560 هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کردند/ لزوم همراهی محارم با بانوان در مراسم پیاده روی اربعین

9:24 - 05 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۱۲۹۵
دسته بندی: جامعه ، عمومی
مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت گفت: تاکنون ۵۶۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده اند و این تعداد به ۱ میلیون نفر خواهد رسید اما مابقی زائران که از طریق مراکز متفرقه ثبت نام کرده اند مورد تائید سازمان حج و زیارت نبوده و در آمار ستاد اربعین قرار نمی گیرند.

ر سامانه سماح محسن نظافتی در گفت و گو با خبرنگار جامعه ، در خصوص توصیه‌های لازم به زائرین اربعین حسینی گفت: بر اساس تجارب گذشته نسبت به حضور زائرین اربعین در مراسم پیاده روی توصیه می‌شود افراد به صورت خانوادگی و گروهی در این مراسم شرکت کنند چرا که سفر‌های گروهی علاوه بر افزایش لذت از سفر منجر به محافظت و حمایت افراد از یکدیگر می‌شود.


وی افزود: کنترل تردد‌ها درطی پیاده روی اربعین توسط مسئولین کار دشواری است. بنابر این تمامی شرکت کنندگان در این مراسم باید از اصول امنیتی لازم نسبت به حضور خود درکشور عراق آگاه باشند. بر این اساس استفاده از وسایل حمل و نقل از جمله اتوبوس، ماشین‌های شخصی، کامیون و تریلی در مسیر‌های موجود باید به طور دسته جمعی انجام شود  تا افراد با همراهی هم شرایط امنیتی بهتری را برای خود فراهم کنند.


مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت خاطر نشان کرد: براساس حجم گسترده زائران در پیاده روی اربعین توصیه می‌کنیم خانم‌ها از سفر به طور انفرادی جلوگیری کنند بنابر این جهت اطمینان بیشتر حضور محارم به همراه بانوان یکی از اقدامات لازم جهت آسایش زائران دراین ایام محسوب می‌شود.


وی در خصوص وظیفه سازمان حج و زیارت در مراسم پیاده روی اربعین یادآور شد: تنها وظیفه سازمان حج و زیارت صدور ویزا، ثبت نام و مباحث بیمه و درمان زائران است که بنا بر مصوبه ستاد مرکزی اربعین خدمات لازم در این زمینه‌ها تعریف شده و تمامی قرارداد‌های لازم با سازمان حج و زیارت بسته شده است.


نظافتی با تأکید بر وظیفه سازمان حج و زیارت دربخش بیمه و درمان گفت: مبلغ ۱۶ هزار حق بیمه دریافت شده از زائران به تأیید ستاد مرکزی اربعین رسیده است ودر بیمه مرکزی که مسئولیت نظارت بر این گروه را بر عهده دارد نیز مدارک لازم در این زمینه موجود است.این درحالی است که محاسبات و ارقامی دروغین درباره هزینه‌های بیمه ودرمان زائران درفضای مجازی منتشر شده که با واقعیت امر تناسبی ندارد.
مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت عنوان کرد: درسال گذشته از ۲.۵ میلیون زائر ایرانی درمراسم پیاده روی اربعین، حدود ۱ میلیون و ۶۰ هزارنفر در سامانه سماح ثبت نام کرده و مابقی زائران بدون بیمه و تحت نظر مراکز متفرقه وارد کشورعراق شده بودند.


وی اذعان داشت: بی توجهی زائران به هشدار‌های سازمان حج و زیارت نسبت به ثبت نام در مراکز مورد تأیید عواقب جبران ناپذیری را به همراه دارد بر این اساس می‌توانیم به حادثه شهادت ۷۰ زائر ایرانی در منطقه حله عراق اشاره کنیم که در طی مراسم اربعین سال گذشته این افراد مورد حملات تروریستی قرار گرفتند که از این بین تنها دو زائر تحت پوشش بیمه قرار گرفته و ۶۸ شهید دیگر به علت عدم ثبت نام در مراکز مورد تأیید سازمان حج و زیارت، از بیمه زائران محروم شدند.


نظافتی در راستای پیگیری بیمه دو شهید حادثه تروریستی حله عراق گفت: مبلغ ۱۹۶ میلیون تومان به دو شهید تحت پوشش بیمه تعلق گرفت و در مدت زمان کوتاهی به خانواده‌های آن‌ها پرداخت شد، اما متاسفانه ۶۸ شهید دیگر به علت سهل انگاری در ثبت نام، حمایت بیمه‌ای شامل این افراد نشد.


وی افزود: درحال حاضر ۵۶۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت کرده‌اند و پیش بینی می‌کنیم این تعداد به ۱ میلیون نفر افزایش یابد بنابراین تنها این تعداد از افراد تحت پوشش ستاد مرکزی اربعین قرار می‌گیرند و مابقی که از طریق دفاتر و بیمه‌های دیگر دراین مراسم شرکت می‌کنند درآماروارقام ستاد اربعین محاسبه نشده و مورد تأیید این ستاد نیست.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *