الکل چه بلایی بر سر جنین می آورد؟

19:30 - 01 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۰۵۷۵
جنین‌های الکلی، دچار مشکلاتی هستند که در سونوگرافی مشخص می‌شود. عقب‌ماندگی و نقایص رشد از عوارض آن است که پس از تولد تا پایان عمر ادامه می‌یابد.

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ،  فیروزه جعفری روان‌پزشک با بیان اینکه الکل، عوارض و مشکلاتی را برای کودکان به وجود می‌آورد، افزود: عوارض الکل از ابتدای مرحله جنینی تا کهنسالی ایجاد می‌شود. در همه این مقاطع، الکل بر روی جسم و روان تاثیر زیان‌آوری دارد و مشکلات متعددی را به وجود می‌آورد.

 

وی با بیان اینکه معمولا مصرف الکل در بزرگسالان، بیشتر و در سنین کودک و نوجوان، کمتر دیده می‌شود، ادامه داد: در یک تقسیم‌بندی جدید، مضرات الکل بر اساس سن مشخص شده‌اند. فرد، از دوره جنینی در معرض خطر مصرف الکل قرار می‌گیرد و به عنوان جنین الکلی مطرح می‌شود.

 

این روانپزشک در خصوص جنین الکلی تاکید کرد: جنین الکلی جنینی است که مادرش هنگام بارداری الکل مصرف می‌کند و الکل از طریق خون و جفت به جنین وارد می‌شود. جنین های‌الکلی، دچار مشکلاتی هستند که در سونوگرافی مشخص می‌شود. عقب‌ماندگی و نقایص رشد از عوارض آن است که پس از تولد این نقص تا پایان عمر ادامه می‌یابد.

 

وی با بیان اینکه نوزادی که از مادر الکلی به دنیا می‌آید بیشتر، دچار نقص‌های جمجمه و صورت می‌شود، افزود: سرکوچک، یکی از عوارض بارز جنین الکلی است . شایع‌ترین اختلالات در این جنین‌ها اختلالات قلبی است که نیاز به عمل جراحی‌های سنگین دارد. همچنین نقص‌های مغزی که معمولا باقی می‌مانند و حتی ممکن است در ظاهر کودک، به رغم درمان‌ها نشان داده شود .

 

جعفری با تاکید بر اینکه نقص‌های ناشی از مصرف الکل بر جنین، عمدتا نقایص ساختاری‌اند و موجب کاستی در رشد قلب یا مغز می‌شوند، گفت: مادرانی که در ماه‌های اول جنینی، الکل مصرف بکنند جنینشان الکلی می‌شود و این نقص‌هایی که برشمردیم ایجاد می‌شود.

 

وی ادامه داد: الکل روی سیستم باروری هم تاثیر می‌گذارد و خانمی که الکل مصرف می‌کند اصلا متوجه بارداری خود نمی‌شود زیرا مصرف الکل، سیکل ماهیانه را به هم میزند و زمانی متوجه بارداری می‌شود که الکل اثر خود را گذاشته است.

 الکل چه بلایی بر سر جنین می آورد؟

این روان‌پزشک در ادامه تصریح کرد: بنابراین، خانم‌های بارداری که الکل مصرف می‌کنند در ابتدا نمی‌دانند باردارند و مصرف الکل روی جنین اثر می‌گذارد. خانم ها در سن باروری نباید الکل مصرف کنند.

 

وی در خصوص عوارضی که در حوزه‌های دیگر برای جنین اتفاق می‌افتد، تاکید کرد: الکل، علاوه بر از آسیب‌رساندن به مغز جنین، موجب اختلالات روانی نیز می‌شود. ازجمله اختلال بیش‌فعالی. این اختلال، فرد را مستعد الکل می‌کند و اختلالات ضد اجتماعی را شدت می‌دهد .

 

جعفری با بیان اینکه ارتباط الکل و جنین الکلی ادامه دارد و در دو مقطع سنی، مشکلات جدی‌تری ایجاد می‌کند، گفت: کودکان دو سه ساله را تهدید می‌کند. ویژگی کودک در این سنین این است که به همه چیز دست می‌زند و آن را امتحان می‌کند. در این وضعیت ممکن است با فراهم بودن الکل، بدون اینکه بداند چیست، آن را بخورد.

 

وی در ادامه افزود: با خوردن الکل، کودک به سرعت دچار مسمومیت می‌شود و آثار مخربی روی کبد و کلیه کودک می‌گذارد، مشکلات قلبی پیدا می‌کند و ممکن است تشنج کند. گاهی موجب مرگ کودک نیز می‌شود.

 

جعفری با اشاره به اینکه کودکان شش هفت ساله را نیز تهدید می‌کند، تاکید کرد: ویژگی کودکان در این سنین، کنجکاوی آنهاست به اینکه بدانند مادر و پدر چه کاری انجام می‌دهند و با آگاهی از رفتار والدین تاثیر می‌گیرند و در روند مصرف الکل پدر و مادر قرار می‌گیرند و به آن گرایش می‌یابند.

 

این روان‌پزشک در پایان اظهارداشت: هرچه سن شروع مصرف الکل، پایین‌تر باشد احتمال اعتیاد بیشتر می‌شود و کبد و کلیه و… بیشتر، آسیب می‌بینند .

منبع: بهداشت نیوز


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *