اینکه می‌گویند جمنا شکست خورد را قبول ندارم/ اصولگرا‌ها در مقایسه انتخابات ۹۶ با ۹۲ چند گام جلوتر بودند

17:20 - 09 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۳۳۱۱
رئیس جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری گفت: اصولگرا‌ها در مقایسه انتخابات ۹۶ با ۹۲ چند گام جلوتر بودند. زیرا در سال ۹۲ وحدت بین کاندید‌های اصولگرا نبود و این امر باعث شد آرا پراکنده شود. علیرغم انتقاد‌هایی که به جمنا می‌رود، اما جمنا توانست رأی متراکم ۴۰ درصدی را پشتوانه کاندیدایش کند و امیدواریم در انتخابات بعدی این ۴۰ درصد به ۵۰ و ۵۱ درصد رسیده و از آن عبور کرده و بیشتر هم شود
/به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، محمدرضا باهنر در نشست خبری که عصر امروز در دفتر مرکزی جامعه مهندسین برگزار شد با اشاره به فرا رسیدن ایام اربعین حسینی گفت: پایمردی ملت، دولت و مرجعیت عالیقدر شیعیان در عراق به نتیجه رسیده و امسال در فضای امن‌تری همشهریان ما در مراسم اربعین حسینی حضور خواهند داشت و مشکلات اندکی است که انشاء الله به‌زودی برطرف می‌شود و امیدواریم به‌زودی بساط خونریزی در یمن، سوریه، عراق و سایر کشور‌های اسلامی برچیده شود و شاهد توفیقات مسلمانان باشیم.

وی با اشاره به فرارسیدن روز سیزده آبان نیز افزود: ۱۳ آبان تنها روزی است که مبتنی بر تصویب قانون مجلس روز مبارزه با استکبارستیزی معرفی شده و هرچه می‌گذرد دیوار بی‌اعتمادی به آمریکا بلندتر می‌شود و خصومت‌های حکام آمریکا نیز بیشتر می‌شود تا جایی‌که دم از تغییر نظام می‌زنند.

باهنر ادامه داد: حکام آمریکا در عین اظهارات عنادورزانه‌ای که می‌کنند پیشنهاد مذاکره و ملاقات با ما و دیگر کشور‌ها را نیز دارند که اگر عقل و تدبیر درباره مذاکرات قبلی داشتند که در ابتدا تعهد داده‌اند و سپس به تعهداتشان پایبند نبودند و ما هم از قبل این پیش‌ّبینی را می‌کردیم دیگر پیشنهاد مذاکره نمی‌دادند.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری تأکید کرد: آمریکا تاکنون زیر چندین قرارداد بین‌المللی زده که این موضوع باعث انزوای بیشتر حاکمان این کشور می‌شود و این امر نشان می‌دهد ترامپ نه جای خود در آمریکا و نه جای آمریکا در جهان را به‌درستی نشناخته است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در انتخابات قبلی به جمنا توصیه‌هایی داشتید که به آن عمل نشد اگر امکان دارد به آن توصیه‌ها اشاره کرده و توضیح دهید چه برنامه‌هایی برای ادامه کار جمنا خواهید داشت، گفت: من همواره به ارباب جراید می‌گویم وقتی انتخابات تمام می‌شود خیلی به آن نپردازید. در ذات انتخابات رقابت وجود دارد که آن را باید به زمان خودش سپرده و بیشتر باید به حضور باشکوه و تأثیرگذاری مردم در انتخابات بپردازیم و آن را به رخ بکشیم.

باهنر اضافه کرد: رقابت‌های انتخاباتی در افکار عمومی و رسانه‌ها باید به همان زمان محدود شود، اما معنایش این نیست که گروه‌های سیاسی به فکر رقابت نباشند.

وی افزود: با توجه به اینکه در ایران چند حزب فراگیر شناسنامه‌دار قدرتمند نداریم رقابت بین جناح‌ها شکل می‌گیرد و این جناح‌ها، چون مرزهایشان شناور است وقت زیادی صرف می‌شود تا جناح‌ها در درونشان وحدت ایجاد کنند و هربار نیز آن را تکرار می‌کنند و این باعث می‌شود در زمان انتخابات وقت وهزینه زیادی صرف کنند.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری اضافه کرد: جمنا هم از این خاصیت جدا نبود و در زمان انتخابات بین اصولگرا‌ها شکل گرفت. اما اینکه می‌گویند جمنا شکست خورد را قبول ندارم. زیرا باید روند‌ها را باهم مقایسه کنیم.

وی تصریح کرد: اصولگرا‌ها در مقایسه انتخابات ۹۶ با ۹۲ چند گام جلوتر بودند. زیرا در سال ۹۲ وحدت بین کاندید‌های اصولگرا نبود و این امر باعث شد آرا پراکنده شود. علیرغم انتقاد‌هایی که به جمنا می‌رود، اما جمنا توانست رأی متراکم ۴۰ درصدی را پشتوانه کاندیدایش کند و امیدواریم در انتخابات بعدی این ۴۰ درصد به ۵۰ و ۵۱ درصد رسیده و از آن عبور کرده و بیشتر هم شود.

باهنر اضافه کرد: جمنا علاوه بر سرمایه‌های سیاسی در انتخابات اخیر به سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی نیز اهمیت داد و دیگر اینکه تلاش کرد تصمیم‌گیری از بالا به پایین نباشد و سعی کردند تصمیمات از درونشان بیرون بیاید. حال برخی تشکل‌های فرهنگی و اجتماعی که در این دوره از رقابت‌ها در جمنا حضور یافته بودند دلخوری‌هایی داشتند مبنی بر اینکه مثلاً زیاد تحویلشان نگرفته‌اند اما با همه نقص‌ها جمنا نتیجه کار مثبت و رو به جلویی داشت و باید اشکالات موجود را برطرف کند.

وی افزود: گفتمان و ساختار در جمنا باید اصلاح شود و جمنا اعلام کرده قرار نیست حزب شود و وظیفه‌اش تجمیع اعضا و سرمایه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جامعه انقلابی و اصولگرا است.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا اصولگرا‌ها در انتخابات آینده با الگوی جمنا پیش می‌روند یا سازوکار دیگری دارند و همچنین اینکه شما در شورای مشورتی جمنا حضور دارید اظهار داشت: من گاهی به جلسات شورای مشورتی می‌روم که در این جلسات بحث‌ها در خصوص اصلاح ساختار، تشکیلات و گفتمان‌ها و چاره‌اندیشی برای دوره‌های بعد مطرح می‌شود و هنوز زود است که توقع داشته باشیم به جمع‌بندی خاص و نهایی‌ای برسیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به شکست اصولگرا‌ها در انتخابات اخیر آیا این جناح در تغییر راهبرد اقدامی خواهد کرد، گفت: من معتقدم در این فرایند‌ها باید به‌ٌصورت نسبی به موضوعات نگاه کنیم که چه اتفاقی افتاده، درست است در سال ۹۲ و ۹۶ کاندیدای ما انتخاب نشد، اما در سال ۹۶ کاندیدای ما ۴۰ درصد رأی آورد که این امتیاز خوبی است.

باهنر ادامه داد: در انتخابات مجلس هم با اینکه لیست اصولگرایان در تهران رأی نیاورد، اما نتیجه نهایی ترکیب و شکل مجلس زمانی که مجلس تشکیل شد با اینکه همه فکر می‌کردند اصلاح‌طلبان موفق شدند، اما نتوانستند جایگاه رئیس مجلس و هیئت رئیسه را داشته باشند و به‌طور کلی می‌توان گفت: اصلاح‌طلبان در مجلس نهم تعداد ۲۵ نفر عضو داشته، اما در این مجلس تعدادشان از ۱۰۰ هم گذشت و قدم روبه جلویی برداشتند و نتیجه نهایی در مجلس به نفع اصولگرایان تمام شد.

وی با اشاره به اینکه همه جریانات سیاسی باید گفتمان خود را اصلاح کرده و در ادبیاتشان تجدید نظر کنند، گفت: در کل کشور‌های دموکراتیک اگر چند جریان سیاسی وجود داشته باشد در هر دوره‌ای یک جریان متفاوت انتخاب می‌شود و بنا نیست یک جریان سیاسی الی‌الابد در رأس کار حضور داشته باشد.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در پاسخ به سوالی درباره دیدار جامعه روحانیت مبارز با آقای روحانی بیان داشت: آقای روحانی قول داده بود در جلسات مرکزی جامعه روحانیت مبارز شرکت کند به‌َشرطی‌که جلساتشان در ساختمان ریاست جمهوری برگزار شود که البته در زمان آقای هاشمی اینگونه بود، اما از نظر مواضع فکر می‌کنم بالاخره خواستگاه آقای روحانی اصولگرایی است و از سی سال قبل عموماً خواستگاه و مواضعش در این راستا بوده است.

باهنر ادامه داد: مواضع آقای روحانی و جامعه روحانیت مبارز به هم خیلی نزدیک شده و برخی در نقد رئیس جمهور بیان می‌کنند که ایشان از مواضع اصلاح‌طلبی خود دست برداشته است. اما ایشان سعی کرده‌اند اعتدال را رعایت کنند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آقای فدایی رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری شدند و قبل از ایشان آقای ناطق عهده‌دار این پست بودند آیا فکر نمی‌کنید آقای ناطق نوری به‌خاطر ورود به کار سیاسی از این پست کناره‌گیری کرده‌آند، گفت: من همواره در جلسات خصوصی و در جلسات با رسانه‌ها از آقای نوری خواسته‌ام به فعالیت سیاسی برگردند، اما برخی دوستان احتیاط می‌کنند و می‌گویند اگر ایشان می‌خواهند برگردند و کار کنند باید به نفع اصولگرایان کار کنند، اما من این شرط را نمی‌گذارم، چون خواستگاه ایشان اصولگرایی است و جریان‌ها باید به ایشان نزدیک شده و از ظرفیتش برای امور استفاده کنند.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری افزود: آقای ناطق نوری در پاسخ به سؤال ما می‌گوید که امروز احساس تکلیف شرعی نمی‌کنم که به عرصه کار سیاسی وارد شوم، اما دیدیم که ایشان در این انتخابات خواستند که از آقای روحانی حمایت کنند و رسماً هم این حمایت را اعلام کردند و شاید یک دلیل استعفای ایشان از بازرسی دفتر مقام معظم رهبری این بود که فکر می‌کردند این نوع مواضع سیاسی با کار و دفتر رهبری همخوانی ندارد. هم‌اکنون نیز از ایشان درخواست می‌کنم به عرصه سیاسی تشریف آورده و ما هم شروطی برای امدنشان به عرصه سیاسی نداریم و در صورت حضورشان با وی همکاری خواهیم کرد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *