رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

شکرانه‌ای برای برنامه تلویزیونی مخاطب خاص/ما هر چه داریم از این محرّم است

11:51 - 15 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۴۹۸۸
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
حسن رضایی منتقد فعال فرهنگی گفت: ما هر چه داریم از این محرّم است. از این سیدالشهدا (ع) و شهادت او است. ما باید به عمق این شهادت و تأثیر این شهادت در عالم برسیم و توجه کنیم که تأثیر او امروز هم هست.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، برنامه "مخاطب خاص" این روزها در صدا و سیما روی آنتن رفته و مخاطبان بسیاری را برای خود دست و پا کرده است. این برنامه در ایام اربعین عاشقان امام حسین (ع) را از نزدیک با حال و هوای حرم سیدالشهدا آشنا می کند.

به همین مناسبت "حسن رضایی" منتقد فعال فرهنگی  در یادداشتی اختصاصی درباره برنامه مخاطب خاص  که آن را در اختیار قرار داده، نوشته است:

باور به اینکه حسین(ع) بزرگترین فرصت ماست، می‌تواند از جهات متنوعی به پیشرفت ما کمک کند. این ما، می‌تواند یک فرد، یک خانواده، یک ایل، یک شهر، یک استان، یک ملت و بسا یک جهان باشد. مگر نمی دانیم که یک روز تمام جهان، این راز را خواهد فهمید؟! حسین(ع) در آن صحرای عطش خیز جز خدا کسی را نداشت، ما ولی در این برهوت دنیا، حسین(ع) را داریم و این، نعمت کمی نیست! ما اما چقدر حسین(ع) را قدر دانسته‌ایم؟ چقدر برایش وقت گذاشته‌ایم و چه اندازه او را به دیگران معرفی کرده‌ایم؟

مخاطب خاص

امام(ره) می‌گفت:همین مساجد و همین روضه‌ها و همین روضه‌های هفتگی، همین‌ها توجه مردم را و همان هماهنگی را ایجاد می‌کند. اگر دولتهای دیگر بخواهند هماهنگی بین تمام قشرها پیدا کنند میسور نیست برایشان. با صدها میلیارد تومان هم برایشان میسور نیست...همین گریه‌ها نگه داشته ما را.

ما در تمام این سال‌ها از یاد برد‌ه‌ایم که فردی پیش از آنکه پیاده روی اربعینی با این عظمت در کار باشد، گفته بود: «ما هر چه داریم از این محرّم است. از این سیدالشهدا (ع) و شهادت او است. ما باید به عمق این شهادت و تأثیر این شهادت در عالم برسیم و توجه کنیم که تأثیر او امروز هم هست.»

من نمی دانم اکنون هر کدام از ما چقدر به تاثیر این شهادت رسیده‌ایم و چقدر باور کرده‌ایم که «تأثیر او امروز هم هست!» این را اما می‌دانم که پیاده‌روی اربعین، موعد فهمیدن همین رازها است. رازهایی که به قول سیدمرتضی آوینی، جز به بهای خون فاش نمی‌شود. و حسین(ع) خون داده است تا ما رازهای عالم را در اربعین بی پرده تماشا کنیم. بحث ما اما اگر چه مرتبط با اربعین است، ولی درباره اربعین نیست.

این مقدمات از آن جهت گفته آمد که از یک کلیشه شکنی، از یک ادای دین، از یک کار خوب و از یک عرض ادبِ درست به ساحت حماسی حضرت اباعبدالله(ع) بیشتر سخن بگوییم. خبر این است که تلویزیون در آستانه 40 سالگی انقلاب، به فکر برپایی روضه هفتگی سرور آزادگان جهان و حکمت های بی پایانِ نهفته در آن افتاده است.

برنامه تلویزیونی «مخاطب خاص» از جمله رویش های رسانه‌ای محسوب می شود که توانسته با شکستن کلیشه‌های معمول تلویزیون، قصه عاشورا و حماسه جاودان حضرت اباعبدالله(ع) را از حصار تنگ برنامه‌های مناسبتی ایام عاشورا و اربعین خارج کند. گویا تلویزیون پس از سال‌ها تصمیم گرفته، رفته رفته، رسانه انقلاب 57 باشد. همان انقلابی که ریشه در عاشورای 57، ریشه در 15 خرداد 42 و در کلام، ریشه در نام مبارک اباعبدالله(ع) دارد.

«مخاطب خاص» قرار است ما را بیشتر و بهتر به یاد حسین(ع) بیندازد و در سایر ایام سال نیز، هر هفته، شب های جمعه -که شب زیارتی اباعبدالله(ع) است- ما را به میهمانی کربلا ببرد. برای کسانی که برنامه‌های شبکه سه سیما را دنبال می‌کنند، زمان پخش این برنامه باکیفیت و پر جذبه، مجهول نیست.

مخاطب خاص

«مخاطب خاص» شب‌های جمعه هر هفته حوالی ساعت 23، از استودیوی اختصاصی در بین الحرمین، به صورت زنده روی آنتن شبکه سه سیما می رود. استودیویی که با رایزنی های گسترده سازمان رسانه ای اوج، این بار نه در فضایی باز و در معرض باد و باران، که در مکانی حرفه ای برپا شده است. «مخاطب خاص» به همت گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه سه سیما و به تهیه کنندگی سازمان هنری رسانه ای اوج تهیه می شود و در این ایام اربعین و همزمان با آیین پرشکوه عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) هر شب میهمان منزل دلدادگان آن حضرت می‌شود.

«مخاطب خاص» البته چنان که گفتم، روضه نیست! لفظ «روضه» تنها تمثیلی است برای آنکه قرابت این برنامه با روضه‌های هفتگی توصیه شده از سوی ائمه(ع) را یادآوری کنیم. «مخاطب خاص» درواقع برنامه‌ای گفتگو محور و تحلیلی است که با دعوت از کارشناسان دینی برجسته کشور سعی دارد به سوالات بنیادین مخاطبان در رابطه با دین و انسان از منظر ائمه(ع) پاسخ دهد. پرداختن به اصول کلی حاکم بر حرکت حضرت اباعبدالله(ع) از دیگر محورهای اصلی مورد بحث در این برنامه است.

مخاطب خاص

حضور کارشناسان برجسته‌ای چون آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری، حجت الاسلام مسعود عالی، حجت الاسلام سید محمدباقر علوی‌تهرانی، حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد و محققان شناخته شده حوزه تاریخ اسلام، بر غنای مباحث مطروحه در این برنامه افزوده است. ورای تمام این ویژگی‌ها اما پخش برنامه از بین الحرمین و حضور دوربین زنده آن در اطراف حرم مقدس حضرت اباعبدالله(ع) و ابوالفضل العباس(ع) جلوه‌ای دیگر به آن بخشیده است.

ارتباط فعالانه با مخاطبین، ویژگی دیگری است که «مخاطب خاص» را خاص‌تر می کند. «پویش کربلا نرفته‌ها» که حاصل ارتباط مخاطبین تلویزیونی و دست اندرکاران تهیه برنامه است، قصد دارد تا مقدمات زیارت کربلای معلی را برای کسانی که هنوز توفیق کربلا رفتن نداشته‌اند، فراهم کند. نکته قابل تامل اینکه برنامه «مخاطب خاص» در این طرح از ظرفیت رسانه‌ای برنامه پرمخاطب «سمت خدا» نیز مدد گرفته و با همکاری این برنامه، اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای اعزام کربلانرفته‌ها به کربلای معلی می‌نماید.

کربلانرفته‌هایی که می توانند با ارسال نام خود به سامانه پیامکی برنامه، هر شب در زمره 8 نفر برنده قرعه کشی «پویش کربلا نرفته ها» قرار بگیرند. مراسم قرعه کشی نیز به صورت زنده و با همکاری میهمان برنامه انجام می شود. پخش «مخاطب خاص» اما این شب‌ها به مناسبت همزمانی با پیاده روی اربعین، هر شب حوالی ساعت 23 از شبکه 3 سیما انجام می شود. فرصتی که به یقین باید آن را قدر دانست و برای تداوم آن برای عوامل برنامه، دعای خیر نمود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *