استان تهران با این وضعیت شاخص‌های آلایندگی، قابل زندگی نیست!

10:27 - 15 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۵۰۲۵
استاندار تهران با اشاره به انجام مطالعات جامع و علمی با محوریت اداره محیط زیست برای آلودگی هوای استان گفت: منابع آلاینده هوا در استان تهران باید به شکل دقیق و کارشناسی با تعیین سهم میزان آلایندگی مشخص شده و در جهت سالم سازی آنها اقدام شود.

استان تهران با این وضعیت شاخص های آلایندگی، قابل زندگی نیستبه گزارش گروه فضای مجازی ،محمدحسین مقیمی استاندار تهران در جلسه کارگروه هماهنگی شرایط ویژه آلودگی هوا در استان تهران با تاکید بر لزوم ارائه دلایل و منابع اصلی آلوده کننده هوای استان تهران اظهار کرد: قصد ما از برگزاری جلسات کارگروه، وضعیت آلودگی هوای استان تهران است و تا زمانی که به شاخص های مورد نظر نرسیم هر هفته جلسات کارگروه در سطح مدیران استان برگزار می شود.

وی گفت: استان تهران با این وضعیت شاخص های آلایندگی، قابل زندگی نیست و لازم است بر مبنای اقدامات مطالعاتی روش هایی علمی برای کنترل و کاهش آلودگی هوای تهران اتخاذ شود.

مقیمی با بیان اینکه باید مطالعاتی جامع و علمی با محوریت اداره محیط زیست برای آلودگی هوای استان انجام شود، افزود: آلودگی تهران فقط اختصاص به شهر تهران ندارد و برخی از منابع آلاینده متعلق به اطراف تهران است و نباید از فعالیت هایی همچون معادن شن و ماسه، پسماندسوزی، فلزات و آتش زدن مزارع که در تولید آلایندگی تاثیر دارند، غافل شد.

وی با اشاره به اینکه عوارضی که در بخش های مختلف دریافت می شود باید در جهت سالم سازی هوا به کار برود، گفت: اگر اقدامی نمی توانیم انجام دهیم باید حداقل مقابل فعالیت های آلاینده سازی که زندگی مردم را مختل کرده، بگیریم.

مقیمی، بررسی اسناد بالادستی در خصوص کنترل آلودگی هوای تهران را ضروری دانست و تاکید کرد: دستورالعمل دولت در سال های 93 و 95 و قانون هوای پاک باید مورد بررسی قرار بگیرد و سهم وظایف هر دستگاه استانی مشخص و اقدامات مبتنی بر وظایف دستگاه ها در خصوص کنترل و کاهش آلودگی هوا بررسی شود.

استاندار تهران با اشاره به سرمایه گذاری در حوزه افزایش حمل و نقل عمومی گفت: برگزاری جلسات کارگروه بررسی آلودگی هوای استان، بازنگری مطالعات محیط زیستی، نظارت فرمانداران بر پسماندسوزی و وضعیت بازیافت فلزات، سوزاندن مزارع با نظارت جهادکشاورزی و بررسی عملکرد دستگاه ها در مورد اسناد بالادستی از جمله مصوبات این جلسه است.

وی افزود: تصمیم گیری در مورد منابع آلاینده شهرهای اطراف استان از جمله کویر و وضعیت ریزگردها که در آلودگی هوای استان تهران موثر هستند باید در دستور کار قرار بگیرد.
مقیمی با تاکید بر اینکه گسترش حمل و نقل ریلی در راستای ارتباط شهرستان های استان به تهران در کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و آلودگی هوا موثر است، اظهار کرد: نقش منابع طبیعی در کاشت درختان در اطراف معادن برای جلوگیری از ورود ریزگردها اهمیت دارد.

استاندار تهران گفت: مردم تنها گروهی هستند که در ایجاد آلودگی هوای تهران مقصر نیستند.
کیومرث کلانتری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه سهم خودروها در آلودگی هوای تهران بیش از 80 درصد است، اظهار کرد: در سازمان حفاظت محیط زیست مطالعاتی یکصد روزه در حال انجام است که تا آذرماه برنامه جامع کنترل کیفی هوای تهران ارائه می شود.

براساس گزارش ارائه شده در جلسه کارگروه هماهنگی شرایط ویژه آلودگی هوا در استان تهران از سوی مسئول کنترل کیفیت هوا شهرداری تهران مهمترین معضل آلودگی هوای تهران ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون عنوان شد.

به گفته وی؛ پیک آلاینده های تهران در ساعت 24 است که ناشی از اتمام طرح ترافیک بعد از ساعت 19 و ورود کامیون ها از ساعت 22 به سطح شهر است.

براساس گزارش ارائه شده، پسماندسوزی در جنوب تهران سهم زیادی در آلودگی دارد و همچنین براساس پژوهشی که در دانشگاه صنعتی شریف انجام شده؛ میزان آلایندگی موتورسیکلت ها در تهران به اندازه ای است که یک موتور سالم کاربراتوری پنج برابر یک خودرو انژکتوری آلودگی ایجاد می کند.
عیسی فرهادی فرماندار تهران نیز در این جلسه با اشاره به وجود سه میلیون دستگاه موتورسیکلت در شهر تهران و بیش از 4.5 میلیون در استان تهران گفت: استفاده از تصفیه کننده های هوا که در برخی کشورهای پیشرفته نیز به کار می رود می تواند در برخی از نقاط تهران به کار گرفته شود که در پاک سازی هوا از آلاینده ها موثر است.

سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه برخورد با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی از مهرماه آغاز شده، اظهار کرد: تاکنون 3 هزار و 177 دستگاه خودرو به دلیل دودزا بودن، پلاک تعمیری دریافت کردند.

وی گفت: در هفت ماه نخست امسال 2میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو جریمه شده و یکصدهزار برگ جریمه به شکل اعمال قانون دستی داده شده است.
مهماندار افزود: این میزان استفاده از خودروهای شخصی تک سرنشین در تهران بسیار زیاد است و در ایجاد آلودگی هوا تاثیر چشمگیر دارد.

جلسه کارگروه هماهنگی شرایط ویژه آلودگی هوا در استان تهران به ریاست محمدحسین مقیمی استاندار تهران و با حضور فرهادی فرماندار تهران، محمدرضا مس فروش رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان، کیومرث کلانتری مدیرکل محیط زیست استان تهران، محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور پایتخت و جمعی از مدیران و کارشناسان دستگاه های استانی عضو کارگروه برگزار شد.

 

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *