اظهارات ضدایرانی‌ تیلرسون، در عراق کار دستش داد

9:29 - 06 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۱۷۸۱
یک روزنامه آمریکایی تصریح کرد اظهارات ضدایرانی تیلرسون موجب شد تا او در سفر به عراق، مورد استقبال گرم قرار نگیرد.
اظهارات ضدایرانی‌ تیلرسون، در عراق کار دستش دادبه گزارش گروه فضای مجازی ، این روزنامه نوشت: «رکس تیلرسون» وزیرخارجه آمریکا بعد از یک سفر کوتاه مدت ۲ ساعته به افغانستان؛ وارد عراق شد، اما در بغداد مورد استقبال گرم قرار نگرفت. دولت عراق مخالف دستور کار آمریکا برای منزوی ساختن تهران، یکی از متحدان مهم بغداد است.

نیویورک‌تایمز سپس تشریح می‌کند: چالش‌های دیپلماتیک آمریکا در عراق، میدان مینی است از منافع ضد و نقیض. در این میدان مین از یک‌سو «داعش» قرار دارد که آخرین سنگرهایش را در عراق هم تسلیم کرد و از سویی هم گروه‌های فراوان مخرب در این کشورند که بر سر پر کردن خلأ موجود با هم در حال جنگیدن هستند.

هفته گذشته ارتش عراق در یک زورآزمایی با بارزانی، شهر «کرکوک» را از تصرف آن‌ها درآورد.

در سال ۲۰۱۴ «داعش» در عراق ظهور کرد و در این سرزمین پیشروی کرد و تقریبا یک‌سوم از خاک این کشور را تحت تصرف خود درآورد.

شبه نظامیان داخل عراق را سرلشکر «قاسم سلیمانی» فرمانده ایرانی آموزش داده و هدایت می‌کند.

حتی بعضی از قانونگذاران عراقی این شبه‌نظامیان را بازوی «سپاه پاسداران» می‌دانند.

البته این نیرو‌های نظامی مردمی از فرماندهی ارتش عراق هم دستور می‌گیرند و در پاسگاه‌های ارتش عراق پرچم‌ها و بنر‌های مذهب «تشیع» را برافراشته می‌کنند.

عبادی هم از این میلیشیا‌ها حمایت کرده و در بیانیه‌ای گفته است: «این نظامیان، هم‌میهنان عراقی ما هستند که جانشان را در راه دفاع از میهن نثار کرده‌اند. هیچ طرفی حق ندارد در امور داخلی عراق دخالت کند و یا تصمیم بگیرد که عراقی‌ها چه کار باید بکنند.»

تیلرسون در یک کنفرانس خبری در ریاض که «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان هم در آن حضور داشت اعلام کرد: «میلیشیا‌های ایرانی که در عراق حضور دارند حالا که جنگ با داعش رو به انتهاست؛ باید به خانه‌شان برگردند.»

البته مشاوران تیلرسون متعاقبا سعی کردند که قضیه را لوث کنند و گفتند که تیلرسون در این اظهارنظر منظورش این بود که فرماندهی ارتش عراق باید یک زنجیره متحد باشد.

اما دولت «ترامپ» که همواره مواضعش در مورد ایران کاملا قاطع و سرسختانه است به دفعات تحرکات ایران در منطقه را تقبیح و تهدید کرده که توافق هسته‌ای ایران را منسوخ خواهد کرد. این مواضع تند ترامپ علیه ایران، عراقی‌ها را ناراحت کرده است.

«احمد الاسدی» سخنگوی نیرو‌های بسیج مردمی عراق در پارلمان عراق اظهارات تیلرسون را غیرقابل قبول و یک اتهام‌زنی دروغ نامیده و گفت: «اظهارات تیلرسون ناشی از خامی و بی‌تجربگی اوست».

با همین هدف عبادی به منظور تحکیم روابط کشورش با عربستان؛ روز یکشنبه وارد ریاض شد و تیلرسون هم همزمان در ریاض حضور داشت.

تیلرسون صبح روز دوشنبه محرمانه با یک هواپیمای نظامی از ریاض وارد افغانستان شد. این سفر دزدکی فقط ۲ ساعت طول کشید و تیلرسون فقط در اصلی‌ترین پایگاه هوایی آمریکا در افغانستان مستقر شد و در آنجا با مقامات این کشور دیدار کرد. سفر تیلرسون به عراق هم از پیش اعلام نشده بود. دزدکی بودن این سفر‌ها به دلیل ناآرام بودن اوضاع این کشورهاست. بعد از ۱۵ سال جنگ و از دست رفتن هزاران انسان و صرف هزار‌ها میلیارد دلار؛ هنوز آمریکا در هر دو کشور با مشکلات سرکش و رام‌نشدنی مواجه است.

تیلرسون در افغانستان حتی به سفارت آمریکا در کابل که به شدت تحت محافظت قرار دارد و یا حتی به کاخ ریاست‌جمهوری که آن هم تحت مراقبت شدید حفاظت می‌شود نرفت. این سفر‌های دزدکی خود گواه آن است که حضور آمریکا همچنان با مشکلاتی جدی همراه است.

شرکت‌های اروپایی: وضعیت تحریم‌ها بدتر از سال ۲۰۰۹ است

برخلاف ادعای کاهش تحریم‌ها در پسابرجام، شرکت‌های اروپایی می‌گویند وضعیت تحریم‌ها و مشکلات مالی حتی بدتر از سال ۲۰۰۹ است که تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال شد.

خبرگزاری رویتر در گزارشی نوشت: روحانی سعی دارد بانک‌های اروپایی را برای معامله با ایران تشویق کند. بسیاری از شرکت‌های خارجی نگران سرمایه‌گذاری در ایرانند چرا که با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا آن‌ها نیز با جریمه مواجه خواهند شد. در میان شرکت‌های اروپایی ایرباس، توتال، زیمنس و شرکت‌های خودروسازی فرانسوی بعد از توافق هسته‌ای قرارداد‌هایی را با ایران امضا کرده‌اند. بوئینگ تنها شرکت آمریکایی است که موفق به دریافت مجوز برای ورود به بازار ایران شده است. اما تحریم‌های جدید، نگرانی‌ها را از بابت قرارداد‌ها افزایش داده است.

رویترز نوشت: کمپانی‌های بین‌المللی عمده همچنان نگران تأمین مالی پروژه‌هایشان با ایران هستند و از جریمه‌های بالقوه آمریکا می‌ترسند.

اندریاس شواتزر رئیس بخش سرمایه‌گذاری شرکت آرجان کپیتال در لندن که از سال ۲۰۰۹ در بازار ایران سرمایه‌گذاری کرده، گفته: مشکلات مالی، آشفتگی ایجاد کرده است. معاملات هنوز اجرایی نشده است و این شامل قرارداد‌ها در بخش انرژی و صنایع است. ما همان وضعیتی را داریم که در اواسط ۲۰۰۹ داشتیم. حتی با وضعیت بدتری روبه‌رو هستیم.

ان‌بی‌سی‌نیوز: ایران در کرکوک آمریکا را تحقیر کرد

ایران با کمک به دولت عراق در بازپس‌گیری و آزادسازی کرکوک، آمریکا را تحقیر کرد.

ان‌بی‌سی نیوز در گزارشی به نقل از مقامات آمریکایی و کرد نوشت: چند روز بعد از اعلام رویکرد جدید و سختگیرانه دولت «دونالد ترامپ» علیه ایران، یکی از فرماندهان ارشد نظامی با همراهی شبه نظامیان شیعه مسلح تحت حمایتش، نقش مهمی را در تصرف یک شهر مهم عراقی از کرد‌های تحت حمایت آمریکا ایفا کرد.

مقامات پیشین امنیت ملی آمریکا به این شبکه خبری گفته‌اند که تصرف شهر غنی از نفت کرکوک توسط دولت عراق و شرکای شبه نظامی آن، که خطر جنگ داخلی را تهدید می‌کند، به معنای ضربه مهلکی به آمریکا به‌دست ایران است.

«علی خدری» (Ali Khedery) مشاور سابق سیاست عراق در دولت‌های «باراک اوباما» و «جورج بوش» رئیسان جمهوری پیشین آمریکا، در این زمینه گفت: این یک شکست فاجعه‌بار برای آمریکا و پیروزی فوق‌العاده برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و ثابت کرد که قاسم سلیمانی بار دیگر آنچه که می‌خواهد به‌دست می‌آورد.

به گفته مقامات کرد و عراقی وی هفته گذشته به منظور ارزیابی اختلافات بین بغداد و کرد‌ها بر سر شهر مهم راهبردی کرکوک به این شهر سفر کرد.

مقام‌های کردستان و مقام‌های اطلاعاتی سابق آمریکا به ان‌بی‌سی نیوز گفتند که سلیمانی به مذاکره برای دستیابی به توافقی با یک جناح کردستان کمک کرده تا ایست و بازرسی خود را ر‌ها کرده و به نیرو‌های دولتی عراق، که مورد حمایت شبه نظامیان شیعه تحت امر ایران هستند، اجازه دهند بدون، چون و چرا کرکوک را تصرف کنند.

«سامی عبدالرحمن» نماینده کردستان در واشنگتن به ان‌بی‌سی نیوز گفت: ما مطمئن هستیم که قاسم سلیمانی در طراحی، هدایت، نظارت و اجرای این توافق نقش داشته است.

وی افزود: سلیمانی از یک رویکرد هویج و چماق استفاده کرد و علاوه بر تهدید نظامی به برخی از عناصر جناح کردستان که مواضع خود را ترک کردند، پیشنهاد مشوق‌هایی را داد.

«معین الکاظمیه» سخنگوی نیرو‌های شبه‌نظامی شیعه عراقی در گفت‌وگو با ان‌بی‌سی نیوز تصدیق کرد سلیمانی در روز‌های گذشته در عراق حضور داشته تا تنش‌ها بین نیرو‌های کرد و عراقی را کاهش دهد.

ان‌بی‌سی نیوز افزود: منتقدان، ترامپ را به ضعف در مقابل تاکتیک‌های دشوار ایران متهم می‌کنند. «مایکل باربرو» ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا به ان‌بی‌سی نیوز گفت: این اولین چالش محسوس و واقعی در مقابل دکترین ترامپ در مقابل ایران است و ما پاسخ خود را داریم؛ «به نظر می‌رسد چیزی پشت آن نیست.»

خدری مشاور پیشین دولت‌های بوش و اوباما، در این زمینه گفت: ما با اجازه دادن به ایران برای تسهیل تصرف کرکوک توسط نیرو‌های عراق، متحدان کرد میانه‌روی سکولار خود را که به غرب گرایش دارند، تضعیف کرده‌ایم. دشمنان‌مان جسورتر و متحدان ما شکننده خواهند شد.

ان‌بی‌سی نیوز در ادامه گزارش خود آورده است: نفوذ ایران در عراق همواره امری مسلم بوده و این مسئله‌ای است که آمریکا چاره‌ای ندارد و باید با آن کنار بیاید.

ان‌بی‌سی نیوز با اشاره به سیاست جدید اعلام شده ترامپ علیه ایران و تحریم‌های جدید علیه سپاه به نقل از خدری، مشاور دولت‌های پیشین آمریکا آورده است: زمان وقوع حمله به کرکوک اتفاقی نبود. ایران عمداً به دنبال به چالش کشیدن و تحقیر ترامپ تنها چند روز پس از هدف قرار دادن سپاه بود. تهران به دنبال آزمودن اقدامات ما است و متحدان و دشمنان ما به دقت نظاره‌گر امور هستند.


منبع:کیهان
 
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *