حاج آقا مصطفی به تعبیر حضرت امام(ره)، امید آینده اسلام بود

11:55 - 01 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۰۳۸۰
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس مجلس گفت: تعبیر حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه ایشان امید آینده اسلام بود حرف بزرگی است؛ امام راحل اهل غلو در مورد دوستان ودشمنان نبود اما اینکه در مورد حاج آقا مصطفی فرمودند امید آینده اسلام بود معنایی در آن نهفته است.

حاج آقا مصطفی به تعبیر حضرت امام(ره)، امید آینده اسلام بودبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، علی لاریجانی در همایش بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت آیت الله حاج سید مصطفی خمینی با قدردانی از دست اندرکاران این بزرگداشت گفت: برای نسل امروز کشور ضرورت داشت با شخصیت مهم حاج سید مصطفی خمینی بیشتر آشنا شود.

رئیس مجلی شورای اسلامی ادامه داد : چند روز گذشته که حاج سید حسن خمینی با بنده تماس داشتند به ایشان گفتم حدود بیست سال پیش بزرگداشتی برای شهید آیت الله سید مصطفی خمینی برگزار شده، و باید زودتر از اینها برای چنین شخصیت ممتازی بزرگداشتی در کشور برگزار می شد تا ابعاد شخصیتی، علمی، سلوک سیاسی و مجاهدانه ایشان به مردم بیشتر معرفی می‌شد.

لاریجانی افزود: حاج سید مصطفی خمینی زندگی پر ماجرایی چه در قم و چه در نجف داشتند و این ماجراها از ایشان شخصیت آبدیده ای ساخت.

وی ادامه داد : امام راحل درباره حاج سید مصطفی خمینی فرمودند ایشان امید آینده اسلام بود که این حرف خوبی است، چرا که امام خمینی(ره) اهل غلو چه در مورد دوستان و چه در مورد دشمنان نبودند و همیشه در اندازه صحبت می کردند، بنابراین اینکه درباره حاج مصطفی چنین جمله ای فرمودند بیانگر معنایی پرنغز است.

رئیس نهاد قانونگذاری گفت: وقتی درباره صحبت های امام خمینی(ره) که از صدا و سیما پخش می شود تامل می کنم، به این نکته می رسم که ایشان در انتخاب واژگان دقت داشته اند و شاید سنگین ترین سخن امام راحل در این زمینه بود که بیان داشتند آمریکا شیطان بزرگ است . شاید کسی در آن زمان این موضوع را باور نداشت.

لاریجانی افزود: یک نهضت وقتی زنده است که فدایی های با بصیرت و با تدبیر داشته باشد.

رئیس نهاد قانونگذاری ادامه داد: در خصوص موضوع آمریکا زمانی با ماهاتیر محمد، نخست وزیر وقت مالزی صحبت‌هایی داشتم و وی گفت آمریکا یک گاو شیرده است که شما شاخ آن را گرفته‌اید البته استدلال درستی نبود چرا که حتی اگر یک حیوان شیرده باشد اما اهلی نشود نمی‌شود شیر آن را دوشید و همین ساده نگری‌ها بعدها مشکلاتی را برای کشور مالزی ایجاد کرد.

لاریجانی با اشاره به سفر اخیرش به کشور روسیه گفت: اخیرا در سن‌پترزبورگ یکی از روسای مجلس کشورهایی که با آمریکا خیلی ارتباط دارد در جلسه به من گفت آمریکایی‌ها شیطان هستند، همان جا به یاد صحبت‌های امام راحل درباره آمریکا افتادم که چطور پس از گذشت سال‌ها یک رئیس مجلس کشور خارجی در مورد آمریکایی‌ها همان حرف را می‌زنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: چندی پیش کتابی که درباره زندگی شاملو می‌خواندم بخشی از کتاب درباره سفر ایشان به آمریکا اشاره‌هایی داشته که در آن زمان که آمریکا را اعلام می کردند مهد دموکراسی است، در کتاب نقل می‌شود که مصاحبه‌ای قرار بود با یکی از خبرنگاران بسیار مشهور در آمریکا انجام بدهند و ایشان گفته بود من صحبت‌هایی در مصاحبه خواهم داشت که شما آیا آن را پخش می‌کنید؟ و آنها گفته بودند پخش می‌کنیم و در آن مصاحبه اشاره به ظلم‌های آمریکایی در منطقه آسیا و مسائل حقوق بشر می‌شود.

وی ادامه داد: رهبران صدر انقلاب اسلامی که یکی از آنان مرحوم حاج سید مصطفی هستند ویژگی‌های خاص و ممتازی داشتند و برای اسلام سکوت می‌کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: رهبران صدر انقلاب اسلامی مانند شهید مطهری، شهید بهشتی و شهدای محراب که جزو حواریون امام راحل بودند و برخی از آنان که از هنوز در قید حیات هستند مانند امام خمینی (ره) فدایی اسلام بودند و از همه هستی خود برای اسلام مایه می‌گذاشتند وهمچنین از آبروی خود مایه گذاشتند.

لاریجانی تصریح کرد: در خاطرات مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی این نکته آمده است که ایشان به امام خمینی(ره) گفتند من حاضرم ختم جنگ را اعلام کنم و شما مرا محاکمه کنید اما امام خمینی(ره) بزرگوار بودند و خودشان این موضوع را به جان خریدند و آن تعبیر را مطرح کردند.

وی ادامه داد: بسیاری از رهبران صدر انقلاب اسلامی تلاش کردند و شخصیتی مانند شهید بهشتی در زمان حیاتشان آماج تلخ‌ترین تهمت‌ها بود و این تهمت ها نه تنها از سوی منافقینی مانند بنی صدر بلکه حتی از سوی دوستان انقلاب و حتی طرفداران ولی فقیه نیز عنوان می شد که البته تعبیرات سنگین و نابجایی مانند انحصارطلب و دیکتاتور و حتی لفظ نادرستی راست پوتین را به کار می بردند اما شهید بهشتی عزیز صبور بودند و آبروی خود را با خدا معامله کردند و این فدایی بودن در اینجا معنا پیدا می‌کند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در همان هوای غبارآلود که درباره شهید بهشتی ایجاد شده بود بنده به خدمت ایشان رفتم البته در آن زمان جریان منافقین در رادیو و تلویزیون فضایی ساخته بودند که نمی‌گذاشتند سخنرانی ایشان پخش شود، در زمانی که به خدمت شهید بهشتی رفتم با ایشان به جایی برای ایراد سخنرانی رفتیم و مضمون سخنرانی نیز درباره مشکلات انقلاب بود اما چند نفر در آن جلسه تهمت می‌زدند و می‌خواستند جلسه را بر هم بزنند اما ایشان صبور بود و با آبروی خود می‌خواست از انقلاب صیانت کند. شهید سید مصطفی خمینی نیز اینگونه بودند.

لاریجانی ادامه داد: حاج مصطفی خمینی بعضی از مسائل پشت صحنه را ساماندهی می‌کردند و بعدها نیز حاج احمدآقا این کار را برای موفقیت انقلاب انجام دادند که البته کارهای آنان پنهان بود و در پس خورشید پیشوای انقلاب دیده نمی‌شد و البته نمی‌خواستند هم دیده شود ولی ما باید این موضوعات را بدانیم چرا که این عزیزان خیلی از مسائل را سهل و ساده حل می کردند.

وی در این رابطه افزود: پس از انقلاب اسلامی یک زمانی امام راحل یک عبارت سنگین را راجع به یک روحانی به کار بردند که آن روحانی ساکت شدند البته سنگینی عبارت زلزله سیاسی به وجود آورد اما همان شب حاج احمدآقا خمینی و یکی از دوستان به منزل آن روحانی رفتند و با ایشان غذا خوردند و صحبت کردند تا وی نگرانی نداشته باشد بنابراین حکومت کردن یک ظاهری دارد که باید انجام شود و همچنین یک عده فدایی می‌خواهد که کارها را انجام بدهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شهید حاج سید مصطفی خمینی شخصیت بسیار ممتازی بودند و یک نهضت وقتی زنده است که اینگونه فدایی‌های با بصیرت و با تدبیر داشته باشد. منهج اینها، این بود که اصالت روحانیت و فقاهت حفظ شود، امام بارها درباره روحانیت و فقه جواهری صحبت کردند.

لاریجانی ادامه داد: در درگیری‌ قبل از پیروزی انقلاب و کشمکش‌هایی که درباره روحانیت اسلام صفوی و اسلام علوی مطرح می‌شد گاهی برخی از جوان‌ها که عاشق اسلام بودند تصور می‌کردند افرادی مانند مرحوم مجلسی منهج اسلام صفوی هستند اما ابوذرها هستند که اسلام را حفظ می‌کنند، امام راحل در سخنرانی بعد از شهادت حاج سید مصطفی اظهار کردند از اول اسلام روحانیون نقش موثری داشتند و روحانیون، فقه و احکام سیاسی‌ اسلام را با زحمات طاقت‌فرسای حفظ کردند.

وی افزود: در اسلام غنی‌ترین فقه، فقه شیعه است، زمان اول اسلام علمای شیعه بودند که احکام را جمع کردند، امام راحل فرمودند طایفه‌ای از علما از مقاماتی گذشته‌اند و به بعضی سلاطین متصل شده‌اند و برای ترویج اسلام و مذهب تلاش می کردند و آخوند درباری نبودند و این اشتباهی است که مطرح می‌شود چرا که این روحانیون اهداف سیاسی در نظر داشتند و به محض اینکه به گوش کسی رسید که مرحوم مجلسی یا شیخ بهایی نباید این خیال مطرح شود که آنان به دنبال جاه و مقام در دربار بودند چرا که این روحانیون مجاهده نفسانی داشتند، در زمان ائمه نیز کسانی برای خدمت به شیعه به بعضی از مقامات مرتبط می‌شدند اما نباید فراموش کرد اینگونه ارتباطات به معنی درباری شدن نیست بلکه به معنی آدم سازی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: امام راحل در خصوص شئون مختلف روحانیت صحبت‌های زیادی داشتند، برای موفقیت اسلام باید روحانیت اصیل و فقه جواهری جلودار باشد چرا که عبارات امام خمینی(ره) در این رابطه روشن است.


لاریجانی ادامه داد: باید از امام و یاران ایشان قدردانی کرد و به این موضوع توجه کرد که شاید تشیع بیشترین توجه را به عقلانیت دارد. برخی‌ها خود را از یافته‌های فلسفی دور می‌کنند اما در فکر یاران اصیل امام خمینی مانند شهید مطهری و حاج سید مصطفی خمینی قرائتی از دین مورد قبول است که در آن پایه‌های عقلانی مستحکم باشد که ویژگی بسیار مهمی است.

وی تصریح کرد: در آن زمان گروهی از روشنفکران جامعه تحت تأثیر مسائل احساسی بودند اما یک گروهی هم در مواجه با پدیده‌های مختلف برخورد عقلانی داشتند که می‌توانستند در مقابل مشکلات تاب بیاورند. شهید مطهری بیان می کردند که ما باید به آزادی فکر در انقلاب اسلامی توجه کنیم.

لاریجانی ادامه داد: جامعه ای که تفکر دینی آن از مبانی فلسفی و عقلانی برخوردار نباشد یا دچار تحجر می شود یا افراط گری. شما به خاطر دارید امام خمینی چه دل خونی از تحجر داشتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: داعشی‌ها نمی‌گویند ما دین نداریم، برداشت آنها از دین اشتباه است چرا که عقلانیت در آنها رسوخ نکرده است،در فلسفه اسلامی هیچ وقت بین عقل و وحی آن طور که در غرب مطرح می‌شود مغایرت و تقابل وجود نداشته است.
 
لاریجانی با اشاره به دقت نظر فلسفی در نوشتار و تفکر حاج سید مصطفی خمینی ادامه داد: قدرت نقادی حاج سید مصطفی قوی بود و در مورد مباحث مختلف از عقلانیت استفاده می‌کردند. اگر روحیه حماسی در بستر عقلانیت پرورش نیابد هر چند که احساس و اغراض زودگذر ایجاد می‌شود و به منافع ملی لطمه می‌زند.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این نشست‌ها به توسعه اندیشه و مسلک امام خمینی (ره) کمک کرده به نحوی که نهضت و مسلک ایشان برای تداوم و حفظ انقلاب به جامعه بیشتر معرفی شود.

پایان پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *