وظیفه ستاد اربعین تنها صدور پروانه موکب است/ فعالیت موکب‌های ایران تا چهار روز بعد از پایان مراسم اربعین

10:05 - 29 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۹۵۸۳
سخنگوی ستاد اربعین استان تهران گفت: ستاد اربعین حسینی تنها وظیفه صدور مجوز برای برپایی موکب را بر عهده دارد و راه اندازی موکب‌ها بر عهده مردم است.

موکب حمیدرضا گودرزی در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه گفت: در راستای برگزاری مراسم پیاده روی اربعین حسینی، خدمات رسانی به زائران در تمام شهر‌ها به‌طور یکسان انجام می‌شود و ساکنین شهر‌های دیگر می‌توانند از امکانات استانداری خود بهره‌مند شوند. این در حالی است که بسیاری از مردم با تصور اشتباه نسبت به تفاوت در ارائه امکانات به زائران، به تهران مراجعه، و اقدام به سفر می‌کنند.

وی افزود: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده، تمام ظرفیت ستاد اربعین استان تهران برای خدمات رسانی به زائران، در شهر نجف متمرکز خواهد شد.

سخنگوی ستاد اربعین استان تهران خاطر نشان کرد: وظیفه صدور مجوز و پروانه ایجاد موکب در ایام اربعین حسینی بر عهده ستاد اربعین است، اما برپایی موکب‌ها در قالب مردمی و بومی انجام می‌شود و در حیطه اختیارات و وظایف ستاد اربعین محسوب نمی‌شود.

وی عنوان کرد: افرادی که توانایی برپایی موکب در مسیر‌های تردد زائران را دارند می‌توانند با مراجعه به ستاد اربعین استان خود، نسبت به دریافت پروانه اقدام کنند. تاکنون نیز مجوز حدود ۱۰۰ موکب در ستاد اربعین استان تهران، صادر شده است.

گودرزی اذعان داشت: پروانه برپایی موکب طی مراسم راهپیمایی اربعین حسینی از اول آبان ماه تا چهار روز بعد از پایان اربعین، قابلیت اجرایی دارد.

وی در خصوص نحوه خدمات‌رسانی کشور عراق در مراسم راهپیمایی اربعین گفت: در شرایطی که کشور عراق تأمین امنیت زائران را تنها وظیفه خود می‌داند، مردم این کشور به رسم ادای احترام، میزبان زائران اربعین حسینی هستند. تشکیل ستاد اربعین در سیستم عراق، جایگاهی ندارد و کلیه اقدامات مربوط به خدمات‌رسانی به زائران ایرانی توسط ستاد اربعین کشورمان انجام می‌شود.

سخنگوی ستاد اربعین استان تهران یادآور شد: موکب‌های کشور عراق به مدت یک روز پس از مراسم اربعین حسینی فعال هستند و در روز‌های بعد از آن هیچگونه خدماتی به زائران ارائه نخواهد شد. بنابراین توصیه می‌شود تمامی زائران اربعین حسینی در کشور عراق، بلافاصله بعد از پایان روز اربعین نسبت به بازگشت به کشور اقدام کنند تا در صورت کمبود خدمات تغذیه، بهداشت و درمان، اسکان و حمل و نقل، بامشکل روبرو نشوند.

وی در ادامه گفت: موکب‌های ایرانی به مدت سه روز پس از پایان مراسم اربعین در کشور عراق فعالند، اما به دلیل محدودیت در ارائه خدمات، امکان سرویس دهی به حجم بالای زائران وجود ندارد بنابراین زائران ایرانی باید مدت زمان سفر خود را محدود کرده و بعد از پایان مراسم راهپیمایی نسبت به بازگشت به مرز‌های کشور اقدام کنند.

گودرزی افزود: ظرفیت ۵۰ هزار صبحانه، نهار و شام، و اسکان شبانه برای ۷۰ هزار نفر طی اربعین حسینی تدارک دیده شده است و در نظر داریم در پی مذاکرات آینده این ظرفیت را به ۱۰۰ هزار افزایش دهیم.

وی خاطر نشان کرد: چندین موکب در مرز‌های کشور مستقر و آماده خدمات‌رسانی به مردم هستند و براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته، موکب‌های متعددی نیز درمسیر جاده‌ها، کربلا و نجف برپا می‌شوند.

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *