بارزانی و تعلیق یک اشتباه استراتژیک

10:31 - 03 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۰۵۵۴
مدتهاست شاهد حضور مستشاران صهیونیستی، آمریکایی، عناصر ضدانقلاب و گروه های تروریستی در کردستان عراق بودیم با تذکراتی که بارها به آقای بارزانی داده شده اما متاسفانه ایشان یک اشتباه استراتژیک را مرتکب شده و زمینه سازی برای تجزیه عراق را فراهم کرد که هم اکنون هم با بیانیه ای این همه پرسی را تعلیق کرده‌اند.

همه نقشه های بارزانی و متحدانش  برای تشکیل کردستان بزرگحسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل غرب آسیا در یادداشتی که در اختیار قرار داد، نوشت: در خصوص کردستان عراق باید به نقشه‌ها و سناریوهایی که سالهاست توسط آمریکا وصهیونیست‌ها در منطقه درحال پیاده سازی است، نگاهی کرد.

سه سناریوی اسلام، ایران و شیعه هراسی را صهیونیست‌ها در منطقه طراحی و بر این اساس سعی کردند روی نقاط بحرانی و مناطقی که امکان ایجاد غده‌های سرطانی تکثیر شده مانند صهیونیست‌ها در منطقه دارد را سرمایه گذاری کنند.

آنها در راستای پیاده سازی اهدافشان در منطقه اقدام به ایجاد یک محور عربی – غربی – عبری کردند که در این راستا عربستان و رژیم صهیونیستی و آمریکا مسئولیت کار را به عهده گرفتند و عملا عربستان به عنوان یک اهرم نظامی با ایجاد جنگ های نیابتی در منطقه این سه ماموریت را دنبال کرد.

 در بحث اسلام هراسی ظهور و بروز گروه‌هایی مثل وهابیت، داعش، القاعده و گروه های تروریستی در منطقه یکی ازشواهد این مدعاست که آنها اقدام به تشکیل گروههایی کردند که چهره‌ای خشن، زشت و غیر واقعی از اسلام ارائه دهد.

در قسمت شیعه هراسی نیز با ایجاد جنگ‌های قومی، قبیله‌ای، قومیتی، مذهبی بین شیعه و سنی منطقه را به آشوب بکشانند و درعراق، سوریه ، ‌لبنان و فلسطین به دنبال این سناریو حرکت کردند و با ایجاد اختلافات و جنگ‌های داخلی سعی کردند این اقدامات را دنبال کنند.

در بحث ایران هراسی هم شاهد این هستیم که رژیم صهیونیستی برای اینکه سلاح‌های غربی را به سمت خلیج فارس گسیل کرده و جنگ‌های منطقه‌ای راه بیندازد، با دلارهای نفتی، متحد خود، آمریکا را ثروتمند کند و همچنین با از بین بردن ارتش‌های اسلامی در سوریه، عراق، لیبی، مصر و یمن سعی کند دیوارهای امنیتی خود را توسعه دهند. در این راستا آمریکا نیز همه سیستم‌های امنیتی خود را بکار گرفته است.

اما برخی نقاط در این منطقه آمادگی داشتند تا از این فرصت برای ایجاد یک اسرائیل دوم درمنطقه اقدام کنند. هم اکنون خانواده طالبانی اسناد و مدارکی افشا کرده‌اند که آقای بارزانی داعش را تشویق به ایجاد و تحرک در عراق کرده تا با کمک رژیم صهیونیستی کردستان بزرگ را تشکیل دهند و نفت کرکوک را در اختیار بگیرند و به تجزیه عراق که یکی از مهمترین بخش‌های سیاست‌های آمریکا وصهیونیست‌ها در منطقه است، دست یابند.

در کردستان عراق سالهاست که این نوع رفتار تجزیه طلبی را شاهدیم و با توجه به زمینه سازی هایی که در این منطقه برای تشکیل کردستان بزرگ دیده شده بود، مدتهاست شاهد حضور مستشاران صهیونیستی، آمریکایی، عناصر ضدانقلاب و گروه های تروریستی در کردستان عراق بودیم با تذکراتی که بارها به آقای بارزانی داده شده اما متاسفانه ایشان یک اشتباه استراتژیک را مرتکب شده و زمینه سازی برای تجزیه عراق را فراهم کرد که هم اکنون هم با بیانیه ای این همه پرسی را تعلیق کرده اند.

هم دولت مرکزی عراق و هم مردم این کشور از ابتدا مخالف این همه پرسی و نیز تجزیه کردستان عراق بودند. در خود اقلیم کردستان گروه‌های کرد و در کنارشان ترکمن‌ها، عربها، مسیحیان و دیگران حاضر نیستند که از عراق جدا شوند به خاطر اینکه مرزهایی با ترکیه، سوریه و ایران دارند که با جداسازی، عملا در یک زندان بزرگ محصور خواهند شد و هیچ دسترسی به آبهای آزاد ندارد و عملاً هم دیدیم با اعلام نتایج رفراندوم مرزهای ترکیه، سوریه ، ایران و عراق بسته شد و عملاً بارزانی چاره‌ای جز تسلیم شدن نداشت اما چاره جویی کرد در بحث کرکوک و عدم خروجش که با ارتش عراق، حشد الشعبی وگروه‌های مقاومت رو به رو شد و به سادگی کرکوک و مناطق نفتی مهم آزاد شد و عملاً بارزانی آرزوهای خود را از دست داد.

بارزانی اقرار کرد که عملاً خیلی از گروه‌های کردی با آنها همکاری نکردند و متاسفانه این اقدام بارزانی تبعات زیاد دیگری هم داشت از جمله اختلافی که ایجاد شده و در حال تبدیل شدن به جنگ کرد – کرد است.

اختلافات مرزی با ایران،‌ ترکیه و عراق بحران جدیدی را در منطقه ایجاد کرده و به نظر می رسد اگر آمریکاییها به دنبال این هستند تا با ایجاد نقاط بحرانی مثل اقلیم کردستان نسبت به حفظ داعش و بحران در منطقه اقدام کنند، هم اینک با هماهنگی کشورهای همسایه با اقلیم کردستان، عملا این هدفشان کور شد ه و راه به جایی نبرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *