شعرا تنها به ظاهر حرکت عظیم مردم در اربعین توجه نکنند

10:30 - 30 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۹۹۲۱
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
احد ده‌بزرگی با تاکید بر اینکه اربعین حسینی ریشه در عمق تاریخ اسلام دارد، گفت: شعرا و اهل قلم تنها به ظاهر حرکت عظیم مردم در اربعین توجه نکنند.

به گزارش گروه فرهنگی به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، احد ده‌بزرگی، شاعر پیش‌کسوت کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، با بیان اینکه اربعین حسینی بعد از شهادت اباعبدالله الحسین(ع) آغاز شد و از همان زمان هم پیشینه دارد، اظهار کرد: شعرا از گذشته درباره اربعین شعر گفته‌اند؛ هرچند که در ادبیات معاصر، اشعار بیشتری با مضمون اربعین سروده شده است.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آزادی بیشتری برای پرداختن به عاشورا برای اهالی ادبیات به وجود آمد و هر ساله برنامه‌های متعددی در این زمینه برگزار می‌شود. شب شعر عاشورایی شیراز یکی از همین برنامه‌هاست که به همراه مرحوم حاج عبدالحسین فرهنگ در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی راه اندازی کردیم. سی‌ودومین دوره این مراسم با محوریت موضوعی حضرت علی اکبر(ع) امسال در تاریخ 10 و 11 آبان ماه در تالار حافظ شیراز برگزار می‌شود.

ده‌بزرگی همچنین گفت: ستاد شب شعر عاشورا هر سال برای غنای بهتر شعرها و افزایش معرفت شاعران کتابی را معرفی می‌کند. امسال نیز کتاب «علی اکبر، به صورت محمد به سیرت پیغمبر» اثر محمدرضا سنگری را معرفی کرده که مطالعه آن می‌تواند شاعران را در دریافت‌های معنوی و ادبی یاری کند.

این شاعر کشور با بیان اینکه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به گسترش کیفی و کمی شعر عاشورایی و شعر اربعین حسینی کمک کرده‌اند، عنوان کرد: شعر اهل بیت(ع) به طور کلی رشد چشمگیری داشته است. برای شیعیان، اربعین حضرت اباعبدالله (ع) جایگاه خاصی دارد و در کنار زیارت عاشورا، زیارت اربعین نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

ده‌بزرگی با تاکید بر اینکه جایگاه اربعین حسینی از سوی ائمه و بزرگان دین سفارش شده است، عنوان کرد: امروز راهپیمایی اربعین حسینی و زیارت بارگاه امام حسین(ع) در این روز، رونق گرفته و جمعیت کثیری از شیعیان به سمت بارگاه ایشان حرکت می‌کنند و توجه به اربعین، در واقع سفارش معصومین است. اربعین ریشه در عمق تاریخ اسلام دارد و نباید این واقعه را مربوط به سال‌های اخیر دانست.

وی خاطرنشان کرد: اگر به زیارت اربعین مراجعه شود، در متن آن آمده که یکی از نشانه‌های شیعه بودن، همین زیارت اربعین حسینی است. شعرا و اهل قلم تنها به ظاهر حرکت عظیم مردم در اربعین توجه نکنند و به اصل متون تاریخی و دینی درباره این روز مراجعه کنند و منابع را بخوانند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *