قیمت مراکز اقامتی کرمانشاه ایام اربعین تغییر نمی‌کند/ آفت جهانی به نخلستان‌های جنوب رسید/ نخستین ایر تاکسی کشور در بجنورد

12:15 - 01 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۰۳۷۵
قیمت مراکز اقامتی کرمانشاه ایام اربعین تغییر نمی‌کند، آفت جهانی به نخلستان‌های جنوب رسید، نخستین ایر تاکسی کشور در بجنورد و ... را در بسته خبری «در استان‌ها چه خبر» دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، قیمت مراکز اقامتی کرمانشاه ایام اربعین تغییر نمی‌کند، آفت جهانی به نخلستان‌های جنوب رسید، نخستین ایر تاکسی کشور در بجنورد و ... را در بسته خبری «در استان ها چه خبر» دنبال کنید.

قاتل پنهان نخیلات کشور!/ آفت جهانی به نخلستان های جنوب شرق رسید

راه دانا: خشکسالی های طولانی و عدم دسترسی به منابع آب در سیستان و بلوچستان از مهمترین تهدیدهای بخش کشاورزی در این استان مرزی و محروم به شمار می رود اما در این میان شیوع آفات قرنطینه ای نیز موجب شده تا اندک باغات کشاورزی این منطقه نیز با خطر نابودی روبه رو شود، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در آخرین گزارش خود، ضمن هشدار درباره شیوع آفت سرخرطومی خرما در نخلستان های جهان، اعلام کرد که در 10 سال گذشته آفت سرخرطومی خرما به یک چالش جهانی تبدیل شده است. سوسک سرخرطومی حنایی خرما که با عنوان سرخرطومی آسیایی یا شپشه نخل ساگو نیز شناخته شده، نوعی سوسک جونده است از مهم‌ترین آفات نخیلات در قاره‌های آسیا، آفریقا و اروپا به شمار می رود و در سال 1369 با نهال‌های آلوده‌ وارداتی از کشور عمان وارد ایران شد و برای نخستین بار وجود آن، بر روی درختان خرمای شهرستان سراوان در سیستان و بلوچستان به ثبت رسید. این حشره در اصل بومی مناطق استوایی آسیا است که به دلیل عدم رعایت مسائل قرنطینه ای به آفریقا و اروپا نیز راه یافته است و در سال ۱۹۸۰ در سواحل دریای مدیترانه مشاهده شد و در سال ۱۹۹۴ برای اولین بار در اسپانیا ثبت شده و در فرانسه در سال ۲۰۰۶ همچنین این حشره در ایتالیا، مراکش، تونس، و دیگر کشورهای آفریقایی شمالی جزو آفات مهم قرار دارد، این سوسک حتی با گذر از اقیانوس آرام خود را به قاره آمریکا رساند و با استفاده از همان قانون عدم رعایت مسائل قرنطینه ای توانست در ژانویه ۲۰۰۹ بسیاری از نخیلات و درختان موز و نارگیل کوراسائو را نابود کند. این حشره وارد تنه درخت خرما می‌شود و تونل‌هایی را در داخل تنه درخت خرما ایجاد می‌کند و بعد از بلوغ شروع به تخم‌گذاری می‌کند و قادر است تا بیش از ۲۰۰ تخم بگذارد و به سرعت تکثیر شود، تخمگذاری ماده‌ها غالباً در تاج نخل و در محل اتصال برگ‌های جوان به ساقه یا در قسمت های زخمی تنه انجام می‌شود، لارو سوسک حنایی می‌تواند سوراخ های به طول یک متر در تنه درخت خرما ایجاد کرده و پس از تضعیف و در نهایت مرگ یک درخت به سوی درخت دیگر پرواز می کند، این حشره، آفت مهم در نخلستان‌ها، از جمله نخل نارگیل، خرما و درخت پالم است اما بیشترین آسیب های گزارش شده از سوی این حشره برای درختان خرما بوده است.

قیمت مراکز اقامتی کرمانشاه ایام اربعین تغییر نمی‌کند/ آفت جهانی به نخلستان‌های جنوب رسید/ نخستین ایر تاکسی کشور در بجنورد


قیمت هتل‌ها و مراکز اقامتی کرمانشاه ایام اربعین تغییر نمی‌کند

مهر: به گفته نائب رئیس اتحادیه هتلداران استان کرمانشاه در ایام اربعین نرخ هتل ها و مراکز اقامتی در کرمانشاه تغییر نمی کند. ۲۸ مرکز اقامتی شامل ۱۶ مهمانپذیر، ۱۲ هتل و ۲ هتل آپارتمان در شهر کرمانشاه آماده پذیرایی از زائران اربعین است. علاوه بر مراکز فوق، در مسیر راه کربلا و شهرستان قصرشیرین ۱۸ واحد اقامتی، در سرپل ذهاب یک مرکز و پاوه و اسلام آباد غرب هریک دو مرکز اقامتی برای پذیرش زوار اربعین در نظر شده است.

نخستین ایر تاکسی کشور در بجنورد فعال می‌شود

ایرنا: این نخستین بار است که مجوز فعالیت ایرتاکسی در کشور صادر می شود و برای فعالیت ایرتاکسی در فرودگاه بجنورد، 2 فروند هواپیما خریداری شده است. خرید این هواپیماها در حال انجام اقدامات گمرکی است و با ارائه آموزش های لازم به خلبانان، تا یکی دو ماه دیگر اقدام به خدمات رسانی می کنند. ظرفیت این هواپیماها چهار نفر است و امید می‌رود پرواز این هواپیماها تا 2 ماه آتی آغاز شود. ایرتاکسی ها خدمات پروازی به شهرهای مختلف را ارائه می دهند و به نظر می رسد مورد استقبال قرار گیرد. ایرتاکسی‌ها در کشورهای اروپایی مورد رغبت قرار گرفته اند و اکنون رویکرد در این کشورها ایجاد باندهای کوچک به جای باندهای بزرگ و هزینه بر است. نخستین آموزشگاه خلبانی خصوصی شرق کشور در بجنورد دایر است و تا کنون پنج نفر در این آموزشگاه دانش آموخته شده اند.

قیمت مراکز اقامتی کرمانشاه ایام اربعین تغییر نمی‌کند/ آفت جهانی به نخلستان‌های جنوب رسید/ نخستین ایر تاکسی کشور در بجنورد


تحصیل بیش از 2 هزار دانش آموز افغان در خراسان جنوبی

با توجه به اینکه موقعیت مرزی و جغرافیایی استان خراسان جنوبی ایجاب می کند سکونت اتباع خارجی فقط در شهرستان های بیرجند و خوسف مجاز باشد، از مجموع دانش آموزان افغان، 2 هزار و 40 نفر در شهرستان بیرجند تحصیل می کنند. در بقیه شهرستان ها فقط آن دسته از دانش آموزان خارجی مجاز به سکونت هستند که یکی از والدین آنها ایرانی باشد. براساس آموزه های دینی، رویکرد نظام اسلامی از آغاز انقلاب تاکنون، همدردی با هر مظلوم و ستمدیده ای در هر نقطه از کره خاکی بوده و خراسان جنوبی از دیرباز مهد علم و دانش است که با توجه به 465 کیلومتر مرز طولانی با افغانستان، این استان بیشترین سهم را در پذیرایی از مهاجران افغان داشته است. دانش آموزان افغان در کنار دانش آموزان ایرانی مشغول تحصیل هستند و این موضوع به همفکری، همگرایی و همدلی منجر و از سوی دیگر تبادل فرهنگی بیشتر ی بین دانش آموزان ایجاد می شود. حدود 950 نفر از فرهنگیان به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ارتباط با تحصیل دانش آموزان افغان فعالیت می کنند.

تا 5 سال آینده؛ محلات پایتخت سنگ خاورمیانه خواهد شد

ایسنا: نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری نمایشگاه سنگ گفت: یکی از اهداف برگزاری این نمایشگاه شناساندن و معرفی ظرفیت‌های ویژه سنگ منطقه در بخش کانی‌ها، فرآوری، منابع انسانی و بازار است. یکی دیگر از اهداف نمایشگاه این است که ما با بازارهای مختلف آشنا شویم. حضور برخی تجار خارجی در این نمایشگاه توانست ما را با فضای بازارهای بین‌المللی آشنا کند و این امر اساسی برای دستیابی به هدف و زمینه ای برای برداشتن گام سوم است که در آن در بخش صادرات و توسعه اقتصاد غیر نفتی اقدامات مفیدی را انجام دهیم. از امروز تا 5 سال آینده هدف گذاری ما معرفی محلات و نیم‌ور به عنوان پایتخت سنگ خاورمیانه است و تلاش خواهیم کرد با ظرفیت‌های فوق العاده و توانایی‌های ویژه که در مجموعه شرکت مجری نمایشگاه و سایر فعالان سنگ وجود دارد این امر را تحقق بخشیم. زمانی که اولین نمایشگاه برگزار شد، محلات و نیم‌ور به عنوان پایتخت و قلب سنگ ایران در منطقه مطرح نبودند ولی امروز همه چشم ها در بخش سنگ به این منطقه دوخته شده است و این منطقه را به عنوان رکن سنگ کشور می شناسند.

کشف بیشتر تمدن هلیل در استان کرمان نیازمند توجه مسئولان

تا مدت‌ها چنین تصور می‌شد که کهن‌ترین تمدن جهان در سومر عراق پای گرفته است، اما کشف یک زیگورات عظیم با قدمت بیش از ۵۰۰۰ سال، آثار سنگی بسیار و همچنین کتیبه‌های آجری به خطی ناشناخته از منطقه جیرفت باعث شد باستان‌شناسان درباره دانسته‌ها و ادعاهای پیشین خود تجدید نظر کنند. در برابر این غنای تاریخی ما از اعتبارات و نیروی کارشناسی کافی برخوردار نیستیم. به عنوان نمونه این حوزه باید دارای چندین کارشناس باستان شناسی در گرایش های مختلف، کارشناس مرمت و یا حتی کارشناس حوزه گردشگری باشد. که متاسفانه این مهم محقق نشده است. در صورت وجود اعتبارات می توان این اعتبارات را صرف امور زیربنایی، مرمت قلعه ها، ابنیه ها و آثار تاریخی و یا صرف صنایع دستی کرد زیرا بسیاری از صنایع دستی منطقه مانند فرش گل سرخ اسفندقه که به نوبه خود یک شاهکار است و می‌تواند سهم بالایی در حوزه صنایع دستی و گردشگری منطقه داشته باشد فراموش شده است. برای جذب گردشگر در حوزه تاریخی و باستان شناسی باید چندین سال کاوش صورت گیرد تا آثاری برای عرضه وجود داشته باشد اما ما شاهد آنیم که آثاری مانند تپه باستانی کنارصندل چندین سال است که رها شده است و به عقیده من آمادگی بازدید را ندارد. کاوش این نیست که صرفا حفاری و پژوهش صورت گیرد و بعد رها شوند بلکه مسئله ای که اهمیت دارد حفظ این بقایا و آثار معماری و مراقبت های بعد از آن است و این مسئله باعث شده است که خود باستان شناس به خود اجازه کاوش گسترده را ندهد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *