جامع‌ التواریخ کاخ گلستان در فهرست حافظه جهانی یونسکو ثبت شد

12:05 - 09 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۳۱۳۴
مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث‌فرهنگی خبر داد که نسخه‌ای از کتاب «جامع‌التواريخ» نوشته رشيدالدين فضل‌الله همدانى (وزير نامدار دوره ايلخانى) که در کتابخانه کاخ گلستان نگهداری می‌شود، در فهرست حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
به گزارش گروه جامعه ،فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی و دبیر کمیته ملی حافظه جهانی ایران گفت: این کتاب یکی از مهم‌ترین کتاب‌های حوزه تاریخ ایران و جهان است. نسخه‌های متعددی از آن در کتابخانه‌های مختلفی در دنیا نگهداری می‌شود و یکی از نسخه‌های آن نیز در کتابخانه کاخ گلستان موجود است.
 

وی افزود: نسخه موجود در کاخ گلستان که در فهرست حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، نسخه‌ای نفیس است که دارای ارزش‌های فرهنگی و هنری بی‌نظیری است.

دبیر کمیته ملی حافظه جهانی ایران تصریح کرد: پرونده مربوط به این اثر دو سال پیش به یونسکو تحویل داده شد و پس از بررسی‌های فنی واجد ارزش ثبت درفهرست حافظه جهانی یونسکو شناخته شد.

وی افزود: این اثر دهمین اثر ایرانی است که در این فهرست به‌ ثبت رسیده است. تاکنون کتاب‌هایی مثل مسالک‌الممالک، خمسه نظامی، شاهنامه بایسنقری و... که در کتابخانه‌ها و مجموعه‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نگهداری می‌شود به‌ثبت رسیده است.

گفتنی است، جامع‌التواریخ یا تاریخ رشیدی از آثار ارزشمند و کهن تاریخی به زبان فارسی درباره تاریخ، اسطوره‌ها، باورها و فرهنگ قبایل ترک و مغول و همچنین تاریخ پیامبران از آدم تا حضرت محمد(ص)، تاریخ ایران تا پایان دوره ساسانیان و سایر اقوام است که توسط رشیدالدین فضل‌الله همدانی سیاستمدار و تاریخ‌نگار ایرانی در اواخر سده هفتم خورشیدی نگاشته شده است. کار نوشتن این کتاب در هنگام زندگی غازان خان در ۷۰۰ ق آغاز شد و در زمان فرمانروایی الجایتوخان در ۷۱۰ ق پایان یافت.

در حقیقت جامع‌التواریخ نخستین دوره کامل تاریخ و جغرافیای آسیا است که با استفاده از وسایل و منابعی ترتیب داده شده است که تا آن زمان در اختیار هیچ‌کس قرار نگرفته بود. جامع‌التواریخ از لحاظ دقت و صحت و اصول تاریخ‌نویسی بسیار ارزشمند است.  نسخه «جامع‌التواربخ» کاخ گلستان در قطع سلطانی حجيم به ابعاد 29×39سانتیمتر با كاغذ كشميری است و با خط نستعليق تحریر شده است. اين نسخه دارای 98 مجلس نقاشی آب‌ورنگ كار نقاشان وطراحان هندی و دو سرلوح مذهب مرصع است و در ذيل هرصفحه نقاشی نام نقاش و طراح آن ذكرشده است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *