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: بخش خصوصی از سیاست گذاران حوزه پتروشیمی تقاضا دارد خوراک واحدهای تولیدی با ارز مبادله‌ای و با رعایت فرمول از پیش تعیین شده با برداشتن شروط آن اختصاص یاید تا در نهایت شاهد ارتقا کیفیت محصولات تولیدی باشیم.

حسن تاجیک در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد ، در خصوص تعیین نرخ خوراک پتروشیمی گفت: واحدهای پتروشیمی پیشنهاد داده‌اند که تعیین خوراک آنها با ارز آزاد صورت نگیرد و جایگزین آن از ارز مبادله‌ای استفاده شود تا زمانی‌که در کل کشور سیاست تک‌نرخی شدن ارز اجرایی شود.

وی در ادامه در خصوص دلیل تقاضای واحدهای پتروشیمی را عدم تطابق نیاز این واحدها با بازار دانست و گفت: با توجه به هزینه‌های بالای این بنگاه‌ها و پایین بودن حاشیه سود آنها اگر خوراک بخواهد با نرخ آزاد تأمین شود این واحدها جوابگوی هزینه‌های خود نیستند و در نهایت بر روی کیفیت محصول تولیدیشان اثر می‌گذارند و بازارها را از دست می‌دهند.

تاجیک با اشاره به اینکه در خصوص فرآورده‌های سنگین دو مطلب باید مورد توجه قرار گیرد عنوان کرد: اول تأمین خوارک واحدهای تولیدی است و دیگری رعایت فرمول از پیش تعیین شده با برداشتن شروط آن است.

وی با اشاره به تبعات دو نرخی بودن ارز در واحدهای پتروشیمی گفت: دو نرخی بودن ارز در این صنعت همانند سایر حوزه‌ها فسادانگیز بوده، به‌ صورتی‌ که مبادلات کالا با ارز آزاد صورت می‌گیرد و برای دلار آن باید تعهد بگیریم که به داخل کشور بازگردد که در این زمینه تجربه اشتباهی از پیش داریم، در نتیجه دو نرخی بودن ارز باعث ایجاد رانت برای افرادی می‌شود که به ارز مبادله‌ای دسترسی دارند.

تاجیک عنوان کرد: تولیدکنندگان ما در مقایسه با تولیدکنندگان سایر کشورها اختلافی در زمینه تأمین سرمایه در گردش با سود بالای بانکی دارند که این مورد رقابت را برای تولیدکنندگان سخت‌تر می‌کند و در کنار آن باید تلاش کنیم تا از طریق رقابت بتوانیم با بازارهای جهانی ارتباط داشته باشیم.

به گزارش ، شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعتراض خود را به دو نرخی بودن قیمت خوراک و اعمال ارز آزاد در فروش بین مجتمعی نشان داده است، همچنین در کنار آن اعتراض نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم سبب آن شده مجلس نشینان با نوشتن نامه‌ای خطاب به معاون اول رییس جمهور، تقاضای خود را برای تک نرخی شدن قیمت خوراک پتروشیمی‌ها اعلام کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *