قاصد ویرانگر؛ بُمب هوشمندی که در رزمایش اخیر شلیک شد

1:01 - 13 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۳۶۹۰
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
«قاصد» یک بمب هوشمند دور ایستا است که متناسب با آخرین فناوری‌های روز دنیا ساخته و پرداخته شده و قادر است با بهره‌گیری از سیستم الکترونیکی که از آن برخوردار است، اهداف ثابت و متحرک را تا زمان اصابت به هدف، تعقیب کند.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، نسل نوین تسلیحات در قرن بیست و یکم و در شرایط نبرد‌های ناهمتراز و نامتقارن باید به گونه‌ای باشد که علاه بر قدرت و دقت بسیار بالا، کار کردن با آن نیز برای کاربر بسیار راحت و مطمئن باشد. هدفی که تنها مسیر دستیابی به آن، هوشمندسازی تسلیحات است.

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بهره‌گیری از بمب‌های هوشمند و هدایتگری نظیر «قاصد» قادر است در عملیات‌های مختلف، ضمن انجام پروازی امن و در بالاترین ارتفاع پروازی، اهداف مورد نظر را شناسایی و منهدم کند.

امیر سرتیپ دوم خلبان «مسعود روزخوش» در روز ۱۰ آبان امسال و در جریان برگزاری آخرین مرحله از هفتمین رزمایش بزرگ فداییان حریم ولایت، اظهار داشت: جنگنده‌های اف-۴ با استفاده از بمب‌های هوشمند، نقطه زن و دور ایستای «قاصد» که توسط متخصصان جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش تولید شده است اهداف خود را با موفقیت منهدم کردند. 

بیشتر بخوانید:  «قاصد» و «کرار» اهداف دشمن را منهدم کردند
 
بُمب هوشمند و ویرانگر ایرانی در اختیار جنگنده‌های هوایی ارتش + مشخصات و تصاویر

قاصد 
«قاصد» بمبی است که حمله هوایی را اثربخش می‌کند. حمله هوایی اثربخش به تهاجمی اطلاق می‌شود که طی آن جنگنده‌ها قادر باشند مناطق و اهداف مورد نظر را با دقت هر چه تمام مورد اصابت قرار دهند. بمب «قاصد» جزو مهمترین و مخرب‌ترین بمب‌های هوا به سطح ارتش جمهوری اسلامی ایران است که طی سالیان اخیر با در نظر گرفتن قواعد نبرد‌های ناهمتراز، توسط متخصصین صنایع دفاعی کشورمان طراحی و ساخته شد و «کارآیی بالا»، «قدرت ویرانگر»، «هدف‌گیری بسیار دقیق و نقطه‌زنی» این بمب، سبب شده تا در زمان کوتاهی مورد تولید انبوه قرار گیرد.

«قاصد» یک بمب هوشمند دور ایستا است که متناسب با آخرین فناوری‌های روز دنیا ساخته و پرداخته شده و قادر است با بهره‌گیری از سیستم الکترونیکی که از آن برخوردار است، اهداف ثابت و متحرک را تا زمان اصابت به هدف، تعقیب کند.
 
بُمب هوشمند و ویرانگر ایرانی در اختیار جنگنده‌های هوایی ارتش + مشخصات و تصاویر

قابلیت هدایت
قاصد بمبی هوشمند و دوربرد است که از ارتفاع ۹ هزار و ۱۰۰ متری پرتاب می‌شود. این بمب، با سیستم فعال هوا به زمین، هم قابلیت «هدایت شده» و هم قابلیت «هدایت گستر» را دارد؛ بدین معنا که اگر بخواهیم خارج از مواضع پدافندی دشمن هدفی را منهدم کنیم، می‌توانیم بدون اینکه در تیررس موقعیت‌های پدافندی دشمن باشیم از بمب هدایت شونده قاصد استفاده کنیم و از مسیری دور هدف را مورد اصابت قرار دهیم.

قدرت تخریب
سَر جنگی ۲ هزار پوندی «قاصد»، قدرت تخریب بسیار زیادی را برای آن فراهم کرده و از آنجا که هدایت این بمب به صورت تلویزیونی غیرفعال (TV-Passive) است، دشمن امکان ایجاد اخلال در هدایت آن را ندارد. سیستم هدایت تصویری این بمب توانایی هدایت اتوماتیک بمب را تا رسیدن به هدف دارد و تصاویر را از فواصل دور در اختیار خلبان قرار دهد. به گونه‌ای که خلبان هدف را از طریق دوربین‌های بمب مشاهده کرده و به محض رسیدن به منطقه هدف، بمب را رها کند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *