اروپایی‌ها حق دخالت در امور دفاعی و اقتدار منطقه‌ای ما را ندارند/ پس از نقض برجام، ایران به هیچ‌گونه محدودیت برجامی پایبند نخواهد بود

8:56 - 01 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۰۱۲۱
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس «کمیته هسته‌ای» مجلس با بیان اینکه توصیه اروپایی‌ها نسبت به پایبندی آمریکایی‌ها به برجام کافی نیست، گفت: اروپایی‌ها تحت هیچ شرایطی حق ندارند در موضوع دفاعی و موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران دخالتی داشته باشند.

برجام دو جبهه داردحجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری درباره برجام و مواضع اروپا در این رابطه، گفت: برجام کلیتی دارد که اگر آمریکا از آن خارج شود (یعنی جزئی از آن برود) برجام هم از میان رفته است و در این صورت پایبندی ایران هم به برجام معنایی نخواهد داشت.

وی افزود: اگر آمریکا از برجام خارج شود جمهوری اسلامی ایران هم حق دارد به تعهدات خود در برجام عمل نکند.

رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه وقتی برجام نقض شود تعهدی برای طرف مقابل باقی نمی‌ماند، تأکید کرد: این مسئله را عقل، عرف، سیاست و عرصه بین الملل تأیید می‌کند بنابراین اگر برجام نقض شود تعهدی برای طرف مقابل باقی نمی‌ماند.

ذوالنور با بیان اینکه ایران تاکنون به همه تعهدات خود در برجام عمل کرده است، تصریح کرد: با این حال افکار عمومی باید به ما حق دهد که وقتی به همه تعهدات خود عمل کردیم و طرف مقابل به آن تعهدات عمل نکرد و حتی آن را نقض کرده و از آن خارج شد، ما دیگر نسبت به بایدها و نباید‌های بین‌المللی تعهدی نداشته باشیم لذا ما در آن صورت باید بر اساس منافع و تشخیص خودمان، عمل کنیم.

تکلیف اروپا
وی با بیان اینکه اروپا باید تکلیف خود را در قبال برجام روشن کند، اظهار داشت: اروپا گاهی درباره برجام مستقل عمل کرده و گاهی هم تسلیم خواسته‌های آمریکا بوده و از آن تبعیت کرده است لذا ما نمی‌توانیم بپذیریم که اروپایی‌ها در موضوع برجام از آمریکایی‌ها تبعیت کنند؛ اروپایی‌ها باید مستقل عمل کنند.

رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اروپایی‌ها در راستای استقلال عمل خود در برجام، نباید کاری به توان دفاعی و موشکی ایران داشته باشند، اضافه کرد: اروپایی‌ها نباید حق دخالت در امور ایران را داشته باشند، ما مستقل هستیم و مسائل دفاعی‌مان به خودمان مربوط می‌شود.

وی با اشاره به رویکرد اروپایی‌ها درباره مسائل موشکی ایران، گفت: اتحادیه اروپا اذعان می‌کند «ما از برجام دفاع می‌کنیم، ما به آمریکا توصیه می‌کنیم که به برجام پایبند باشد، اما با نگرانی و دغدغه‌های آمریکا مبنی بر حضورمنطقه‌ای و بحث موشکی ایران اشتراک نظر داریم»؛ این مسائل به اروپایی‌ها مربوط نیست که بخواهند درباره آن دخالت کنند.

توصیه اروپایی‌ها کافی نیست/ برجام دو جبهه دارد
ذوالنور با بیان اینکه ایران بر اساس منافع خود سعی می‌کند با همه در ارتباط باشد، تأکید کرد: اروپایی‌ها تحت هیچ شرایطی حق ندارند در موضوع دفاعی و موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران دخالتی داشته باشند.

رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه توصیه اروپایی‌ها نسبت به پایبندی آمریکایی‌ها به برجام کافی نیست، تصریح کرد: باید گفت: آمریکایی‌ها از طرف‌های مقابل هستند و اروپایی‌ها در جبهه آن‌ها قرار دارند، لذا برجام دو جبهه دارد و یک طرف ما هستیم و طرف دیگر ۵+۱. بنابراین آمریکا اگر توافق هسته‌ای را نقض کند انگار طرف مقابل ما دست به نقض عهده زده است که این مسئله شامل اروپا هم می‌شود.

وی با بیان اینکه اروپا باید مانع نقض برجام به دست آمریکا شود، گفت: اینکه اروپایی‌ها بگویند که «ما به آمریکا توصیه و سفارش می‌کنیم»، برای ما کافی نیست لذا اروپایی‌ها باید آمریکا را متقاعد کنند که به برجام عمل کند چرا که آن‌ها یک جبهه در مقابل ما هستند؛ بنابراین اگر اروپایی‌ها آمریکا را نسبت به رفتارش در برجام متقاعد نکند برجامی باقی نخواهد ماند و آن وقت است که ایران به تناسب نیاز خود حق دارد دیگر هیچ محدودیتی را نپذیرد.

ذوالنور با بیان اینکه NPT اذعان دارد که این حق ماست تا از فناوری هسته‌ای برخوردار باشیم، افزود: چرا ما فناوری هسته‌ای، غنی سازی و تعداد سانتریفیوژ‌ها را محدود کردیم؛ ما به خاطر برجام فناوری خود را محدود کردیم چرا که تعهدی دادیم و در قبال آن تعهد قصد داشتیم از امتیازاتی برخوردار شویم بنابراین اگر بنا باشد آن امتیازات را به ما ندهند قرار نیست ما دیگر محدودیت‌های برجام را بپذیریم.

اینکه برخی می‌گویند آمریکا نقض عهد کند ما با اروپا جلو می‌رویم، غلط است
رئیس «کمیته هسته‌ای» کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ما به سراغ سلاح هسته‌ای چه قبل از برجام و چه دربرجام و چه پس از برجام نرفته و نخواهیم رفت، بیان داشت: در دکترین دفاعی ما و طبق فتوای مقام معظم رهبری به کارگیری سلاح هسته‌ای حرام است البته اینکه ما می‌گوییم به چیزی پایبند نخواهیم بود این معنا را ندارد که از مسیر صلح آمیز آن خارج می‌شویم، خیر بلکه امروز آمده‌اند و گفته‌اند ما می‌توانیم در سال ۲۰ تن اورانیوم غنی سازی کنیم یا ۲۰ تن آب سنگین تولید کنیم لذا ما اگر توان ۱۰۰ تن را داریم پس از نقض برجام، قطعا به سراغ ۱۰۰ تن می‌رویم چرا که دلیلی ندارد خود را محدود کنیم.

وی افزود: همچنین اگر امروز به ما گفتند که ما حق غنی سازی ۳۰۰ کیلو اورانیوم در سال را داریم ما اگر می‌توانیم ۵ تن اورانیوم غنی سازی کنیم، حتما با نقض برجام همین کار را می‌کنیم.

ذوالنور با بیان اینکه پس از نقض برجام، ایران به هیچ گونه محدودیت برجامی پایبند نخواهد بود، گفت: اینکه برخی می‌گویند آمریکا نقض عهد کند ما با اروپا جلو می‌رویم، این حرف، حرف غلطی است و با سیاست خارجی، امنیت ملی و منافع ما سازگاری ندارد چرا که اگر آمریکا از برجام بیرون برود این مسئله بدین معنی است که طرف مقابل ما از برجام خارج شده است؛ یعنی اروپا هم رفته است لذا آمریکا وقتی از برجام خارج شود دیگر نمی‌گوید فی امان الله، به پای هم پیر شوید و خداحافظ... آمریکا از برجام خارج می‌شود تا هیچ تعهد و پایبندی در برجام نداشته باشد و برای نابود کردن برجام و روابط ما با کشور‌ها دست به کار شود.

آمریکا از برجام خارج شود اولین قدم ایران کنار گذاشتن پروتکل الحاقی است
رئیس «کمیته هسته‌ای» کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه آمریکا از برجام خارج شود سایه سنگین تهدید و تحریم را بر سر سیستم بانکی دنیا وکشور‌های دیگر حفظ می‌کند و نخواهد گذاشت ایران از مزایای برجام بهره‌مند شود، گفت: البته این مزایا هم که گفته می‌شود، مزایا نیست تنها آن چیزی است که دربرجام پیش‌بینی شده تا به صورت قطره چکانی از حقوق طبیعیمان برخوردار شویم نه اینکه صرفا چیز خاصی به ایران در موضوع برجام داده شود بنابراین باید گفت که ما مثل سایر کشور‌های عضو NPT یکسری حقوقی داریم و آن حقوق که باید بدون هیچ محدودیتی از آن برخوردار شویم به وسیله برجام محدود و قطره چکانی شده است و پس از نقض برجام قطعا آمریکا به دنبال این است که همین حقوق قطره چکانی هم به دست ما نرسد.

وی با بیان اینکه ایران در صورت نقض برجام و دست نیافتن به حقوق خود هیچ دلیلی برای پایبندی به برجام ندارد، تأکید کرد: دراین صورت ما تنها در قالب NPT با آژانس همکاری، همراهی و مشارکت خواهیم داشت؛ اما اینکه فراتر از NPT بیایم و پروتکل الحاقی را یک جانبه بپذیریم، جواب منفی است چرا که اگر آمریکا از برجام خارج شود اولین قدم ایران کنار گذاشتن پروتکل الحاقی و رژیم ویژه بازرسی‌ها خواهد بود. همچنین باید محدودیتی بین خود و آژانس آن هم درست بر اساس NPT و نه چیز دیگری ایجاد کنیم؛ یعنی ما نباید محدودیت‌های برجامی را داشته باشیم.

انتها پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *