دنبال فضاهای متفاوتی در محرم هستم

13:30 - 30 مهر 1396
کد خبر: ۳۶۰۰۰۳
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
میهمان شنبه شب برنامه تلویزیونی چهل چراغ، جمشید بایرامی؛ عکاس برجسته و بین المللی ایران بود که با قاب های زیبایش تصویرگر بخشی از عظمت حضور زائران خدا و عزاداران دشت نینوا بوده است.

جمشید بایرامیبه گزارش گروه فرهنگی به نقل از روابط عمومی برنامه "چهل چراغ"، محمدرضا شهیدی فرد در ابتدای این برنامه از مردم درخواست کرد که آثار خود را با موضوع امام حسین(ع) در قالب های مختلف هنری برای دبیرخانه دومین جشنواره بین المللی"چهل چراغ" در فرصت باقیمانده تا پایان آذرماه ارسال کنند.

در ادامه و با حضور "جمشید بایرامی"، از مناظر آئینی و مناسک دینی سخن به میان آمد و عکاس برجسته ایرانی عنوان داشت: "قبل از رفتن به مناطق مختلف در ایام محرم تحقیقاتی انجام می دهم تا جایی را پیدا کنم که بیشتر جنبه تصویری داشته باشد تا به تصاویر تکراری نرسم. دنبال فضاهای متفاوتی هستم مانند نخل گردانی یزدی ها و یا گِل مالی خرم آبادی ها و یا مراسم کاملا متفاوتی که در بازار تبریز انجام می شود و یا مراسمی که در عجب شیر برگزار می شود و عزاداری خاصی است."

محمدرضا شهیدی فرد از میهمان هنرمند و عاشورا دل برنامه ی "چهل چراغ"، دلیل سفرهایش به نقاط مختلف ایران را برای ثبت آئین ها و مراسم عزاداری حسینی جویا شد و جمشید بایرامی پاسخ داد: "2 مراسم مهم در ایران است که نمی توان از مردم گرفت و همه در آن مشارکت می کنند که یکی نوروز است که از چهارشنبه سوری تا سیزده بدر را در بر می گیرد و دیگری محرم است که جزو مراسم هایی است که هر سال همه مردم در آن حضور دارند و مشارکت می کنند. من هم از بچگی توسط پدر و مادرم به هیات می رفتم و در آن جا پارتی بازی می کردم تا به من پرچم بدهند و هر وقت هم که نمی دادند، بغض می کردم و ناراحت می شدم. حالا با عقلانیت امروز دوست دارم آن دوران کودکی را به شکلی تصویری کنم."

بایرامی افزود: "در طی سال ها و با بررسی مراسم های مختلف به تفاوت برگزاری مراسم ها پی بردم و در ابتدا به شکل گروهی با بچه های عکاس به مراسم عزاداری در شهرهای مختلف می رفتیم که خیلی جالب بود. مثلا براساس آماری که من دارم، 6 هزار نفر در سده اصفهان و در هفتم محرم لباس می پوشند و به عزاداری می پردازند و این بزرگترین نمایش است و کارگردانش پیرمردی با نام "اوس محمد" می باشد."

جمشید بایرامی وظیفه هنرمند را در ثبت تصاویر و آئین های گرانقدر بسیار مهم دانست و از تاثیر ثبت فرهنگ مردمی برای نسل های آتی گفت و اضافه کرد: "من فکر می کنم نقش کوچکی در ثبت فرهنگ مردم دارم تا در آینده بتواند مروری باشد برای آیندگان تا از نظر جامعه شناسی، روانشناسی و زیبایی شناسی بررسی و تحلیل کنند و ببینند که تصاویر و آئین ها چه ابعادی داشته اند."

در ادامه برنامه "چهل چراغ"، با ارائه تصاویری از عکس های کعبه و عاشورایی به نقش درآمده توسط "جمشید بایرامی" ضیحاتی از این هنرمند درباره آثارش ارائه شد و محمدرضا شهیدی فرد ضمن عنوان این که قرار است یک "روضه خوانی بصری" در "چهل چراغ" با آثار "بایرامی" شکل بگیرد، از این عکاس درباره سفرهایش به سرزمین نور پرسید که وی پاسخ داد: "6 بار به حج رفتم که 2 حج واجب و 4 سفر عمره بود و عکس های مختلفی از مناسک حج گرفتم."

جمشید بایرامی از انرژی و شوق سرشار از عشق مردم برای عرض ارادت به ساحت سالار شهیدان گفت و چنین معرفتی را راهی برای ورود به اصول زیبایی شناختی در طراحی لوکیشن های عزاداری دانست و گفت: «این مساله به فهم زیبایی شناختی و رنگ شناسی مردم هم کمک می کند و مردم چیدمان را از طریق برپا کردن فضای تکایا و هیات ها یاد می گیرند. این مساله 2 بخش است که یکی داخلی است و دیگری اجرای گرافیک محیطی است که بسیار هم زیبا است. مثلا ما به سازمان زیباسازی شهر گفتیم که نباید زیر پل اتوبان ها تابلوی «حسین سفینه نجات است» را نصب کند؛ چون در آن جا خوانده نمی شود و ماشین ها با سرعت رد می شوند. کلا در 3 مورد تبلیغات اشتباه است که شامل تبلیغات اضافی، بی موقع و بد می باشد. اما محرم هم به موقع، هم به اندازه و هم درست اجرا می شود.»

عکاس بین المللی ایران که سابقه حضور در جبهه ها را داشته است، هنرمندان را دعوت به نمایش زیبایی های عالم کرد و گفت: «من باید به عنوان هنرمند سعی کنم با صداقت عکس بگیرم و دروغ نگویم و زیبا نشان بدهم، چون دنیا به اندازه کافی تلخ است. بیاییم زیبایی ها را نشان دهیم. اگر قرار باشد ما هم عینک دودی بزنیم و سیاهی را نشان دهیم قطعا به جایی نمی رسیم.»

وی ادامه داد: «توصیه ام این است که سنت های ملی و مذهبی را مورد توجه قرار دهیم اما دولتی اش نکنیم و اگر بودجه ای هم می گذارند موجب دوری از مردم نشود. دوم این که مردم سعی کنند از مسائل خرافی دور شود. به لحاظ روانشناسی مردم در ایام محرم حال خوبی دارند. حال مردم را با محرم خوب نگه داریم. به نظرم مراسم عزاداری محرم یک فیلم سینمایی بزرگ است که همه چیز دارد و فیلمنامه، دکوپاژ، بازیگر و طراحی صحنه دارد و درست اجرا می شود.»

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *