فعالیت ذهن پس از مرگ

21:43 - 28 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۹۴۸۱
دسته بندی: فضای مجازی ، عمومی
طبق نتایج یک تحقیق جدید، حتی پس از مرگ یک فرد، ذهن او همچنان فعال است و وی متوجه می‌شود که مرده است.

به گزارش گروه فضای مجازی ،طبق نتایج یک تحقیق جدید، حتی پس از مرگ یک فرد، ذهن او همچنان فعال است و وی متوجه می‌شود که مرده است.


دانشمندان می‌گویند مردم زمانی که می‌میرند، متوجه مرگ خود می‌شوند زیرا بعد از آنکه علایم حیاتی و نباتی بدن آن‌ها متوقف شد، هوشیاری آن‌ها همچنان فعال است و مغز آن‌ها کار می‌کند. این بدان معناست که - به لحاظ نظری - ممکن است فرد حتی مرگ خود را زمانی که از سوی پزشکان اعلام می‌شود را نیز بشنود.


این تحقیق توسط دکتر سام پرنیا دانشمند ایرانی دانشگاه نیویورک و مدیر مراقبت‌های ویژه و مرکز تحقیقات احیا در دانشکده پزشکی نیویورک به همراه تیمی از همکارانش انجام شده است.


دکتر پرنیا و تیم او، بیمارانی را مورد بررسی قرار می‌دهند که دچار ایست قلبی شده، به لحاظ فنی مرده بودند و سپس (با احیای قلبی) به زندگی بازگشتند. این بزرگترین مطالعه‌ای از این نوع است که تاکنون انجام شده است.


برخی از آن‌هایی که در این مطالعه مورد تحقیق قرار گرفتند، می‌گویند که آن‌ها کاملا مکالمات افراد اطراف خود و صدا‌ها را می‌شنیدند و حتی بعد از اینکه اعلام شد آن‌ها مردند، آنچه که اطراف آن‌ها اتفاق می‌افتاد را می‌دیدند.


این مسئله بعدا از سوی کارکنان پزشکی و پرستاری که در آن زمان حضور داشتند، نیز تایید می‌شود و آن‌ها این صحبت‌ها (آنچه که افراد دچار مرگ کلینیکی بعد از اعلام مرگ خود درباره چیز‌هایی که از اطرافیان شنیده اند یا دیده اند) را تایید می‌کنند.


مرگ در تعریف علمی موقعیتی است که قلب دیگر نمی‌تپد و جریان خون به مغز قطع می‌شود.
دکتر پرنیا در این باره می‌گوید: «به لحاظ فنی، لحظه‌ای که قلب از تپش می‌ایستد، شما زمان مرگ را حس می‌کنید. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، خون دیگر به مغز منتقل نمی‌شود و این بدان معناست که عملکرد مغز تقریبا بلافاصله متوقف می‌شود. شما همه واکنش‌های مغزتان را از دست می‌دهید - واکنش تهوع و واکنش مردمک چشم شما - همه و همه از بین می‌روند.»


با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد وقتی که یک نفر می‌میرد، انرژی مغز وی متوقف می‌شود.
محققان دانشگاه میشیگان در سال ۲۰۱۳ مطالعه‌ای درباره سیگنال‌های الکتریکی داخل مغز ۹ موش بیهوش شده مبتلا به حمله قلبی انجام دادند. آن‌ها نشانه‌هایی از الگو‌های فعالیتی مرتبط با «حالت بیش از حد هشدار» در طی دوره کوتاهی پس از مرگ بالینی، دریافتند.


دکتر پرنیا افزود: برای مثال، به همان شیوه‌ای که گروهی از محققان ممکن است ماهیت کیفی تجربه انسان از «عشق» را مطالعه کنند، ما در حال تلاش برای درک دقیق خصوصیات افرادی که مرگ را تجربه کرده اند، هستیم، زیرا ما می‌دانیم که این کار منعکس کننده تجربه‌ای همگانی است که همه ما زمانی که می‌میریم با آن مواجه خواهیم شد.

 


برچسب ها: مغز زندگی مرگ تحقیق

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *