نصب در غیر استاندارد حیات غار ده شیخ را تهدید می کند

8:02 - 15 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۴۲۳۹
عضو انجمن غارنوردی ایران گفت: مطالعات لازم برای تبدیل غار ده شیخ به مقصد گردشگری انجام نشده است.

جواد نظام دوست در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه گفت: غار ده شیخ کهگیلویه و بویر احمد از سال گذشته برای ورود گردشگران آماده سازی می شود و پیش از این نیز انجمن غارشناسی به این موضوع اعتراض کرده است. این غار یکی از غارهای آهکی و زیبای کشور است که به عنوان مقصد گردشگری  انتخاب و از طرف میراث فرهنگی استان به پیمانکار واگذار شده است.

وی افزود: به تازگی در جهت کارکرد گردشگری در غیر استانداری برای ورودی غار نصب شده که به طور کامل ورودی را مسدود کرده و هیچ جنبنده ای امکان ورود یا خروج به این غار را ندارد.

نصب در غیر استاندارد حیات غار ده شیخ را تهدید می کند

در غیر استاندارد 

نصب در غیر استاندارد حیات غار ده شیخ را تهدید می کند

ورودی طبیعی غار

عضو انجمن غارنوردی و غارشناسی ایران گفت: طبق تحقیقاتی که انجام شده این غار محل زندگی گونه های مختلف جانوری است که این اقدام غیر استاندارد زندگی آنها را تهدید می کند. 

وی ادامه داد: این غار محل زیست تعداد زیادی خفاش هست که به مدت حداقل 4 تا 5 ماه کامل در غار استراحت (خواب زمستانی) دارند. علاوه بر آن، تولید مثل را نیز در همین غار انجام می دهند. کوچکترین مزاحمت برای این موجودات باعث هدرروی انرژی ذخیره شده شان  برای بقا در زمستان  و موجب نابودی و  یا به طور خوشبینانه تغییر مسکن شان می شود . متاسفانه با مزاحمت های زیاد توسط گردشگران، نورپردازی و در معرض دید عموم قرار دادن به صورت 4 فصل باید شاهد از بین رفتن تمامی این خفاش ها باشیم.

نصب در غیر استاندارد حیات غار ده شیخ را تهدید می کند

از گونه های زیستی غار ده شیخ

نظام دوست گفت:تعداد زیادی تشی نیز در این غار زندگی می کردند که از بعد تخریب ها یا به قول مسولان توسعه و تاسیس مجتمع تفریحی غار را کاملا ترک کرده اند. 

ریییس سابق انجمن غارنوردی و غارشناسی همچنین گفت: هر غار باید برای آماده سازی گردشگری مورد مطالعه قرار گیرد، نقشه آن تهیه و وضعیت آن مشخص شود که متاسفانه هیچ کدام از این مطالعات روی غار ده شیخ انجام نشده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *