رفتارهای نامعقول در شرایط فعلی جهان قابل قبول نیست

11:46 - 30 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۹۹۵۰
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس اتاق ایران گفت: انتظار بخش خصوصی این است که از تنظیم بودجه غیرواقعی پرهیز و درآمدها از منابع درآمدی مورد وصول تامین شود تا دولت با کسری مواجه نشود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد غلامحسین شافعی در نشست اعضای اتاق ایران که با حضور وزیر صنعت برگزار شد با بیان اینکه رفتارهای نامعقول در شرایط فعلی جهان قابل قبول نیست اظهار کرد: جامعه بین المالکی نشان داد جهان امروز با رفتار قلدر مآبانه کسی را مرعوب کرد.

وی در ادامه افزود: بخش خصوصی تلاش های ارگانهای امنیتی کشور علی الخصوص سپاه را که با صلابت حفاظت از میان انقلاب را بر دوش می کشند قدر دان است و هرگونه تعرض به حریم آنها را محکوم می کند.

شافعی با بیان اینکه بودجه های سنواتی همواره دارای کاستیهای فراوانی است تصریح کرد: عدم توجه به این موضوع کشور را با مشکل روبرو کرده است.

رئیس اتاق ایران بیان کرد: نحوه بودجه ریزی موجب بزرگتر شدن دولت و تنگ شدن فضای فعالیت بخش خصوصی شده است.

شافعی ادامه داد: بازنگری در بودجه ریزی و کوچک سازی دولت از الزامات کشور است در غیر اینصورت دولت با بحران بدهی دست به گریبان خواهد شد.

وی گفت: انتظار بخش خصوصی این است که از تنظیم بودجه غیرواقعی پرهیز شود و درآمدها از منابع درآمدی مورد وصول تامین شود تا دولت با کسری مواجه نشود.

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه عادت شده از بودجه عمرانی بعنوان سوپاپ بودجه عمومی استفاده شود،توضیح داد: طی سالهای گذشته ۹۷ درصد بودجه های جاری تحقق یافته در مقابل فقط ۶۸درصد بودجه عمرانی تحقق یافته است.

شافعی خواستار جلوگیری از انتشار زیاد اوراق تعهدزا از سوی دولت شد و اظهار کرد: دولت برای پوشش هزینه و تراز کردن بودجه منابعی را از طریق انتشار اوراق و اسناد انجام می دهد که اینکار بیش از توان دولت است.

وی تصریح کرد: تداوم استفاده از این اوراق گسترش آن می تواند به بحران بدهی بیانجامد.

رئیس اتاق ایران با اشاره به فاینانس های خارجی بیان کرد: نگاه به تامین مالی برای طرحها از خارج باید محتاطانه باشد به دلیل اینکه ریسک بالایی برای کشور دارد بویژه اگر استفاده کننده بخش دولتی باشد، دولت در پرداخت اصل و فرع آن در سالهای آینده با مشکل مواجه می شود

شافعی یادآور شد: در سالهای اخیر تدوین بودجه به گونه ای بوده که دولت حجیم و فضا برای بخش خصوصی تنگ تر شده است بگونه ای که بودجه شرکت‌های دولتی و بانکها ۷۰درصد از بودجه کل کشور بوده است.

رئیس اتاق ایران با اشاره به افزایش درآمدهای مالیاتی توضیح داد: اگر قرار باشد مالیات‌ها همانند گذشته تقسیم شود و از واحد‌های شناسنامه دار یا اسناد مشخص دریافت شود جای نگرانی است.

شافعی در انتها خاطر نشان کرد: اما اگر نظام تشخیص تغییر کند و از فرار مالیاتی و معافیت های مالیاتی باشد بحث دیگری است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *