موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی «علوم، تحقیقات و فناوری» چه گفتند؟/ غلامی چه گفت؟

13:31 - 07 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۲۳۴۵
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی «علوم، تحقیقات و فناوری» توسط نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی بررسی شد و نمایندگان موافق و مخالف نظرات خود را بیان کردند.

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی «علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات» چه گفتند؟/ غلامی چه گفت؟به گزارش گروه سیاسی ، صبح امروز (یکشنبه 7 آبان) سوابق و برنامه‌های «منصور غلامی» وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، توسط نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی بررسی شد و نمایندگان موافق و مخالف نظرات خود را بیان کردند.

طبق آنچه که خانه ملت نقل کرده، مشروح اظهارات موافقان و مخالفان و وزیر پیشنهادی علوم به قرار زیر است.

غلامی فردی با کمترین سابقه مدیریتی برای وزارتخانه‌ای پرچالش است
عبدالکریم حسین‌زاده در نشست علنی امروز(یکشنبه 7 آبان ماه) در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در مخالفت با این وزیر پیشنهادی، با بیان اینکه نمایندگان سوگند یاد کرده‌اند که در راستای منافع ملی و نظام، رفتاری عاقلانه داشته باشند، گفت: دو موضوع اساسی در رابطه با مخالفت با منصور غلامی وجود دارد، ابتدا اینکه؛ هنوز زمان زیادی از طرح بخشی از شاخص‌ها درباره شرایط بحرانی کشور توسط رئیس مجلس و سایر دوستان نمی‌گذرد لذا باید براساس این بحران‌ها، نوعی از انتخاب‌ها اعمال شود که بیشترین تاثیر را در تامین منافع ملی و نظام داشته باشد.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آیا انتخاب فردی که کمترین سابقه مدیریتی را داشته است آن هم در وزراتخانه‌ای که با بزرگترین چالش‌ها رو به رو است، می‌تواند تاثیر مثبت و به سزایی داشته باشد؟

وی نظر دانشجویان، اساتید و عموم تشکل‌های دانشگاهی را با انتخاب فعلی برای صدارت بر وزرات علوم مخالف دانست و افزود: آیا به نظر شما برای فردی با سابقه مدیرتی محدود، آن هم در راس وزارت علوم، عدم مشروعیت مدیریتی پیش نخواهند آمد؟، آیا شخصی که دانشگاهیان و اساتید برجسته از وی حرف‌شنویی نداشته و در میان آن‌ها مقبولیت ندارد می‌تواند موفق ظاهر شود و دانشگاه را به جایگاه واقعی خود برساند؟

حسین‌زاده با طرح این سوال که جایگاه وزارت علوم امروز در ساختارهای جهانی کجا است، اضافه کرد: نمایندگان محترم اگر شما در مدیریت اجرایی کشور مسئولیت داشتید آقای دکتر غلامی را برای چه پستی انتخاب می‌کردید؟ برخی از افراد فرمانداران خوبی هستند اما امکان اینکه استاندار بشوند را ندارند لذا باید در انتخاب‌ها و شرایط فعلی کشور حساس بود.

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس با انتقاد از صحبت دائمی از شرایط بحرانی کشور و وضعیت نامطلوب خاورمیانه اما کوتاهی و بی‌دقتی در انتخاب‌ها، بیان کرد: متاسفانه افرادی برای مدیریت در پست‌های مختلف کشور انتخاب می‌شوند که نمی‌توانند خواسته‌های نظام، کشور و انقلاب را تامین کنند.

وی تاکید کرد: خدا را شاهد می‌گیرم مخالفت من از سر دلسوزی برای کشور و دانشگاه و دانشگاهیان است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه شخصی که مدیریت دانشگاه همدان را برعهده داشته توان مدیریتی قابل توجهی نداشته است، اضافه کرد: مدیریت آقای غلامی در دانشگاه بوعلی همدان، نارضایتی دانشجویان را در پی داشته است لذا اکنون سوال این است، چنین فردی با قرار گرفتن در جایگاه وزارت خواهد توانست بحران‌های متعدد در حوزه دانشگاه را برطرف کند.

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس همچنین در پایان درخواست کرد به‌منظور تامین خواسته‌های جامعه مدنی و مطالبات به‌حق مردمی که پای صندوق رای آمده‌اند به وزیر پیشنهادی علوم رای موافق داده نشود.

بی‌حاشیه بودن ویژگی قابل قبول وزیر پیشنهادی علوم است
عباس گودرزی در نشست علنی امروز (یکشنبه 7 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: آن چیزی که برای یک مدیر حرف اول را می زند نوع نگاه و طرز نگرش است. فرد مدیر بر اساس نوع نگاه و نگرش خود تصمیم گیری می کند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر پیشنهادی علوم در جلسات گذشته اثبات کرد فرزند انقلاب بوده و ادبیات وی همان ادبیات انقلاب است. از آرزوهای نظام اسلامی، اسلامی شدن دانشگاه ها بود و اگر دانشگاه ها با تکنولوژی های روز دنیا همراه باشند وابستگی ما به دیگر کشورها کاهش پیدا می کند.

وی تاکید کرد: مشکل امروز ما این است که نتوانستیم پیوندی میان صنعت و دانشگاه ها به وجود آوریم اگر دانشگاه ها مثبت اندیش و امیدوار به آینده باشند با احساس مسئولیت اقدامات خود را انجام می دهند. در حال حاضر مهمترین اولویت برای کشور اقتصاد مقاومتی است و تفکر انقلاب در هر حوزه ای که ورود کرده مشکلات ما را به شدت کاهش داده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه باید از مونتاژ به سمت نوآوری حرکت کنیم گفت: اینکه برای اقتصاد مقاومتی جلسه برگزار می کنیم کافی نیست بلکه این گره را یک وزیر انقلابی می تواند باز کند. دانشگاه ها نباید سیاست زده باشند ضمن اینکه از ویژگی های قابل قبول وزیر پیشنهادی علوم بی حاشیه بودن وی است.

گودرزی با اشاره به اینکه مدیریت وزیر پیشنهادی علوم در دانشگاه ها یعنی رغبت وی به استفاده از تمام گرایشات سیاسی است افزود: دانشگاه یک محیط علمی است اما به نتیجه نرسیدن تلاش ها برای اشتغال زایی، عدم پیشرفت در اجرای اصل 44 قانون اساسی، اشکالات نظام بانکی و کافی نبودن تلاش ها برای تحقق عدالت اجتماعی ناشی از بی توجهی به محیط دانشگاه ها است.

وی ادامه داد: اصولگرایان و اصلاح طلبان و همه آنهایی که دغدغه ملت را دارند باید به وزیر پیشنهادی علوم رأی دهند. از مشخصات بارز وزیر پیشنهادی علوم این است که ایشان در خانواده ای متدین رشد کرده و در کنار علم و اخلاق مدیریت موفقی را نیز در پرونده خود دارند همچنین از وزیر پیشنهادی علوم در استفاده از جوان گرایی در دانشگاه ها باید حمایت شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: حمایت ما از وزیر علوم براساس گذشته وی است و در میان مسئولان وی تنها کسی است که با مشکلات دانشگاه ها از نزدیک ارتباط دارد. خوشبختانه وزیر پیشنهادی علوم مراحل اجرایی را در دانشگاه ها طی کرده و در تصمیمات انصاف را رعایت می کند.

جای خالی واژه استقلال در برنامه‌های غلامی
سیده حمیده زرآبادی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 7 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: زمان زیادی از انتخابات ریاست جمهوری و بیان دیدگاه‌ها، برنامه‌ها و بستن عهدها و حضور شهر به شهر و مناظرات انتخاباتی نگذشته است و تمام مردم ایران از زنان، دانشجویان، کارگران، اقلیت‌های قومی و مذهبی این عهدها و برنامه‌ها را تا همیشه به یاد خواهند داشت مردمی که اگر حضورشان نبود قطعا امروز به گونه‌ دیگری رقم می خورد.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مردمی برای تحقق اصلاحات و ایجاد امید و اعتلاء و پیشرفت کشور قدم به میدان گذاشتند؛ اما آقای رئیس جمهور اگر همه فراموش کنند، شما که حرف‌ها، قول‌ها و سخنانتان را فراموش نمی‌کنید. سرانجام کابینه جوان و استفاده از ظرفیت زنان و اقلیت‌ها در کابینه چه شد؟ آیا قرار است حرف‌هایمان با عملکردمان یکی نباشد، ما نمایندگان مردم هستیم و زبانی برای بیان مطالبات و دردها مردم هستیم.

زرآبادی خطاب به رئیس جمهور گفت: اگر نگوییم کابینه امیدتان همه را ناامید کرد اما باید با صدای بلند تکرار کنیم که حرف ها و وعده‌هایتان آنچنان که بارها بیان کردید اجرا نشد و حالا نوبت به آخرین سنگر آزادی، دانشگاه رسیده است. آقای رئیس جمهور صدای دانشجویان تهران، اصفهان، شیراز، قزوین، همدان را شنیده‌اید؛ آیا دانشگاه امن نه امنیتی که وعده دادید اینگونه محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: حق رئیس جمهور انتخاب و معرفی وزرا به مجلس است، امروز بر اساس وظیفه‌ای که قانون برعهده‌ام گذاشته است، در خصوص رأی اعتماد به وزیر علوم نکاتی را عرض می‌نمایم، بررسی برنامه‌های وزیر علوم بیان کننده نگرش و رویکردی است که قادر به پاسخگو به نیازها و ضرورت‌های کشور نیست. در برنامه‌های ایشان خلاء دانشگاه‌های نسل چهارم به وضوح دیده می‌شود، دانشگاه‌هایی که به جای فارغ‌التحصیلان بیکار، شرکت‌های دانش بنیان فارغ التحصیل می‌نماید.

زرآبادی تصریح کرد: دانشگاه‌هایی که پژوهش آنها در راستای افزایش بهره‌وری صنایع است، دانشگاه‌هایی که به بودجه عمومی وابسته نیستند متأسفانه سوابق مدیریتی وزیر پیشنهادی علوم نیز بیانگر آن است که در راه‌های اتصال صنعت با دانشگاه تلاش اندکی داشته و این حلقه مفقوده برنامه ایشان است از سوی دیگر عمده ایرادات وارده به برنامه دکتر غلامی علاوه بر اشکالات کلی و راهبردی، اساسا هیچ گذاره سنجش پذیر در این برنامه وجود ندارد و معطوف به دو محور کالاسازی آموزش عالی و عدالت در نظام آموزش عالی و مسئله نگرش امنیتی و سیاسی به فضاهای دانشگاهی و مواجهه غیرآکادمیک با ذات انتقادی علم است.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی افزود: برنامه عملیاتی باید با توصیف وضع موجود آغاز شود که در این بخش که در این بخش باید نقاط قوت شناسایی و تلاش شود نقاط ضعف از بین برود و باید موضوعات به صورت کارشناسانه توضیح داده می‌شد، در برنامه‌های معرفی شده از سوی دکتر غلامی به هیچ عنوان موضوع توصیف وضع موجود و گزارش شرح حال آموزش عالی وجود ندارد و مشخصا معلوم نیست که برنامه مد نظر ایشان بر روی چه زمینه‌ای بنا شده است تا شرایط برای نظارت بر اجرای برنامه فراهم شود.

وی گفت: به عنوان مثال مرجعیت علمی و اجتماعی آموزش عالی در کشور همواره یکی از نقاط قابل اتکایی بوده که دانشگاه را مبدأ تحولات قرار داده اما با چشم‌پوشی از این مورد در برنامه وزیر پیشنهادی علوم معلوم نیست که مرجعیت دانشگاه در افق برنامه به چه صورت خواهد بود. از سوی دیگر مسائل اساسی مانند افزایش بی رویه مهاجرت دانشجویان دانشگاه‌ها، عدم انسجام در نظام تقنینی و سیاست‌گذاری، پژوهش و فناوری، فقدان رویکرد درست نسبت به اسلامی شدن دانشگاه‌ها، عدم تحقق سهم اعتبارات آموزش عالی، نبود نهادهای مستقل مدنی و اعتبارسنجی آموزش و پژوهش در برنامه پیشنهادی مورد اشاره قرار نگرفته است.

زرآبادی تصریح کرد: در مباحث مرتبط با آموزش عالی اگرچه بخشی از برنامه دکتر غلامی تحت عنوان نظام علم و فناوری بومی و اثربخش در پیشرفت عدالت نام دارد اما در هیچ کجای برنامه نشانی از نحوه مواجهه با تهدیدات پیش رو در آموزش عالی وجود ندارد.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی افزود: در هیچ کجای برنامه پیشنهادی آقای غلامی برنامه‌ای برای دوره‌های رایگان آموزش عالی در نظر گرفته نشده است و در عوض در برنامه ایشان به افزایش سهم دوره‌های غیردولتی اشاره شد و همچنین به رویه بومی گزینی نهادینه شده در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد، مصوبه شده که استان‌های مرکزی نزدیک تهران به دلیل هم قطب شدن با تهران، فرصت بیشتری برای دانش آموزان این استان‌ها برای پذیرش در دانشگاه‌های مرکزی کشور را فراهم کند.

وی ادامه داد: پذیرش یک دانش آموز از استان‌های مرزی و محروم علیرغم وجود صلاحیت‌های علمی به سختی در دانشگاه‌های دولتی شهرهای تهران یا استان‌های مرکزی انجام می‌شود بنابراین باید بازبینی جدی در موضوع بومی‌گزینی انجام شوم اما در برنامه پیشنهادی دکتر غلامی مغفول مانده است.

زرآبادی در اجرای طرح آمایش دانشگاه‌ها تنها تعداد دانشجو و هزینه‌های واحد معیار قرار گرفته و نقش دانشگاه در محرومیت‌زدایی چندان محل توجه نبوده است حال آن که کمترین جمعیت دانشجویی کشور به نسبت جمعیت استان به دلیل توسعه نیافتگی در 8 استان مرزی کشور قرار دارند و کاهش امکانات آموزش عالی در آن مناطق با توجه به شرایط می‌تواند با دامن زدن به مرکزگریزی کشور را با تهدیداتی روبر کند. تنها راه برای ایجاد امنیت پایدار در مرزها توسعه پایدار مرزها و آوردن آموزش عالی با کیفیت با هزینه کم به آن مناطق است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: عدالت تأمین اعتبارات رفاهی برای دانشجویان با هدف حفظ کرامت انسانی در برنامه پیشنهادی آقای غلامی با لحاظ ضمانت‌های اجرایی بیان نشده و این بیانگر کلی‌گویی در برنامه‌های ایشان است بنابراین باید جزئیات بیان و شرایط برای سنجش‌پذیری و تضمین برای اجرا بیان می‌شد.

وی افزود: غفلت از معیشت دانشجویان، مقاطع تحصیلات تکمیلی علی‌الخصوص دانشجویان مقطع دکتری بیانگر نگاه کالایی به علم و پژوهش در برنامه پیشنهادی دکتر غلامی است، حال آن که می‌شد با استفاده از تجربیات موفق بین‌المللی ضمن تضمین معیشت آبرومند دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی از حجم این مسائل کاست.

زرآبادی گفت: در مبحث مسئله نگرش امنیتی و سیاسی به فضای دانشگاهی و مواجهه غیرآکادمیک و آزاد اعتقادی علم یکی از لازمه‌های اصلی و بنیادی آن تلاش برای نهادینه شدن استقلال آکادمیک در همه شئونات مختلف دانشگاه است، جالب است که بیان شود واژه استقلال یک بار هم در برنامه پیشنهادی دکتر غلامی بیان نشده و هیچ مقوله‌ای مرتبط با این مفهوم قدیمی جامعه شناسی علم در برنامه حاضر وجود ندارد لذا هنگامی که در افق نگاه وزیر پیشنهادی علوم مفهوم اساسی استقلال آکادمیک می‌توان با بسط فعالیت های گوناگون علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی زمینه توسعه و تقویت نهادهای مدنی در نهاد دانشگاه را فراهم آورد.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی افزود: در بحث دیپلماسی علمی و در بحث قانون پیشگیری از تقلب در آثار علمی در برنامه دکتر غلامی نکاتی ذکر نشده است.

وزیر پیشنهادی علوم فردی سالم است
قاسم احمدی لاشکی در نشست علنی امروز (یکشنبه 7 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم با بیان اینکه امروز وزیری برای وزارت خانه ای معرفی شد که حساسیت وزارت خانه بسیار بالا است، گفت: این وزارت خانه در این مدت مظلوم واقع شد زیرا در دولت قبل زمان بسیاری از آن با سرپرست اداره و سه وزیر معرفی شد و رای نیاورند و اکنون نیز رییس جمهور کم مهری کرده و همزمان 18 وزیر را معرفی نکردند و باز وزیر علوم جا ماند.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: اظهارات امروز من بر اساس ارزیابی ها و بررسی های در طول یک هفته است؛ شفاف عرض می کنم که در ابتدا نظر مثبت نداشتم اما در بررسی هایی که چه در حوزه میدانی از استان همدان، جهاد دانشگاهی اصفهان، مجموعه شهرکرد و در مراکزی که غلامی نقش داشت را بررسی کردم تا با رضای الهی نکاتی را بیان کنم.

وی خطاب به نمایندگان گفت: به طور قطع می دانید 15 آذر نزدیک است و تمامی وزارت خانه ها خود را آماده کرده تا دولت به طور هماهنگ بودجه ای را تقدیم مجلس کند و وزارت خانه ها یک سال را با آرامش سپری کنند اما در این مدت مشاهده می کنید که باز هم وزارت علوم با سرپرستی اداره می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: آیا سرپرست می تواند برنامه ریزی اصولی و درست طراحی کند؛ به طور حتم خیر و علی رغم آنکه دوست کارآمد و کاردان ضیاء هاشمی، سرپرست فعلی این مسئولیت را بر عهده دارد اما نمی توانند تصمیم نهایی را بگیرند زیرا سرپرست است.

احمدی لاشکی افزود: آیا تصور می کنید اگر غلامی امروز رای نیاورد فردا وزیری دارید که وزارت خانه را اداره کند؟ به طور حتم باز دچار مشکلاتی در طول زمان خواهیم شد و باز هم باید وزارت خانه ای بدون مسئول اداره شود.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس دهم، با انقاد از اینکه دغدغه رییس جمهور علم و فناوری نیست، تصریح کرد: اگر بود تا امروز باید اقداماتی انجام می دادند؛ در معرفی وزیر علوم تاخیر شد و امروز بعد از مدت زمان زیادی چشم انتظار ماندیم تا به همراه وزیر نیرو فردی را مشخص کند.

نایب رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با اعضای هیات علمی همدان به طور مستمر در مورد وزیر پیشنهادی علوم تماس گرفتم و نظر آنها را جویا شدم، تصریح کرد: هیچ کس نگفت که ایشان فرد لایق و مناسبی نیست، شاید به عنوان یک نیروی کامل اظهار نکردند که مورد تایید است اما هیچ گاه مطرح نکردند که ایشان نیروی ضعیفی بوده و توانایی تصدی این وزارت خانه را ندارد.

وی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی علوم را فردی سالم دیدم، تصریح کرد: برخی از همکاران به گونه ای صحبت می کنند که انگار وزیر از جای دیگری به مجلس معرفی شده است؛ همکاران! وزیر علوم را ترامپ معرفی نکرده است و رییس جمهور که که با حدود 24 میلیون رای انتخاب شد ایشان را به مجلس معرفی کرده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری نشست امروز فراکسیون مستقلین مجلس، افزود: با نظر عمومی اعضا مقرر شد که در حال حاضر غلامی برای وزارت خانه مورد مناسبی است، شب گذشته شنیدم که مجمع اصلاح طلبان استان همدان نشستی را داشته و بر این موضع صحه گذاشتند که انتخاب غلامی به نفع کشور و وزارت علوم بوده و ایشان مورد تایید تمامی نمایندگان همدان است.

احمدی لاشکی یادآور شد: مشکلات در وزارت علوم بسیار زیاد است و 4 و نیم میلیون نفر دانشجو منتظر است که آیا پدری می آید که این خانواده بزرگ را هدایت کند؟

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس دهم ، با بیان اینکه یکی از ویژگی های مناسب غلامی علاوه بر دانایی و سلامت، از بدنه وزارت علوم است، تصریح کرد: فرهادی انسان محترمی بود اما از بدنه یک وزارت خانه دیگر بنابراین بهتر است غلامی انتخاب شود تا به داشته های وزارت علوم افزوده شود.

نایب رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، افزود: اولین بار است که فردی از استان و نه تهران معرفی می شود و بنابراین اطلاع دارد که دانشگاه های شهرستان ها چگونه اداره می شود؛ البته اگر ایشان در انجام وظیفه خود کوتاهی کند ما نمایندگان بر اساس قانون برخورد خواهیم کرد؛ انسجام در برنامه ایشان وجود داشته و به تمامی موضوعات توجه دارد و رییس جمهور و معاون اول ایشان باید حمایت های لازم را وزیر علوم داشته و وزارت علوم را دریابند.

غلامی مسئول اتفاقات قبل از خود نیست
نبی هزار جریبی در نشست علنی امروز(یکشنبه 7 آبان ماه) در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در موافقت با منصور غلامی، اظهار داشت: یکی از ارکان اقتدار و پیشرفت دولت ها توسعه علم و فناوری است که این امر فقط از کانال دانشگاه و نخبگان محقق خواهد شد. دانشگاه ها محل تولید علم هستند و دولت باید از جامعه دانشجویی به دور از مسائل سیاسی و جنجالهای اجتماعی دفاع کنند و بدانند دانشجویان ولایی و مذهبی در سنگر علم می توانند از کشور دفاع کنند.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: دانشجو جهت خلق ایده باید فکر و محیطی آرام داشته باشد، چه بسا یک ایده خوب می تواند کشور را به صورت جهشی به جلو ببرد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری به توجه به علم و دانش تاکید دارند، گفت: الان کشور ما نمی تواند هزینه زیادی برای بعضی امورات بدهد، اکنون وقت اتحاد ملی است، باید دولتمردان و احزاب چپ و راست با هم برای توسعه پایدار کشور کار کنند، دانشگاه محلی مقدس و قابل احترام است و باید ارزش و حرمت دانشگاه، دانشجو و اساتید حفظ شود.

این نماینده مجلس بیان داشت: به این دلیل که عقیده فردی مانند ما نیست نباید از گردونه علم و استادی خارج شود، در سنوات قبل به دلیل فشارهای سیاسی و ورود افرادی که مسائل را از هم تفکیک نمی کردند و جامعه علم و دانش ضربه های شدیدی خورد.

هزارجریبی افزود: باید از علم و دانش افراد برای کشور استفاده کنیم چرا که با تفتیش عقاید باعث فرار مغزها از کشور شده ایم، دولت تدبیر و امید با امید بیشتر به جامعه دانشگاهیان و تحصیلکرده ها باید تواند از فن و حرفه در کنار علوم نظری استفاده کند.

وی گفت: با جناب دکتر غلامی در چندین جلسه در مجلس آشنا شده ام ایشان فردی تحصیل کرده، لایق و مراتب را پلکانی طی کرده است، اگر ما فردی را به هر دلیلی برای مسندی قبول نداریم نباید شخصیتش را تخریب کنیم، که در احکام دینی تخریب بحثی بد و ناپسند است غیبت افراد به جا نیست.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شناختی از غلامی نداشتم اما با بررسی سوابق و برنامه هایشان متوجه شدم فرد مناسب و با برنامه ای است هر یک از ما نمایندگان برای وزارت انتخاب شویم کامل نخواهیم بود و برای انجام امورات به معاون و مشاور ارشد نیازمند خواهیم بود.

این نماینده مجلس با اشاره به دلایل مخالفان، گفت: اینکه مدرک گرایی شده است را نباید به پای غلامی نوشت، بلکه باید از کسانی که در گذشته مسئول بودند سوال کرد، اکنون غلامی برای منافع دولت و اهداف تعیین شده برای تصدی وزارت علوم پیشنهاد شده تا برنامه هایش را اجرایی کند.

وی در نهایت خواسته هایی از غلامی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم مطرح کرد و اظهار داشت: دانشگاه براساس نیاز جامعه دانشجو جذب نمی کند، به سمت مدرک گرایی رفته ایم، به تشکل ها و بسیج دانشجویی بی توجیهی می شود، نظارت بر موسسات آموزش عالی قابل دفاع نیست، بنابراین از وزیر پیشنهادی می خواهم به این مسائل سر وسامانی بدهد.

غلامی به مشکلات دانشگاه‌های دور از پایتخت آشنا است
حبیب اله دهمرده در نشست علنی امروز (یکشنبه 7 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، اظهار داشت: از 175 هزار دانشجوی اوایل انقلاب به 4 و نیم میلیون دانشجو در کشور رسیده‌ایم که این یکی از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ویژگی‌های برنامه آقای دکتر غلامی در حمایت از کارآفرینی در دانشگاه با توجه به بیکاری دانش‌آموختگان است، گفت: یکی از ویژگی‌های دیگر برنامه وزیر پیشنهادی وزارت علوم حمایت از خیرین در ایجاد زیرساخت‌های علم و فناوری کشور که جزء سیاست‌‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و همچنین حمایت از ایجاد زیرساخت‌های دانشگاه‌های مناطق محروم و جدیدالتاسیس است.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فراهم کردن زمینه اجرای طرح آمایش آموزش عالی و برنامه ششم توسعه و روان سازی ارتباط بین دانشگاه و صنعت از دیگر نکات مهم برنامه وزیر پیشنهادی است، ادامه داد:همچنین پذیرش دانشجوی خارجی، تولید علم و تبدیل به فناوری، تقویت پارک‌های علم و فناوری برای تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، انتقال دانش فنی و توسعه شرکت‌های دانش بنیان، ارتقاء کیفیت آموزش با تاکید افزایش مهارت‌های دانش آموختگان نیز از بخش‌های مهم آقای غلامی برای وزارت علوم است.

وی ادامه داد: حذف رشته‌های ناکارآمد و راه‌اندازی رشته‌های جدید بین رشته‌ای و مورد نیاز جامعه، تاسیس زیرنظام‎‌های آموزش عالی از قبیل علمی کاربردی، فنی و حرفه‌ای، آموزش‌های از راه دور، مجازی و غیر دولتی از برنامه‌های وزیر پیشنهادی است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در خصوص برنامه‌های مهم آقای غلامی به بازنگری در ساختار راهبردی وزارت علوم در حوزه تصدی‌گری و اهتمام ویژه به سیاست‌گذاری، برنامه ریزی و نظارت، انسجام بخشی سیاست‌گذار‌های علمی وفناوری کشور در تعامل با شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش و تحقات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: همچنین به کارگیری افراد توانمند و شایسته در مدیریت‎‌های کلان آموزش عالی و عدم دخالت سیاستی کاری در تصمیم‌گیری، فعال کردن کرسی‌های آزاد اندیشی در چارچوب نقشه جامع علمی کشور، تحول در علوم انسانی، توسعه تشکل‌های دانشی، فرهنگی، سیاسی، صنفی و بهره‌گیری از ظرفیت آنان در کمک به اداره بهتر دانشگاه‌ها از برنامه‌های وزیر پیشنهادی است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نزدیک به ربع قرن است که ایشان را می‌شناسم و مدت زیادی با یکدیگر رئیس دانشگاه‌بوده‌ایم و با افراد زیادی در ارتباط بوده است، گفت: ایشان فردی متدین و ولایی است و توانایی مدیریت بی‌حاشیه دانشگاه‌ها را دارد.

وی با تاکید بر اینکه اعتدال در باور و اعتقاد و توجه به منویات رهبر در دانشگاه‌ها از خصوصیات فردی آقا غلامی است، عنوان کرد: وزیر پیشنهادی علوم به اقتصاد مقاومتی، استفاده از مدیران شایسته یعنی شایسته سالاری و اسلامی کردن دانشگاه‌ها اعتقاد دارد و یکی دیگر از نقاط قوت ایشان در این است که چندین سال رئیس دانشگاه بوده و سابقه ریاست در دانشگاه شهرستان را دارد که خود نوید شناخت دانشگاه‌های دور از پایتخت و مشکلات کل آموزش عالی را می‌دهد.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: به فرموده امام (ره) دانشگاه اسلامی دانشگاهی است که مشکلات مردم را حل کند یعنی خدمت بی منت به مردم داشته، که می‌تواند بهترین عبادت باشد، درخواست من این است که به وزیر پیشنهادی وزارت علوم رای بالایی دهید.

از مشکلات اجرایی دانشگاه‌ها واقفم/ هرگز از هیچ امتیاز ویژه‌ای برخوردار نبودم
منصور غلامی، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در نشست علنی امروز (یکشنبه 7 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح برنامه های خود گفت: به عنوان معلمی کوچک از خانواده بزرگ دانشگاهی وظیفه می دانم از حسن نظر ریاست جمهور برای معرفی اینجانب به عنوان وزیر پیشنهادی علوم قدردانی کنم.

غلامی با گرامیداشت یاد امام راحل و شهدا و آرزوی تندرستی برای رهبر معظم انقلاب گفت: در صورت اینکه شما نمایندگان مجلس به بنده رأی اعتماد بدهید در معرض آزمون دشواری قرار خواهم گرفت که تنها عنایت خداوند یکتا و مشارکت و حمایت دانشگاهیان و دانشجویان و پشتیبانی تمامی نهادها و جامعه می تواند عبور از آن را برای من آسان کند.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: وظیفه خود دانستم که اعتبار، داشته ها و تجربه های خود را در این مقطع حساس تاریخی در خدمت دولت تدبیر و امید و جامعه فهیم دانشگاهی قرار دهم. پیش از بنده بزرگانی عهده دار این مسئولیت حساس بوده اند که میراث آن این بوده نظام علمی کشور به جایگاه قابل قبولی رسیده است.

وی افزود: حافظه تاریخی دانشجویان نام نیک عزیزانی که در پیشرفت دانش نقش داشتند به ویژه اساتید دانشگاهی که در دولت یازدهم و در شرایط سخت مسئولیت علم آموزی به جوانان را برعهده داشتند همواره به خاطر خواهد سپرد و در این راستا بنده خود را متعهد به قانون و اتخاذ رویکردهای تحول آفرین به تناسب اولویت ها و مسائل دانشگاه و جامعه می دانم.

غلامی تصریح کرد: سرمایه ای جز سادگی، صراحت و صداقت ندارم هرگز از هیچ امتیاز ویژه ای برخوردار نبودم و فرزند جهاد سازندگی، جهاد دانشگاهی و نهادهای علمی هستم، خدمت را از پایین ترین سطوح مسئولیت آغاز کردم و اکنون با تجربه 12 سال مدیریت در یکی از دانشگاه های بزرگ کشور نامزد مسئولیت وزارت شده ام.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: از این بابت خوشحالم که نمایندگی مناطق محروم و دور از مرکز را در دولت یافته ام اما باید بگویم از دل دانشگاهی برآمده ام که این تجربه ایرانی را در نظام جدید آموزش عالی برای مسئله بنیادی آموزش بر مبنای نیاز محوری در نظام اسلامی دارد، اندیشه تحول در دانشگاه ایرانی با دانشگاه بوعلی سینا آغاز شد و امروز طرح تاسیس دانشگاه مورد توافق کشورهای در حال توسعه جهان اسلام موسوم به D8 در دانشگاه بوعلی سینا آغاز شد.

وی با اشاره به تجربه مدیریت در واحدهای دانشگاهی چند استان ادامه داد: بر مشکلات اجرایی دانشگاه ها واقف هستم بنابراین سعی می کنم به رفع مشکلات اهتمام ورزم، رویکرد اصلی بنده دانشگاه محوری بر مبنای عمل است، قطعاً این کار با تاکید بر استقلال دانشگاه ها در انجام وظایفشان محقق خواهد شد.

غلامی با بیان اینکه من فرزند انقلابم گفت: برای پیشبرد آرمان های انقلاب، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی همواره کوشیده و خواهم کوشید تا در چارچوب قانون اساسی و رهنمودهای مقام معظم رهبری علاوه بر مسئولیت های علمی و دانشگاهی نسبت به نیازها و تحولات زمانه مسئولیت پذیر باشد.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: بنده دانشگاه را عقل نقاد جامعه، محل اصلی گفتگو و تضارب اندیشه و مکان امن رشد و توسعه علمی می دانم، آزادی های علمی و اجتماعی، رعایت همه حقوق شهروندی و احساس امنیت استاد و دانشجو و کارکنان خدوم آموزش عالی و فراهم آوردن محیطی با نشاط و سرشار از امید، اعتقاد از نظر ایجاد لازمه حیات علمی در دانشگاه ها است.

وی با بیان اینکه دانشگاه محل همبستگی، تفاهم و وحدت ملی می دانم، افزود: نهاد دانشگاه در باور من عبادتگاهی است که در آن هرکس که وارد می شود باید ارتقاء اخلاقی یابد و زیستن با تفاوت را یاد بگیرد و با وجود اینکه برآمده از جریان اصلاحات هستم اما معتقدم اصلاح طلب و اصولگرا می تواند دور یک میز با تکیه بر حق و انصاف و قانون و مدارا بنشیند و برای سربلندی ایران بکوشد، بر همین اساس تلاش خواهم کرد گوش شنوا برای همه نقد ها باشم و چشم را بر هیچ حقیقتی نبندم.

غلامی گفت: در این روزها که پس از معرفی به عنوان وزیر پیشنهادی پشت سر نهادم جلسات فراوانی با فراکسیون ها و نمایندگان مجلس و اساتید و دانشجویان برگزار کردم، دغدغه ها و نگرانی آنها را در رسانه ها پیگیری کردم، با عمده نگرانی های به حق منتقدین احساس همدلی می کنم اگر چه در بسیاری از موارد به اعتبار اعتقاداتم و پیشینه ام، خود رامصداق آن نمی دانم.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: به صراحت می گویم اصولگرا و اصلاح طلب، استاد و دانشجو، نماینده ومدیر در همه جا حق دارند حساس و منتقد باشند و باید قدردان این حساسیت ها و صراحت ها بود، راه درست پیش روی ما گفتگو است و باید برسر مسائل خرد و کلان بیاموزیم و بیاموزانیم که گفتگو درمانگر هرگونه سوء تفاهم است.

وی ادامه داد: باید دیدگاه ها را به یکدیگر نزدیک کرد و فرصت های نو را برای غلبه بر همه مشکلات فراهم کرد تا بر مشکلات غلبه کرد، بنده امروز آمده ام تا باری از مسئولیت های آموزش عالی را بردارم، برادر عزیزم دکتر سید ضیاء هاشمی وزارت را در روزهای نخست سال تحصیلی به خوبی سرپرستی کرد و اینک در صورت رأی اعتماد شما نمایندگان مسئولیت اداره مهمترین دستگاه علمی کشور و خروج آن از بلاتکلیفی به عهده من خواهد بود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *