از مرگ و لحظات ابتدایی آن چه می دانید؟

21:04 - 03 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۱۳۵۸
دسته بندی: فضای مجازی ، عمومی
محققان کشف کرده‌اند که به‌رغم این واقعیت که قلب دیگر نمی‌تپد، مغز کار خود را ادامه می‌دهد و آنچه دیگران می‌گویندرا می‌شنود.

از مرگ و لحظات ابتدایی آن چه می دانید؟به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، یک تیم از دانشکده پزشکی لانگون دانشگاه نیویورک به سرپرستی دکتر «سام پرنیا» متوجه شده است که مغز وقتی قلب از تپش می‌افتد، به کار خود ادامه می‌دهد و کسانی که براثر سکته، قلبشان از حرکت باز می‌ایستد، تا مدتی از آنچه که در اطرافشان اتفاق می‌افتد، آگاه هستند و مرگ خود را به چشم می‌بینند.

به محض این‌که قلب متوقف می‌شود، خون‌رسانی به مغز فورا قطع می‌شود و این زمان رسمی مرگ یک فرد است.

با این حال، محققان کشف کرده‌اند که به‌رغم این واقعیت که قلب دیگر نمی‌تپد، مغز کار خود را ادامه می‌دهد و آنچه دیگران می‌گویندرا می‌شنود.

اغلب، حمله قلبی و ایست قلبی یک مفهوم در نظر گرفته می‌شود، اما طبق تعریف انجمن قلب آمریکا (AHA)، کاملا متفاوت هستند.

حمله قلبی زمانی است که خون به‌دلیل انسداد یک شریان نتواند به یک بخش از قلب برود و می‌تواند باعث مرگ شود، اما قلب پس از این اتفاق همچنان به صورت سنگین و کند می‌تپد.

از سوی دیگر، سیگنال‌های الکتریکی که با تحریک قلب فعالیت پمپاژ آن را تامین می‌کنند، متوقف می‌شوند. قلب می‌ایستد و مرگ بعد از آن به وقوع می‌پیوندد. در اکثر موارد، پزشکان مرگ را به محض قطع ضربان بیمار اعلام می‌کنند.

دکتر سام پرنیا، مدیر تحقیقات مراقبت‌های ویژه و احیا در دانشکده پزشکی لانگون دانشگاه نیویورک، گفت: از لحاظ فنی، به این معناست که زمان مرگ خود را می‌فهمید. اینها همه از لحظه‌ای شروع می‌شود که قلب متوقف می‌شود. هنگام ایست قلبی، قشر پیشین مغز که به‌عنوان بخش تفکر شناخته شده است، بین 2 تا 20 ثانیه خاموش می‌شود، یعنی خطوط نوار مغزی روی صفحه نمایش الکتریکی صاف هستند.این موجب واکنش زنجیره‌ای سلول‌ها که باعث مرگ سلول‌های مغزی می‌شود، هر چند این امر ساعت‌ها بعد از ایست قلبی اتفاق می‌افتد. شواهد حاکی است بیمارانی که دچار ایست قلبی شده و دوباره به زندگی بازگشته‌اند، می‌توانند آنچه را که در آن لحظات در اطرافشان اتفاق افتاده، را به یاد آورند.

 

منبع: ایسنا

 

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *