تلاش برای ثبت جهانی مجموعه ازبکی

12:38 - 02 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۰۷۷۹
برنامه نقشه‌برداری، عکس‌برداری هوایی، گمانه‌زنی و تعیین عرصه و حریم مجموعه سایت باستانی ازبکی استان البرز به‌دلیل اهمیت بالا و وسعت منحصربه‌فرد محوطه از تیرماه تا کنون در حال انجام است.
تپه ازبکیبه گزارش گروه جامعه ، روح‌الله یوسفی زشک سرپرست هیئت باستان‌شناسی گفت: گام نخست آن یعنی نقشه‌برداری و عکاسی هوایی با استفاده از پهباد انجام شد که در جریان آن حدود 190میلیون نقطه برای تهیه نقشه توپوگرافی تعیین  و کل مجموعه به شبکه‌های صد متری تقسیم شد.

وی با اشاره به وسعت حدود 200 هکتاری  مجموعه تپه‌های ده‌گانه ازبکی افزود: در مرحله بعد پروژه وارد فاز پیمایش دقیق مجموعه شد که در این فاز کل خرده سفال‌های پراکنده پیرامون تپه‌ها و سطح 200 هکتار پیمایش و نقطه‌گذاری و تمام داده‌ها در نرم‌افزار تخصصی پیمایش ثبت و نقطه‌گذاری شد.

این باستان‌شناس  با اشاره به این نکته که  همزمان با این مرحله فاز سوم گمانه‌زنی به‌صورت مته حفاری دستی انجام  گرفت افزود: بهره‌مندی از اوگر دستی (Hand Auger) با مته‌ها و تیغه‌های در اندازه‌های گوناگون و بازوهای قابل افزایش تا شش متر می‌تواند در تعیین عرصه و حریم تپه‌های باستانی،مفید و سودمند واقع شود.

به گفته او، در این روش مته با نیرویی که از چرخش دست حاصل می‌شود خاک را پاره کرده و به لایه‌های زیرین فرو رفته و ضمن فشرده کردن  خاک شواهد استقراری را  به‌صورت یک برش لایه‌نگاری مینیاتوری در معرض دید پژوهشگر قرار می‌دهد.

این باستان‌شناس اظهار کرد: در این مرحله از  پژوهش حدود 250 نقطه مورد اوگر زنی قرار گرفت و در نرم افزار یاد شده ثبت شد.

یوسفی زشک با بیان اینکه در فاز چهارم در کنار گمانه‌های مته دستی، گمانه‌زنی به‌صورت سنتی در حال انجام است گفت: بخش شرقی و شمالی تپه ازبکی، جنوب مارال تپه و چهار جهت تپه جیران و یان تپه به سرانجام رسید که نتایج قابل توجهی از گمانه‌زنی‌ها به‌دست آمد که نشان می‌دهد حریم و عرصه مجموعه ازبکی دستخوش تغییرات زیادی شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *