‎خودروهای كلاسيك تعيين تكليف شدند

14:22 - 30 مهر 1396
کد خبر: ۳۶۰۰۸۲
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
بعد از کش و قوس های فراوان در مورد فرسوده شمرده شدن خودروهای تاریخی و کلاسیک، این خودروها از سوی نهاد های ذی ربط تعیین تکلیف شد.

‎وضعیت خودروهای كلاسيك تعيين تكليف شدبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، اگر چه کمیته کلاسیک فدراسیون موتور سواری و اتومبیلرانی تلاش کردند تا وجود این خودرو ها را باز تعریف کند تا شاید از نابودی آنها جلوگیری شود اما متاسفانه به دلیل درست مدیریت نکردن آن و تحمیل سلایق شخصی بجای منطق و ارائه نکردن طرح کارشناسی این کار به درازا کشید تا جاییکه این کش و قوسها به دولت رسید و بعد از چند سال، قوانینی در این مورد مصوب شد تا چهار چوب محدودیت خودروهای قدیمی مشخص شود و نتیجه آن مصوبه هیئت وزیران شد که شهریور ماه سال 95 تصویب شد.


‎در همین خصوص سلمان یارمحمدی مدیر اتومبیلرانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و همچنین دبیر کارگروه خودروهای تاریخی در گفتگو با خبرنگار با اشاره به اینکه آبان ماه سال 1386 هیات دولت براساس قوانین مرتبط با خودروهای فرسوده مصوبه و آیین نامه ای تحت عنوان اسقاط و خروج خودروهای فرسوده مطرح کرد گفت: « در آن دستور العمل مشخص نشده بود خودروهایی که قرار است از چرخه حمل و نقل خارج شوند کدام فرسوده هستند و کدام تاریخی و فقط تاکید شده بود همه خودروهای 25 سال به بالا فرسوده هستند»

یارمحمدی با بیان اینکه در آن زمان برخی افراد سودجو از شرایط سو استفاده کردند و خودروهای ارزشمند را از مالکان ناآگاه خریدند، اظهار کرد :« بنابراین با توجه به مراجعاتی که از سوی مالکان و دارندگان خودروهای قدیمی و تاریخی صورت گرفت، ما مجبور به مراجعه به نهادهای مرتبط مثل پلیس راهور ناجا، سازمان محیط زیست و ... شدیم و در صدد بر آمدیم جلوی از بین رفتن این خودروهای ارزشمند را بگیریم ».

 

وی با توضیح این مطلب که تنها نهادی که موزه های مرتبط با خودروهای تاریخی داشت بنیاد مستضعفان بود تاکید کرد: « ما به این نهاد و بخشهای دیگر نیز مراجعه کردیم و همچنین به طور غیر رسمی کمیته ای تحت عنوان کمیته خودروهای تاریخی در کانون جهانگردی و اتومبیلرانی تشکیل دادیم و تلاش کردیم جلوی از بین رفتن این خودروها را بگیریم  و در نهایت به این جمع بندی رسیدیم که لیستی از این خودروها تهیه کنیم » .

یارمحمدی با اشاره به اینکه این لیست به سازمان میراث فرهنگی تحویل داده شد و از آن طریق وزارت امور اقتصاد دارایی هم درگیر این کار شد افزود: در سال های 61 و 68 بعضی از مصوبات هیات دولت بود که مربوط به این خودروها بود که البته در آن مصوبات بیشتر خودورهای موزه ای مد نظر بود، نه خودروهای در حال تردد بر اساس آن لیست، بخشنامه ای در سال 88 برای 85 نوع از خودروهایی که بر اساس تبصره 13 نزدیک بود از چرخه خارج شوند، به تمام مراکز اسقاط خودرو صادر شد که طبق آن مشخص شد این خودروها پیش از کارشناسی، از چرخه خارج نشوند »

وی با بیان اینکه در دومین مرحله کمیته تشخیص داد آیین نامه های بر اساس عرف جهانی تهیه کند که بر قوانین داخل کشور نیر منطبق باشد، گفت « بعد از این مکاتباتی هم با پلیس راهور داشتیم که این آیین نامه از طریق آنها ابلاغ شود، اما با توجه به طولانی شدن روند ، تصمیم کمیته بر آن شد که این اتفاق از طریق سازمان میراث فرهنگی، به عنوان متولی امور فرهنگی و تاریخی کشور به هیات دولت برود، پس از آن در اردیبهشت ماه 89 آیین نامه تحت عنوان شناسایی و صیانت از خودروهای تاریخی مصوب و طی آن کارگروه تشکیل شد. « به گفته سلمان یارمحمدی پس از آن کار اجرایی آغاز شد تا اینکه در سال 93 برخی از نهادها مانند وزارت ورزش و جوانان اعتراض کردند و جلوی روند کار گرفته شد.


‎وی در پاسخ به این سوال که این خودروها از چه زمانی در کشور پلاک ملی دریافت کردند افزود: « رییس دایره شماره گذاری راهور ناجا از اعضای کارگروهی است که به آن اشاره شد. بنابراین با توجه به اینکه آنها میدانستند در این زمینه حساسیت ایجاد شده و احتمال صدمه دیدن این خودروها وجود دارد قرار شد تا زمانی که این خودروها شناسایی نشده اند و پلاک تاریخی دریافت نکردند برخی از آنها با روند بسیار کند پلاک ملی بگیرند و از چرخه خارج نشوند »

دبیر کارگروه خودروهای تاریخی با بیان اینکه تعیین تعین تکلیف خودروهای قدیمی که بالای 25 سال قرار دارند اما پلاک ملی دریافت کرده اند بر عهده راهور ناجا است گفت: « اینها دیگر در حیطه وظایف این نهاد است و طبق صلاحدید خود و بر اساس قوانین در این زمینه تصمیم گیری میکند» وی به ضروری نبودن دریافت گواهی معاینه فنی برای خودروهای تاریخی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در آیین نامه و برابر اعلام معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در آخرین کمیسیون دولت، قرار شد این خودروها معاینه فنی نداشته باشند.»

وی در پاسخ به این مطلب که در آیین نامه دولت بندهایی وجود داشت که باعث نارضایت هايي شده بود، اظهار کرد: بعد از اعتراضاتی که در سال 93 ایجاد شد، آیین نامه مجددا در معاونت حقوقی دولت بررسی شد و یکسری تغییرات در آن اعمال شد، ما هم تنها به عنوان مجری این قانون عمل میکنیم. اگرچه دولت در این آیین نامه دست کارگروه را باز گذاشت که بتواند برای مالکان این خودروها دستورالعمل بنویسد تا شرح چگونگی گرفتن پلاک، تردد، نقل و انتقالات، بازسازی و ... در این کارگروه بررسی شده و در مورد این تصمیم گیری شود ».

وی در این رابطه که این احتمالا مدیر دیگری می تواند از این آیین نامه به ضرر خودروهای تاریخی استفاده کند، اظهار کرد: « خود آیین نامه هیات دولت چنین اجازه ای را نمیدهد. از طرفی وظیفه کارگروه شناسایی و صیانت از خودروهای تاریخی است و در این چهارچوب امکان بروز برخوردی که به ضرر خودروهای تاریخی باشد، از بین میرود. برای شناسایی و گروهبندی این خودروها باید سازوکار مشخص شود »

یارمحمدی درباره محدودیتی که برای میزان تردد این خودروها تعیین شده است، توضیح داد هیچکدام از مالکان خودروهای تاریخی از این وسیله نقیله برای تردد روزمره استفاده نمی کنند، در غیر اینصورت این خودرو از دایره خودروهای کلاسیک خارج میشد. با این حال اگر قرار باشد این خودروها در ایونتهای بین المللی شرکت کنند، به کارگروه اعلام میکند و در چهارچوب قوانین کارگروه در جریان تردد بیشتر از حد مشخص شده این خودرو باشد. به طور کلی مالکان میدانند که خودروی آن ها از هر لحاظ با خودروهای دیگر متفاوت است».

وی با تاکید بر اینکه بحث اصلی ما حفظ تاریخ و فرهنگ کشورمان است، گفت: به محض آماده شدن سایت دبیرخانه، به زودی دستورالعمل ارایه پلاک تاریخی اجرا میشود. همچنین در آینده باشگاه بزرگی برای این خودروها تشکیل خواهد شد، متولیانی خواهند داشت و خواهند توانست حراجهای بزرگ برگزار کنند و تحت نظارت کارگروه و کارشناسان، خودروهای خود را به شکلی مناسب و منطقی قیمت گذاری خواهند کرد. ضمن اینکه خرید و فروش این خودروها برای خروج از کشور نیز ممنوع است.

سلمان یارمحمدی با اشاره به حاشیه هایی که در رابطه با کارکرد کارشناسان غیر اصلح مطرح است، با اشاره به اطلاعیه ای که در سایت کانون اعلام شده گفت ما هم گزارشهایی در این زمینه دریافت کرده ایم. و در حال بررسی آن میباشیم و همچنین در اطلاعیه در خصوص بعضی افراد سود جویی که با انتصاب خود به کانون جهانگردی و اتومبیل رانی اقدام به خرید و فروش خودرو ها تاریخی کردن و همچنین با گرفتن وجوهی تحت عنوان صدور شناسنامه تاریخی یا پلاک تاریخی یا کارشناسی و ... اقدام کرده اند ما از مردم خواستار شدیم تا در صورت مشاهده ضمن اعلام به دبیرخانه کارگروه با نیروی انتظامی هم تماس و گزارش کنند و همچنین اعلام کردیم که کارشناسی خودرو صدور شناسنامه و پلاک تاریخی فقط از طریق دبیر خانه کارگروه قابل پیگیری میباشد اما باید توجه داشت که کارگروه از کارشناسان مختلفی کمک میگیرد و گزارش همه این کارشناسان مجددا در کارگروه بررسی میشود، علاوه بر این ما از کارشناسانی هم استفاده میکنیم که این خودروها را به صورت کاملاً مخفیانه کارشناسی می کنند.

وی با اشاره به اینکه قصد داریم کانال و سایت اختصاصی ایجاد کنیم که اطلاع رسانی موثق از این طریق انجام شود اظهار کرد:«در ماده 2 آیین نامه هیات وزیران آمده کارگروهی با حضور نمایندگان تام الاختیار سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی، نیروی انتظامی، معاونت راهنمایی و رانندگی، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است و بر خلا ف آنچه گفته میشود، نامی از کمیته کلاسیک در این آیین نامه برده نشده است واین کمیته هیچ گونه مسولیتی و صلا حیتی در خصوص اجرا یا اعلا م موضوعات ندارد و هرگونه خبر گزارش یا اطلا عیه صرفا از طریق دبیرخانه و سایت کارگروه است ».

دبیر کارگروه خودروهای تاریخی با توضیح این مطلب که در نهایت بعد از جلساتی که تو کارگروه برگزار شد در ادیبهشت ماه سال96 دستورالعمل اجرایی توسط اعضای کارگروه تصویب گردید و در شرف ابلاغ به دبیرخانه کارگروه جهت اجرایی شدن بود، که در همان زمان این دستورالعمل مورد اعتراض مالکان قرار گرفت و ما بعد از اعتراضاتی که توسط مالکان این خودرو ها صورت گرفت اقدام به برسی ان وخواسته های مالکان کردیم و به همین دلیل جلوی اجرایی شدن آنرا در جهت بررسی مجدد گرفتیم وسعی بر ان کردیم که ارتباطات خود را با مالکان جهت بهبود روند کار و اصلاح و تغییرات این دستور العمل اجرایی در راستای خواسته های مالکان تا حدی که قانون بالا سری اجازه میداد بیشتر بکنیم و در همین راستا جلساتی با مالکان و دارندگان این خودروها و با آقايان ايروانی، رودكی، آرام و ...گذاشتیم و مجددا این دستورالعمل را مورد بررسی قرار دادیم.

 

یار محمدی با بیان اینکه بیش از80 درصد قوانین و مقررات این دستور العمل اجرایی باید تغییر میکرد گفت در حال حاضر دستورالعمل مورد نظر در حقوقی سازمان میراث فرهنگی جهت بررسی و اعلام نظر قرار دارد و ما در جهت هرچه بهتر شدن این رووند کماکان با مالکان و نماینده های آنها در تماس هستیم.

مدیر اتومبیلرانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، در توضیح اینکه منظور از تغییرات در این دستورالعمل چیست، گفت:« برای مثال در بند 8 ماده 6 این دستورالعمل آمده بود وقتی خودرویی کارشناسی میشود، طبق قوانین داخلی و بین المللی به عنوان خودروی تاریخی پذیرفته میشود، به آن پلا ک تاریخی تعلق می شود، در این شرایط خودرو شناسنامه تاریخی دارد، به همین دلیل هرگونه تغییری در مورد این خودرو بدون صدور مجوز ونظارت کارگروه یا خلاف دستورالعمل، باعث خروج آن ها از شمول خودروهای تاریخی و فک پلاک آنها میشود و برابر قوانین أموال منقول میراث فرهنگی با انها برخورد میشود و این به نوعی صلب مالکیت و صلب اختيار از أموال منقول مالکان بود که این قسمت به طور کامل از ان بند حذف شد.


‎یارمحمدی در ادامه با اشاره به اینکه بند 4 از ماده ٦ آیین نامه مربوط به نقل و انتقال مالکیت وسیله نقلیه مشمول دستورالعمل است، خاطرنشان کرد در این قسمت امده بود که هرگونه نقل و انتقال و خرید و فروش باید با مجوز کارگروه باشد که این مورد حذف و به این صورت اصلاح شد که برای پیشگیری از هرگونه کلاهبرداری و سواستفاده از وسیله نقلیه تاریخی، این فرایند و نقل و انتقال به دبیرخانه کارگروه جهت ثبت در سوابق اعلام شود.

وی در ادامه افزود در خصوص بند 5 ماده 6 :« همچنین در رابطه با رویدادهای جهانگردی، فرهنگی، ورزشی و ... وی تاکید بر این است که تمام قوانین رعایت شود تا مالکان تحت شرایط کنترل و نظارت خاص بتوانند خودروی خود را از کشور خارج کنند و امکان دستکاری و تغییر در خودرو وجود نداشته باشد وی همچنین اظهار کرد یک گروه از اینها افرادی هستند که با خودروهایشان در مسابقات و ایونتهای بین المللی شرکت میکنند، بعضیها هم کلکسیونرها هستند. حتی خود ما برای بعضی از انها مسابقات رالی و تورهای مختلف برگزار خواهیم کرد.

مدیر اتومبیلرانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با اشاره به اصلا حات صورت گرفته در دستورالعمل، با توضیح این مطلب که یکی از بندهای آیین نامه به حدود تردد خودروهای تاریخی اشاره دارد، تصریح کرد:« بر این اساس خودروها سالانه می توانند تا 5 هزار کیلومتر تردد کنند، بر این اساس نظر برخی از اعضاء کارگروه این است که روی این خودروها یک کیت نصب شود که پیمایش این خودروها بیشتر از میزان اعلام شده نشود. این مساله باعث نارضایتی مالکان خودروهای تاریخی شد و به همین دلیل این بخش را از دستورالعمل حذف کردیم.

یارمحمدی با اشاره به فعالیت های گروهی مالکان بند 10 وسایل نقلیه تاریخی اظهار کرد : وسایل نقلیه دارای پلاک تاریخی برای فعالیتهایی اعم از گردشگری، ورزشی، فرهنگی، تاریخی، برپایی نمایشگاه موقت و... طبق الزامات مندرج در دستورالعمل پس از کسب اجازه از سازمان ذیربط امکان چنین فعالیتهایی را دارند. در حالی که پیش از این قید شده بود این امکان پس از کسب مجوز از کارگروه چنین امکانی وجود دارد که الان این شرایط تغییر کرده است. البته یک تبصره اضافه کرده ایم که مسئولیت هرگونه آسیب یا صدمه این خودروها بر عهده همان نهاد ذیربط خواهد بود.

وی در رابطه با خودروهای مهاجری و خودروهایی که به صورت قاچاق و غیر قانونی وارد کشور شدن که مبدا ورود آنها مشخص نیست توضیح داد: « در بند12 در ماده 6 آمده است تنها وسایل نقلیه ای مشمول این شماره گذاری خواهند شد که سابقه شماره گذاری قبلی داخل کشور را داشته باشند. به این معنی که جزو سرمایه های ملی باشند که بتوانیم جلوی اسقاط آنها را بگیریم، بنابراین پلاک تاریخی به هیچ عنوان به خودروهای مهاجر تعلق نمیگیرد و حتی اگر این خودروها پلا ک گرفته باشند و بعد مشخص شود مهاجر بوده اند، بلا فاصله توسط دبیرخانه فک پلاک و توسط مراجع ذیصلاح تحویل موزه های کشور خواهند شد.

همچنین وسایل نقلیه ارزشمندی که یکبار مشمول حکم اسقاط بوده اند نیز قابلیت بازنگری و بررسی مجدد در کارگروه را دارند. مجددا تکرار میکنم آن وسایل نقلیه ای که غیرقانونی وارد کشور شده اند نیز برای تعیین تکلیف در اختیار دبیرخانه کارگروه قرار خواهند گرفت و در خصوص بند ١٥ ماده ٦ که اعلا م کرده بود تمام افراد حقیقی و حقوقی که قبل از اجرا شدن این دستورالعمل مبادرت به هرگونه فعالیت در خصوص وسایل نقلیه تاریخی داشتن باید بعد از این دستورالعمل اقدام به اخذمجوزهای لازم از کارگروه کنند ک حذف شد، همچنین در خصوص تبصره بنده 11 ماده6 که اعلام کرده بود در صورت مراجعه نکردن هر يك از مالکان وسايل نقليه بعد از ٣ اخطار كتبي از شمول مزایای این پلاک خارج خواهند شد نیزحذف شد.

سلمان یارمحمدی در خصوص بند 18 ماده 6 که اعلام میکرد بعد از اعلام کارگروه مالکان میبایست نسبت به ثبت نام در سایت و گرفتن پلاک تاریخی اقدام کنند بیان داشت که این اجبار برداشته شده است وی با تاکید بر اضافه شدن بند 19 به دستورالعمل، گفت بر این اساس این دستورالعمل قابلیت بازنگری، حذف یا اضافه نمودن مواد و تبصره های لازم را در هر مرحله از اجرا، دارا است. یعنی اگر زمانی مشکلی پیش آمد و اکثر مالکان نگران ضرر رسیدن به خودروها بودند، امکان اصلاح دستورالعمل وجود داشته باشند.

دبیر کارگروه خودروهای تاریخی با اشاره به مزایا و تسهیلاتی که به وسایل نقلیه تاریخی اختصاص مییابد، توضیح داد در جهت مرمت این وسایل نقلیه، مشاوره هایی به مالکان داده میشود. همچنین آنها خودروهایی که واقعا نفیس هستند و دارنده و مالک آنها بودجه کافی برای مرمت را ندارد، بر اساس این قوانین می توانند از این بودجه در صورت موجود استفاده کنند. همچنین تسهیل در ورود و خروج لوازم یدکی این خودروها و همکاری گمرک از امکانات دیگری است که این کارگروه برای حفظ این خودروها و کمک به مالکان آنها در نظر گرفته است.


‎سلمان یارمحمدی با تاکید بر اينكه طبق دستورالعمل، این وسایل نقلیه طبقه بندی دوره ای دارند که مشخص باشد در چه کلاسهایی قرار میگیرند گفت: «این فرایند بر اساس قوانین و مقررات داخلی و بین المللی صورت میگیرد و خودروها بر اساس زمان و تاریخ تولید در کلاسهای مختلف گروه بندی شده و قرار میگیرند. این کلاس بندی ها کمک میکند در حراجهای قانونی، مالکان و دارندگان این خودروها به طور منطقی و مناسب، بر اساس قدمت و ارزش، وسیله نقلیه خود را قیمت گذاری کنند.


‎يارمحمدی در پايان با توجه به مصاحبه انجام شده در يكي از روزنامه های خودرويی با مسئول فنی راهور و مطالب مطرح شده در آن اعلام كرد كه اين مصاحبه بر اساس ايين نامه هيت دولت كه در شهريور ماه سال ٩٥ تصويب شده بود است كه بعد از ان دستورالعمل اجرايی نوشته شد و تمام مطالب در ان اصلاح شد منجمله محدوديت تردد كه در ان خبر امده بود و گفته بود فقط در يك مسير و هفتگی و با مجوز امكان دارد كه اين محدوديت ها برداشته شده و تردد ٥ هزار كيلومتری بدونه نياز به مجوز می تواند انجام شود و اين در صورت نياز و در خواست قابل افزايش نيز است و همچنين يكسری از بندها كه در بالا به عنوان نمونه مطرح شد و بر اين موضوع مجددا تاكيد كرد كه كليه خبرها و اعلانات در خصوص پلاك هاي تاريخی و قوانين مرتبط با ان صرفا از طريق دبيرخانه كارگروه ( كانون جهانگردی و اتومبيلرانی) و سايت مرتبط با ان است.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *